دوشنبه 20 اسفند 1397 - 10:13

رهایی دانشگاه یاسوج از وابستگی به یک قوم و گروه خاص/نسخه عریان برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد/ایجاد فضای باز علمی و‌ سیاسی در دانشگاه (+جزئیات)

گروه دانشگاه- دانشگاه یاسوج را همه متعلق به خود می دانند، قوم و گروه خاصی الان دانشگاه را متعلق به خود نمیداند، این اتفاق باید زدتر از اینها رخ می داد، دانشگاه از نامش مشخص است باید نگاهی ملی و حتی بین المللی داشت، ما از همه جا دانشجو و استاد داریم، زیبنده نیست دانشگاه را محدود کنیم.

بویرنیوز: به مناسبت یک سالگی حضور دکتر احمد عریان در دانشگاه یاسوج به سراغ او رفتیم تا از آخرین اقدامات و دستاوردهای دانشگاه یاسوج در یکسال اخیر مطلع شویم.

دکتر عریان در این دیدار از مهم ترین تلاش هایش برای ارتقاء جایگاه دانشگاه و نقش آفرینی در صنعت و توسعه گفت و به بیان گوشه ای از اقدامات یک ساله اش در این دانشگاه پرداخت.

**اقدام ماندگار عریان در کهگیلویه و بویراحمد

فاصله زیاد دانشگاه از صنعت و اجتماع شاید یکی از عمده ترین ایرادات به دانشگاه مادر استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

دکتر احمد عریان با اشاره به این نقیصه، اظهار داشت: در یکسال اخیر سعی کردیم ارتباطات درون و برون دانشگاهی را ارتقاء دهیم.

** قابل توجه مدیران/هر توسعه و اتفاق مثبتی در استان نیازمند پشتوانه علمی  و تخصصی مناسب خود است

در این راستا با اغلب سازمان های استان از جمله محیط زیست، صنعت و معدن، بهزیستی، مؤسسه غیر تجاری بین المللی توسعه دانش، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، منابع طبیعی، شرکت گاز، آب و فاضلاب استان، صدا و سیما، پارک علم و فناوری و دیگر دستگاه ها تفاهم نامه هایی بسته ایم، اگرچه همه منتج به اقدامات اجرایی نشده اند اما برخی از این تفاهم نامه ها با قراردادهایی تجاری مفید برای توسعه و آبادانی استان همراه شده است.

رئیس دانشگاه یاسوج در خصوص نگاه مدیران استان به جایگاه دانشگاه و اهمیت ارتباط با مراکز علمی برای بهبود خدمات رسانی، گفت: واقعیت این است که هنوز تفکر اینکه سازمان ها با همراهی دانشگاه ها می توانند محصولاتی با کیفیت تر و با ارزش افزوده بیشتری عاید کنند، شکل نگرفته است، ما تا حدودی نگاهها به جایگاه دانشگاه در توسعه متوزان و اصولی را تغییر دادیم اما هنوز جای کار دارد.

عریان ادامه داد: حجم قرارداد با سازمان ها را از 8 قرارداد به 50 قرارداد و از مبلغ چهارصد میلیون تومان به  مبلغ 2 میلیارد تومان رساندیم، این یعنی جهش 5 برابر.  البته معتقدم ظرفیت دانشگاه در حال حاضر 10 برابر این مبلغ است و بایستی افزون بر ده میلیارد تومان در هر سال قرار داد اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی بین دانشگاه و سازمانهای اجرایی و بخش خصوصی در حال اجرا باشد.

** فضای دانشگاه باز شد/ دانشجویان شادتر از هر زمان

رئیس دانشگاه یاسوج تعامل بهتر و بیشتر با دانشجویان را از دیگر اقدامات خود در یکسال اخیر بیان کرد و اظهار داشت:

حل مشکلات و مسائل خوابگاه و رفاه دانشجویان را با وجود همه مشکلات اقتصادی دنبال کردیم.

ارتباط با تشکل ها و اصناف دانشجویی را بهتر از هر زمانی پیش بردیم، به جرات میگویم در یکسال اخیر تقاضایی برای سخنرانی  عقیدتی، سیاسی و علمی نبوده که مخالفت کرده باشیم، فشارهایی برای لغو برخی جلسات بود اما همه نشست ها برگزار شد و خوشبختانه دیدیم دانشجویان ما بلوغ فکری و سیاسی خوبی دارند، جلسات را نیز بدون تنش و حتی با همراهی گروه های مختلف از طیف های متفاوت برگزار کردند.

** ارتقاء احساس امنیت و نشاط در دانشگاه یاسوج

دکتر عریان بیان کرد: سال سختی را پشت سر گذاشتیم، با وجود مشکلات زلزله، خشکسالی و کم آبی اما دانشجویان همکاری خوبی برای عبور از بحران ها از خود به نمایش گذاشتند.

امسال ما هم جشنواره های علمی و فرهنگی و هم سیاسی  و اردوهای متفاوت داشتیم، در اولین جشنواره رویش فرصت ارائه محصولات بومی دانشجویان برایشان فراهم شد، و در کل در دانشگاه فضایی ایجاد شد که دانشجویان با نشاط، امنیت خاطر در فضای همدلی در کنار هم باشند.

** پای خیرین به دانشگاه باز شد

برای اولین بار است خیرین در این سطح از همکاری به کمک دانشگاه یاسوج آمدند و هم در تجهیز ساختمان ها و هم حمایت از دانشجویان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

دکتر احمد عریان از اقداماتش برای جلب خیرین گفت و اظهار داشت: با خیرین وارد مذاکره شدیم، 100 نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج بورسیه  قلم چی شدند، خیرین استانی هم پای کار آمدند و اعلام کردند با همکاری اساتید در نظر دارند 100 نفر از دانشجویان را بورس کنند، البته اساتید خود ما نیز در حال تدارک برنامه هایی برای بورس کردن تعدادی از دانشجویان نخبه و توانمند دانشگاه هستند.

عریان ادامه داد: علاوه بر این تجهز 9 سالن خوابگاه و کتابخانه ها نیز گوشه ای از لطف خیرین به دانشگاه یاسوج بوده است.

وی گفت: شاید این خبر به ظاهر ساده باشد، اما همینکه حمایت ها از نخبگان و استعدادهای دانشجویی به سمع و نظر دیگران برسد قطعا افراد مستعد زیادی مشتاق تحصیل در این دانشگاه خواهند شد و سطح علمی ورودیها به این دانشگاه بالاتر خواهد رفت.

** ساخت و سازهای عمرانی و توسعه ای بدون وقفه در حال تداوم است

دکتر عریان از اجرای پروژه های عمرانی و توسعه ای در دانشگاه گفت و اظهار داشت: ساختمان کلاس ها، دانشکده منابع طبیعی، دانشکده فنی و مهندسی، زمین چمن، محوطه سازی، سوله ورزشی، ساختمان مشاوره، و طرح های ورزشی و آموزشی زیادی در دانشگاه یاسوج در حال اجرا است.

** خبر خوب برای دانشجویان رشته کشاورزی

احمد عریان ادامه داد: دانشگاه یاسوج جزو معدود دانشگاه هایی بود که رشته کشاورزی داشت اما فاقد زمین اختصاصی برای این کار بود، اخیراً زمینی حدود 7 هکتاری را قولنامه کردیم که با اتمام فرایند های اداری به این دانشکده اختصاص پیدا می کند.

** خبر غرور آفرین عریان برای کهگیلویه و بویراحمد

دکتر عریان گفت: در زمینه تولید علم و محصولات پژوهشی، دانشگاه یاسوج رتبه قابل قبول و خوبی را دارد، 200 مقاله در ژورنال های معتبر بین المللی،بیش از  250 مقاله در مجلات معتبر داخلی، 193 مقاله در سمینارهای داخلی، 20 مقاله در همایش های خارجی، 24 کتاب تالیف، ترجمه و گردآوری گوشه ای از تولیدات علمی ما بود.

وی ادامه داد: اساتید ما جزو بهترین ها در کشور هستند، و در سطح جهانی نیزحرف هایی برای گفتن دارند، در یک ماه اخیر 4050 نفر از کل دنیا بعنوان دانشمندان برتر معرفی شدند که از این تعداد 16 نفر اساتید ایران بودند و مفتخریم اعلام کنیم یک نفر از آنها از دانشگاه یاسوج بود در حالیکه خیلی از دانشگاه های بزرگ در این رتبه بندی نماینده ای نداشتند.

عریان افزود: یاسوج جزو یازدهمین دانشگاه های جامع ایران به شمار می رود و در زمینه استناد به دستاوردهای علمی نیز در رتبه 1 تا 3 کشوری است.

** دانشگاه یاسوج آماده همکاری برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد

وی گفت: دانشگاه یاسوج قریب به 2000 دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا دارد، پایان نامه این دانشجویان می تواند به سمت شناسایی چالش ها و حل مشکلات استان هدایت شود، ما آماده ایم این ظرفیت را در اختیار توسعه استان بگذاریم.

** سهم حداکثری بانوان در دانشگاه یاسوج

عریان بیان کرد: 5877 دانشجو داریم که 3000 تا را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می دهند، این به خوبی نشان می دهد با توسعه فرهنگ، نگاه سنتی به زنان از میان رفته و تا حدی پیش رفته که الان در استان زنان در دانشگاه از مردان پیشی گرفته اند.

رئیس دانشگاه یاسوج ادامه داد: در مدیریت ها نیز سعی کردیم از بانوان استفاده کنیم، بسیاری از مدیران ما در دانشکده ها بانوان هستند و انصافاً کارنامه آنها نشان داده موفق و توانمند بوده اند و در زمینه اجرای قوانین نیز به خوبی عمل کرده اند.

** به روز آوری سیستم های آموزشی دانشگاه

رئیس دانشگاه یاسوج از تلاش برای الکترونیکی کردن کلیه فرایندهای آموزشی گفت و افزود: هم اکنون پذیرش دنشجویان به صورت غیر حضوری و در بستر اینترنت انجام می شود.

در برخی دانشکده ها نیز برای اولین بار ارائه خدمات آموزشی تماماً الکترونیکی و غیر حضوری شده است.

رشته کامپیوتر به رشته های دانشگاه یاسوج اضافه شد و در محل تحصیل برخی دانشجویان از جمله رشته های منابع طبیعی تغییراتی دادیم.

تجهیزات جدید در زمینه ارتقاء سیستم ها و اینترنت دانشگاه و دانشجویان نیز انجام شد، سرعت اینترنت را از 110 مگابایت به 650 مگابایت رساندیم.

** قابل توجه دانشجویان نخبه!

وی گفت: برنامه ویژه و سختگیرانه ای برای شیوه نامه اعطای بورس تحصیلی به نخبه های سطح عالی دانشگاه یاسوج تدارک دیدیم.

** رخداد متفاوت علمی در کهگیلویه و بویراحمد

دکتر احمد عریان گفت: حالا این نگاه که توسعه و بهبود ارائه خدمات با همکاری دانشگاه سهل تر و سریع تر ممکن می شود در استان جا افتاده است.

در هفته پژوهش امسال به عینه دیدیم، برای اولین بار در استان عمده دستگاه ها و سازمان های دولتی پای کار آمدند، این اقدام نخست ما برای همراه کردن سازمان ها و صنایع با دانشگاه بود، گام خوبی برداشته شد و البته این همه راه نیست، هنوز در ابتدای راه هستیم و تا نقطه ایده آل فاصله بسیار است.

** تسهیلات جدید برای کارکنان دانشگاه

اگرچه سال 97 از نظر اقتصادی سخت بود و ما هم در برخی موارد شرمنده کارکنان شدیم اما در همین مدت یکساله برقراری حق غذا و افزایش مدت زمان حق شیر برای زنان را اجرا کردیم، تلاش میکنیم برای نیروی انسانی که به اعتقاد بنده شاکله و اساس مهم و ضروری مجموعه دانشگاه یاسوج است خدمات بهتری ارائه کنیم.

** عدالت محوری و صرفه جویی

عریان ادامه داد: تمام توان خود را گذاشتیم تا دستورالعمل هایی برای احقاق حقوق کارکنان تدوین کنیم.

در کنار آن صرفه جویی و کاهش هزینه را نیز از راس هرم دانشگاه و از مدیران شروع کردیم.

** شفاف سازی و رفع گلوگاه های فساد

دکتر عریان ادامه داد: سامانه ستاد را برای شفاف شدن قراردادها و خریدهای دانشگاه و حذف گلوگاه های احتمالی فساد به جریان انداختیم، البته در این مسیر از ورود دستگاه های نظارتی نیز استقبال می کنیم.

** دانشگاهی لایق مردم عزیز استان می سازم

دکتر عریان گفت: تلاش من ایجاد دانشگاهی در خور شان و جایگاه مردم کهگیلویه و بویراحمد است، ابتدای راه هستیم اما در طی مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم.

** دانشگاهی برای همه!

دانشگاه یاسوج را همه متعلق به خود می دانند، قوم و گروه خاصی الان دانشگاه را متعلق به خود نمیداند، این اتفاق باید زدتر از اینها رخ می داد، دانشگاه از نامش مشخص است باید نگاهی ملی و حتی بین المللی داشت، ما از همه جا دانشجو و استاد داریم، زیبنده نیست دانشگاه را محدود کنیم.

** ورود اولین گروه دانشجویان خارجی در دانشگاه یاسوج

دکتر احمد عریان ادامه داد: برای اولین بار دانشجویان خارجی در مقطع ارشد در دانشگاه یاسوج پذیرفته شدند، این فرایند ادامه پیدا خواهد کرد و دانشجویان دیگری نیز خواهند آمد.

حالا دانشگاه یاسوج پا را از نگاه استانی فراتر گذاشته است، ما اخیراً میزبان میهمانی از کشورهای همسایه بودیم، و بنا داریم با استفاده از دانش اساتید مطرح بین المللی، فضای علمی، پژوهشی و دانشگاهی در استان را ارتقا دهیم.

** نسخه شفابخش دکتر عریان برای کهگیلویه و بویراحمد

ما در دانشگاه یاسوج به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت علمی و تخصصی اساتید و دانشجویان نخبه هستیم، 50 درصد از اساتید ما باید پروژه هایی در بیرون از دانشگاه و در راستای حل مشکلات و بهبود خدمات رسانی به مردم داشته باشند، تخصص همکاران ما اگر در مسیر توسعه استان نباشد و محدود به دانشگاه و کلاس باشد چه فایده دارد؟

مشکلات استان از قبیل حاشیه نشینی، قانون گریزی، بزه کاری، خودکشی و تصادفات اگر زیر نظر متخصص و کارآزموده دانشگاهی  بررسی نشود پس کجا باید به آن پرداخته شود؟

کهگیلویه و بویراحمد بستر خوبی برای کشاورزی دارد، قطعا با علمی شدن شیوه های کشت، دخالت دادن قابل قبول ژنتیک در تولید محصولا غنی تر و با کیفیت و حجم بیشترمی توان سفره مردم را رنگین تر کرد و این به اعتماد سازمان ها به تحقیقات دانشگاهی نیاز دارد.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان داشت: مدیران دارند اعتقاد پیدا می کنند که با همکاری دانشگاه ها می توانند کمیت و کیفیت و البته ارزش آفرینی بهتر و بیشتری ایجاد کنند اما واقعیت این است که هنوز مدیران ما باور ندارند دانشگاه خوبی به نسبت دیگر دانشگاه های کشور در استان داریم، ما در دانشگاه یاسوج متخصصینی داریم که در کشور کم نظیر هستند.

حرف ما اینست اگر قرار است تحقیقی هم صورت بگیرد که متخصص آن در دانشگاه یاسوج نیست، لااقل فرایند کار با محوریت دانشگاه یاسوج صورت بگیرد.

دکتر احمد عریان خاطر نشان کرد: قبول کنیم راه آبادانی و توسعه از نفت و گاز نمی گذرد، اگر به دنبال خلق ثروت، بهبود زندگی و افزایش تولید در کشور هستیم باید مسیر دانشگاه و روش های دانش بنیان را طی کنیم، ژاپن و کره جنوبی مگر نفت و گاز داشتند؟ توسعه در آن کشورها به واسطه نیروی فنی و دانشی آنها بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=298888
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دانشجو گفت:

    اواز دهل شنیدن از دور خوش است تو این متن هیچ چیز جدیدی نیست بلکه ادامه روند شروع شده رییس قبلی بود و فعالیت عمرانی هم همه همون ها هستند ما که چیزی از نزدیک مشاهده نمیکنیم

  2. علی گفت:

    ای کاش مدیریت درمان تامین اجتماعی یاسوج هم از وابستگی به یک قوم و گروه خاص رهایی پیدا میکرد

  3. کارمند گفت:

    از ماست که بر ماست رسم خود زنی فقط در این استان وجود دارد همین سایت بویر زمان ریاست بومی ها اگرپرنده هم بالای دانشگاه پرواز میکرد مینوشت به خاطر ضعف ریاست بوده ولی حالا تمام خدمات روسای قبلی را به نام ایشان منعکس میکند بدون هیچ بررسی

  4. سید گفت:

    دانشگاه از بی خودی این دانشگاه هیچ جا وجود ندارد خصوصا حوزه ۀموزشی یک ماه تمام دنبال یک نامه هستم آموزش میگه پیش دانشکده است دانشکده میگه پیش آموزش معلوم نیست کی راست میگه کی دروغ – دانشکده علوم انسانی درصورت نیاز مراجعه حضوری خواهم یافت اگه کسی پاسخگو باش تو هین سایت اعلام شود.

  5. عشایر گفت:

    کارهای خوبی در حوزه اداری دانشگاه شروع شده ولی افراد توانمند علمی را در قسمت اداری بکار گرفته اید و بخاطر مشغله کاری حوزه آموزش و پژوهش وضعیت خوبی ندارد

دیدگاه شما