سه شنبه 21 اسفند 1397 - 22:45

تامین اجتماعی اهرم اجرایی دارد، بخش‌خصوصی به کجا پناه ببرد؟/ کارآفرینان خسته‌اند

همایش هم‌اندیشی مجموعه تامین اجتماعی و کارفرمایان با حضور نمایندگان بخش‌خصوصی، مسئولان کشوری تامین اجتماعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیران استانی در سالن همایش‌های اتاق یاسوج برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این همایش با انتقاد از تامین اجتماعی و بابیان اینکه بخش‌خصوصی سال بسیار سختی را گذرانده، اظهار داشت: تامین اجتماعی برای گرفتن مطالباتش اهرم اجرایی دارد، بخش‌خصوصی اما چاره‌ای ندارد و مشخص نیست باید به کجا پناه ببرد.

جبار کیانی‌پور گفت: استقبال نکردن از این جلسه، نشانۀ واضحی از نحوه عملکرد همۀ نهادهای مربوطه است.

وی تصریح کرد: تامین اجتماعی و بخش‌خصوصی، شرکای اجتماعی هستند که با توجه به ظرفیت و توانمندی که دارند، باید شرایط بهتری داشته باشند اما متاسفانه این روزها حال روز خوشی ندارد.

کیانی‌پور با بیان این سئوال که «چرا بخش‌خصوصی که همواره در تمامی دوره‌ها کمک کار دولت بوده‌اند و هیچ‌وقت در پرداخت تعهدات خود منفعل نبوده‌اند امروز اما دچار مشکل شده‌اند»، عنوان کرد: صاحبان اصلی تامین اجتماعی، جامعۀ کارفرمایی و بخش‌خصوصی است که بخاطر اقدامات دولت این روزها دچار مشکلات زیادی شده‌اند، وقتی دولت نمی‌تواند بدهی خود را به بخش خصوصی پرداخت کند، تاوانش را بخش خصوصی با پرداخت جریمه می دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج خاطر نشان کرد: دولت پروژه تعریف می کند، اعتبار در نظر می گیرد و بعد به بهانۀ بدهکاری دولت، اعتبار پروژه را تخصیص نمی دهد و این روند فقط باعث ناتوانی پیمانکار در انجام تعهداتش و پرداخت حق بیمه کارگرانش می شود.

کیانی پور، اصلاح مکانیزم موجود برای پرداخت حق بیمه واقعی و مطالبات واقعی بخش خصوصی را یک ضرورت اساسی دانست و افزود: این روزها دیواری کوتاهتر از بخش خصوصی وجود ندارد،  این قشر زحمتکش برای اینکه به حق خودش برسد نیاز به بازنگری در قوانین داریم.

رئیس اتاق یاسوج، موضوع خدمات الکترونیکی که مدیر کل تامین اجتماعی آن را اقدامی در راستای خدمت به بخش خصوصی میداند را پتکی بر سر کارآفرین توصیف کرد و افزود: خدماتی ارزشمند است که به خانواده کارآفرینان آرامش دهد و خدمتی که تنها هر ساعت پیام می دهد بدهکاری کارآفرین چقدر است، مشکلی را حل نمی کند.

کیانی پور گفت: کارآفرینان خسته اند و باید تدبیری بیندیشید که در سال جدید که دشمن مسلحتر از گذشته کمر به شکستن اقتصاد کشور بسته است، ما نگران پشت سرمان نباشیم و فقط نگران جلو و دشمنانمان باشیم نه اینکه هر دقیقه بینیم از پشت سر ما را می زنند.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی کارفرمایان تامین اجتماعی کشور نیز با بیان اینکه دو برابر یارانه ای که دولت پرداخت می کند سازمان تامین اجتماعی هر ماه پرداخت می‌کند، عنوان کرد: تامین اجتماعی بدون کارگر و کارفرما معنایی ندارد.

معینی گفت: توسعه بدون تامین اجتماعی و برعکس تامین اجتماعی بدون توسعه بی مفهوم است.

وی تصریح کرد: وقتی حال تامین اجتماعی خوب است که حال اشتغال، کارفرما و تولید خوب باشد.

معینی، راه عبور از مشکلات را اعتماد به بخش خصوصی واقعی دانست و گفت: بخش خصوصی می‌تواند در خیلی از حوزه ها موفق تر از دولت عمل کند.

وی احیای شورای عالی تامین اجتماعی را یکی از خواسته های اصلی بخش خصوصی عنوان کرد و یادآور شد: مشارکت در تصمیمات مختلف تامین اجتماعی از مهمترین مطالبات بخش خصوصی است.

معینی عنوان با اشاره به اینکه زنگ خطر تامین اجتماعی به صدا درآمده است، اظهارداشت: شرایط امروز، نتیجه عملکرد وتصمیماتی گذشته است.

وی، بازنشسته شدن افراد ۳۰ ساله را از جمله همین تصمیمات اشتباه بیان کرد و افزود: استارت کار برای مرتفع نمودن مشکلات تامین اجتماعی زده شده و این نوید را می دهیم اگر سیاست های تامین اجتماعی که در دست اقدام است تصویب شود و به دست رهبر برسد، خیلی از این مشکلات بر طرف می شود

معینی گفت: سه چالش مهم کشور آب ،محیط زیست و‌تامین اجتماعی است که اکنون در شرایط حساسی قرار داد.

وی ابراز داشت: ۹۵درصد کارفرمایان به تکالیف قانونی خود در این شرایط سخت عمل می کنند که قابل تقدیر است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این همایش گفت: کشور در یک جنگ اقتصادی است، باید شرایط جنگی را مد نظر قرار دهیم و بدانیم قوانین عادی نمی تواند راه گشا باشد.

عزیز فیلی عنوان با اینکه در این شرایط باید باید مدارا کنیم،اظهار داشت: انتظار می‌رفت استقبال کارفرمایان از این همایش بیشتر باشد.

وی با ذکر اینکه موضوعات مطرح شده دغدغه و‌نگرانی همه ماست، تصریح کرد: اکنون در یک کشتی قرار گرفته ایم که در یک دریای طوفای در حال حرکت است اگر قرار است به سلامت به مقصد برسد باید دست به دست هم دهیم نه اینکه هر کسی در گوشه ای بشیند و کار خودش را انجام دهد.

فیلی گفت: اگر هرکس به فکر نجات بخش خودش باشد این کشتی به ساحل نجات نخواهد رسید.

وی ادامه داد: قانون تامین اجتماعی مشکلاتی دارد و این قانون باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی هم مشکلاتی دارد و موظف هستیم حمایت کنیم،عنوانکرد: پیشنهاد میدهم فرصت چند ماهه به کارفرمایان داده شود و تا ۳۱ تیر ماه ۹۸ که پایان سال مالی ۹۷ است به همه شعب اعلام کنید تا این مدت حسابها را بلوکه نکنند تا کارفرمایان بتوانند پرداخت های خودشان را انجام دهند.

در پایان این همایش نیز در مراسمی توسط سازمان تامین اجتماعی استان از کارآفرینان نمونه تجلیل به عمل آمد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=299004
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما