چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 8:59

همه ما در “پول کثیف” غوطه وریم

امیرحسین علم‌الهدی

امیرحسین علم‌الهدی * این روزها بحث ورود “پول کثیف” به سینما شده بحث اصلی محافل سینمایی و طبیعی است که این نوع بحث ها در حوزه فرهنگ و هنر از جذابیت های خاصی برخوردار است و بیشتر شبیه حب و بغض های شخصی از نظر نگارنده این بحث ها تعبیر می شود تا دغدغه های ملی و اخلاقی!

صرفنظر از ضرورت کالبد شکافی چگونگی ورود پول های کثیف به سینما و نمایش خانگی که نسبت به سایر حوزه های اقتصادی قابل توجه نیست باید به ورود “پول کثیف” به تمام شئونات زندگی مان نگاه دوباره ایی بیاندازیم تا متوجه این نکته بشویم که چگونه این فاجعه تمام مختصات زندگی ایرانی را تحت شعاع قرارداده است!

تعدادی نه چندان کم از ایرانی های در بانک ها سرمایه گذاری کرده اند و یا خیلی ها وام های ریز و درشت گرفته اند و همه ما می دانیم که تمام سیستم بانکی آلوده به “ربا” است و مصداق پول کثیف مصداق بارز “ربا” است! تعدادی دیگر از ایرانی ها با سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه به دنبال سود بادآورده ایی هستند که بتوانند سرمایه خود را یک‌شبه دو برابر نمایند و باز هم این رفتار مصداق توسعه “پول کثیف” است در بین ما ایرانی ها! تعداد دیگرمان نیز در حوزه مسکن به دنبال فروش بالاتر نسبت به قیمت واقعی مسکن هستیم و تا اونجایی که بتوانیم گوش مشتری هایمان را میبریم تا منفعت بیشتری کسب کنیم و این هم مصداق “پول کثیف” است!

تعداد دیگرمان هم با زدوبند در ارائه کیفیت پایین تولیداتمان همانند خودرو و ..‌. و حاشیه سود بالا به دنبال منفعت بیشتر هستیم تا سودمان را بالاتر ببریم و این هم مصداق ” پول کثیف” است! تعداد دیگرمان نیز در کاهش خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان و دانشجویان این سرزمین و افزایش کلاس های خصوصی (درس هایی که باید سرکلاس بدهیم به دلیل منفعت اقتصادی بیشتر به کلاس های خصوصی انتقال داده ایم ) “پول کثیف” را در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی وارد کرده ایم!

تعداد دیگرمان که بازدو بند در مراجع قدرت چه دولت و چه مجلس و چه قضا یا چشم پوشی کرده ایم از “پول کثیف” یا که خودمان شده ایم مروج آن! و تعداد دیگرمان نیز درحال برنامه ریزی هستیم تا چگونه بتوانیم “پول کثیف” بیشتری را از آن خودمان کنیم!

و در آخر هم باز برسیم به سینما: “پول کثیف” یعنی این که فیلمی را تولید کنیم که بخاطر منفعت بیشتر مخاطبان را ناراضی و آزرده از سینما خارج کنیم و می دانیم که این روزها و این سال ها به چه میزان شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که به بهانه تولید فرهنگی مصداق بارز اشاعه “پول کثیف” در سینما بوده اند و پولشویی و کثیف بودن پول فقط به پول‌هایی که با زد و بند و کلاهبرداری تولید می‌شوند معروف نیستند؛ بلکه هر فعالیتی که باعث از بین رفتن کرامت انسانی، کاهش کیفیت، هدر دادن وقت، عدم سود منطقی در داد وستد، کاهش خدمات اداری، تخریب محیط زیست، زد وبند در داد وستد اقتصادی، کم کاری در خدمات آموزش و پرورش و آموزش عالی، عدم نظارت در مراجع ذیربط، پایین بودن بهره وری در تمام شاخص هایی اجتماعی و اقتصادی و..‌. مصداق بارز ورود “پول کثیف” به ساختارهای این سرزمین است!

بدون تعارف همه ما در “پول کثیف” غوطه وریم…

*کارشناس سینما

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=299038
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما