سه شنبه 14 اسفند 1397 - 22:12

پرده بکارت ارتجاعی

بویرنیوز- پرده بکارت ارتجاعی

 

پرده بکارت (hymen) یکی از اعضا دستگاه تناسلی زنان است که متاسفانه در بسیاری از جوامع معیاری برای باکره بودن یا نبودن دختر محسوب می‌شود. بنابر این داشتن آگاهی و اطلاعات کافی درباره‌ی انواع پرده‌ بکارت، نوع بافت و نحوه‌ی پارگی آن بسیار حائز اهمیت است. با ما در این بخش از بیتوته همراه باشید تا با ویژگی‌های یکی دیگر از انواع پرده بکارت که می‌تواند به دلیل نداشتن خونریزی به هنگام پارگی مشکل آفرین باشد را بشناسید.

پرده بکارت در شکل ها و انواع مختلفی وجود دارد. در برخی از موارد پرده پس از رابطه جنسی فرد هیچ خونریزی از خود برجای نمی گذارند و حتی پاره نمی شود. این موارد می‌توانند نشانه‌هایی از پرده بکارت نوع ارتجاعی باشد.

 

پرده بکارت ارتجاعی به چه نوع پرده بکارتی گفته می‌شود ؟

به پرده بکارتی که انعطاف پذیر است و قابلیت ارتجاع دارد پرده بکارت ارتجاعی گفته میشود.

 

پرده بکارت ارتجاعی حلقوی قابل اتساع

پرده‌ بکارت حلقوی از یک حلقه در ورودی واژن تشکیل شده و دارای یک غشاء نسبتاً نازک و لاستیکی کشش‌دار است که در دو نوع قابل اتساع و غیرقابل اتساع وجود دارد. پرده بکارت حلقوی قابل اتساع پرده بکارت ارتجاعی است.

 

پارگی پرده بکارت ارتجاعی چگونه است؟

پرده بکارت حلقوی قابل اتساع یا پرده بکارت ارتجاعی یکی از انواع پرده بکارت است که در هنگام نزدیکی خونریزی نداشته و فقط ساییده می‌شود. پرده ارتجاعی، به هنگام ورود آلت تناسلی پاره نمی شود، یا اینکه به طور جزئی پاره شده و معمولاً بدون خونریزی است.

 

محققین در بررسی‌های خود اعلام کرده‌اند که از هر ۵ زن دارای پرده بکارت ارتجاعی ۴ نفر با عدم پارگی و فقط با ساییدگی پرده بکارت خود در هنگام رابطه جنسی مواجه شده‌اند.

پرده بکارت ارتجاعی,پرده بکارت,انواع پرده بکارتنحوه‌ی پارگی پرده بکارت ارتجاعی و حلقوی قابل اتساع

 

بافت پرده بکارت ارتجاعی

بکارت متشکل است از بافت رابط کلاژن که قابل انعطاف‌پذیری دارد. این بافت غنی از گلیکوژن است. سطح داخلی و خارجی آن با اپیتلیوم (epithelium) چینه چینه پوشیده شده است.

 

اپیتلیوم نوعی بافتی پوششی است که از سلول‌های چندضلعی اجتماع یافته‌ای تشکیل شده‌است و پوشش سلولی سطوح خارجی و داخلی بدن از جمله پوست، دیوارهٔ رگ‌ها و حفره‌های کوچک را می‌پوشاند.

 

آیا تشخیص دخول و یا عدم دخول در پرده بکارت ارتجاعی ممکن است؟

همانطور که گفته شد در درصد زیادی از زنان دارای این نوع پرده بکارت پارگی رخ نخواهد داد. اما پزشک متخصص با توجه به شاخصه‌های مربوط به لبه پرده بکارت می‌تواند دخول یا عدم دخول آلت تناسلی را مشخص کند.

 

لبه پرده ارتجاعی پس از رابطه جنسی دچار ساییدگی و شل شدگی شده، مخاط  واژن اثرات نزدیکی را نشان داده و چین‌های اطراف آن باکره بودن و یا نبودن فرد را مشخص می‌کند. بنابراین تنها تفاوت این نوع پرده بکارت با انواع دیگر در خونریزی و یا عدم خونریزی در برقراری رابطه است.

 

آیا پرده ارتجاعی قابل ترمیم است؟

تمامی انواع پرده‌های بکارت و به طور خاص پرده بکارت ارتجاعی قابلیت خود ترمیم شوندگی ندارند. این عضو تناسلی به دلیل داشتن رشته‌های عصبی و آسیب دیدن آن هنگام رابطی جنسی به خودی خود قابل ترمیم نیستند.

 

صدور گواهی سلامت

پرده بکارت ارتجاعی,پرده بکارت حلقوی قابل اتساع,انواع پرده بکارتتشخیص پرده بکارت ارتجاعی

 

به توصیه پزشکان متخصص دختران باید پس از 18 سالگی اقدام به اولین معاینه و اطلاع از نوع پرده بکارت خود نمایند که بتوانند در آینده از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنند.

 

دخترانی که دارای پرده بکارت ارتجاعی و یا حلقوی قابل اتساع هستند و ممکن از در هنگام دخول پارگی و خونریزی صورت نگیرد می‌توانند قبل از دخول اقدام به گرفتن گواهی سلامت کنند.

 

بیماری که صرفاً جهت معاینه مراجعه می‌کند و قرار است که نتیجه معاینه بکارت به صورت شفاهی به وی گفته شود نیاز به احراز هویت ندارد، ولی اگر درخواست گواهی کند باید حتماً احراز هویت شود. از نظر قانون این گواهی، بکارت فرد مورد معاینه را تاساعت ۲۴ آن روز اعلام می‌دارد.

 

بارداری و زایمان با پرده بکارت ارتجاعی یا حلقوی قابل اتساع

در شخصی که دارای پرده بکارت ارتجاعی است و در هنگام دخول پرده دچار پارگی و خونریزی نشود امکان بارداری وجود دارد. اگر پرده ارتجاعی در موقع نزدیکی پارگی و خونریزی نشود، هنگام زایمان طبیعی پاره می‌شود.

 

خونریزی هنگام دخول دلیل بر باکرگی نیست

در پژوهشی که توسط متخصصین انجام گردید مشخص شد تنها ۴۳% از زنان طی مقاربت خونریزی دارند. خونریزی نشانه داشتن یا پارگی پرده بکارت نیست. اولین خونریزی می‌تواند بدلیل عدم نرمی، ورود خشن یا سفت بودن واژن باشد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=298595
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما