چاپ این برگه

راههای درمان عرق کردن کف دست و پا

بویرنیوز- عرق کردن کف دستان یا قسمت‌های دیگر از بدن‌تان می‌تواند مشکلی طاقت‌فرسا باشد

عرق کردن کف دست و پا، مشکلی است که در بسیاری از افراد دیده می‌شود. برخی علت را مشکلات هورمون و غددی می‌دانند و برخی دیگر عقیده به توارثی بودن این مشکل دارند.

 

تعریق کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و همیشه نارسایی تیروئید، علت بروز آن نیست. درصد بسیار کمی از افرادی که دچار تعریق شدید کف دست می شوند دچار اختلالات غده تیروئید هستند. پس همانطور که گفتیم بیماری تعریق کف دست می تواند به علت اختلال هورمونی، پرکاری تیروئید و یا ارثی باشد.

 

توارثی تعریق کف دست از کودکش شروع شده، در دوران بلوغ شدت یافته و در جوانی با استرس های این دوران به اوج خود می رسد. این بیماری در برخی مواقع به قدری شدت می یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می چکد یا کاغذ زیر دست بیمار به طور کامل خیس می شود. شما اول باید استرس خود را درمان کنید تا بتوانید عرق دستتان را درمان کنید. استرس خود عامل همه بیماری ها است. موارد خفیف بیماری تعریق کف دست با داروهای موضعی و خوراکی قابل کنترل است، اما موارد شدید به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد و باید جراحی شود.

 

عرق کردن کف دست به هنگام استرس, عرق کردن دست و پا

تعریق کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد

 

تعریق زیاد می‌تواند لباس‌های شما را خیس کند و شما را در موقعیت‌های اجتماعی معذب کند. عرق کردن کف دستان یا قسمت‌های دیگر از بدن‌تان می‌تواند مشکلی طاقت‌فرسا باشد، اما راه‌هایی هست که بتوان این مشکل را کنترل کرد

با ما همراه باشید تا موثرترین روش های درمان تعریف کف دست را به شما معرفی کنیم:

 

درمان عرق کردن کف دست و پا با جوش شیرین : 

جوش شیرین دارای خاصیت قلیایی است و یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خانگی عرق کردن کف دست و پاست. برای درمان تعرق با جوش شیرین می‌توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

– سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را در آب گرم حل کنید و دستهایتان را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. سپس با آب ولرم بشویید.

– جوش شیرین را با مقدار مساوی نشاسته ذرت ترکیب کنید و کف دست و پای خود بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت باقی بماند سپس با آب ولرم بشویید.

 

عرق کردن کف دست به هنگام استرس, عرق کردن دست و پا

جوش شیرین یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خانگی عرق کردن کف دست و پاست

 

 درمان عرق کردن کف دست و پا با سرکه سیب:

یکی از موثرترین راهکارهای خانگی برای تخفیف عرق دست و پا، سرکه سیب است. سرکه سیب، قابض بوده که با تنگ کردن منافذ پوست، تعریق زیاد را کنترل می‌کند. همچنین اگر سرکه‌ سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید، برای تعدیل pH بدن مفید است.

 

قسمتی از بدن را که زیاد عرق می‌کند با آب ولرم بشویید و سپس با استفاده از یک پنبه توپی، سرکه سیب تصفیه نشده و خام را به این قسمت بمالید. اجازه دهید یک شب تا صبح بماند و سپس صبح، دوش بگیرید و بعد از دوش گرفتن، کمی پودر بزنید.

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید. همچنین می‌توانید با ترکیب مقادیر مساوی سرکه سیب و گلاب، محلولی درست کنید و آن را روزی ۲ تا ۳ بار به قسمت مورد نظر بمالید. می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با کمی عسل به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و روزی دو بار بنوشید.

 

 درمان عرق کردن کف دست و پا با آب لیمو :

آب لیمو را بر روی دست عرق کرده ، اعمال کنید.

و بعد از 2 دقیقه با آب بشویید.

و یا.. نمک را با آب لیمو ترکیب کنید و بعد از اینکه خشک شد، روی دستان خود بمالید.

این درمان به کاهش فعالیت غدد عرق کمک میکند.

 

عرق کردن کف دست به هنگام استرس, عرق کردن دست و پا

سرکه سیب، قابض بوده که با تنگ کردن منافذ پوست تعریق زیاد را کنترل می‌کند

 

درمان عرق کردن کف دست و پا با سیب زمینی : 

سیب زمینی حاوی خواص ضد تعریق است؛ بنابراین، سیب زمینی نیز یکی از درمان‌های خانگی موثر برای عرق کردن کف دست و پا به حساب می‌آید. استفاده از سیب زمینی می‌تواند آب و عرق اضافی بدن شما را جذب کند.

دستورالعمل استفاده از سیب زمینی به قرار زیر است:

زیر شیر آب یک عدد سیب زمینی را به دقت بشویید

آن را به چندین قطعه و برش نازک تبدیل کنید

آن قطعه‌های سیب زمینی را روی نواحی که عرق می‌کنند به مدت چند دقیقه بمالید

اجازه بدهید خشک شود

شما باید این درمان را هر روز تکرار کنید تا به نتایج دلخواه دست پیدا کنید.

 

درمان عرق کردن کف دست و پا با آرد ذرت:

آرد ذرت به دلیل جذب رطوبت و خنثی کردن بوی نامطبوع به درمان عرق کردن کف دست و پا می تواند کمک کند.

به علاوه نشاسته ذرت برای آنهایی که زیاد سفر می کنند زیرا حمل آن بسیار راحت است.

مخلوط مقدار مساوی از آرد ذرت و جوش شیرین و نگه داری آن در یک بطری سر بسته

هرگاه مناطقی بیش از حد عرق کند ابتدا با دستمال منطقه را خشک کنید و از این پودر روی مناطقی که عرق میکنند بریزید.

 

 درمان عرق کردن کف دست و پا با مواد ضد تعریق :

مواد ضدتعریق معمولا برای تعریق زیربغل استفاده می‌شوند، اما برای توقف تعریق در دیگر قسمت‌های بدن هم می‌توانند مؤثر باشد. اگر کف دست‌های شما خیلی عرق می‌کند، کمی از مواد ضدتعریق را به کف دست‌های خود بمالید تا خیسی و چسبناکی آن را کاهش دهید. از یک ضدعرق معمولی استفاده کنید و اگر به نتیجه‌ی دلخواه‌تان نرسیدید، از ضدعرق‌های طبی استفاده کنید.

 

اگر در شب مواد ضدتعریق را به کف دست‌های خود بمالید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید، زیرا دست‌های شما زمان بیشتری برای جذب ترکیبات ضدتعریق خواهند داشت. این ترکیبات امواجی به بدن شما ارسال می‌کنند که از عرق کردن جلوگیری کند. اگر این موارد کارساز نبودند، از پزشک خود بخواهید تا یک ضدعرق طبی برای‌تان تجویز کند.

 

عرق کردن کف دست به هنگام استرس, عرق کردن دست و پا

اگر کف دست‌های شما عرق می‌کند کمی مواد ضدتعریق را به کف دست‌های خود بمالید

 

درمان عرق کردن کف دست و پا با گوجه فرنگی:

خواص خنک کننده و قابض گوجه فرنگی می تواند در درمان عرق کردن کف دست و پا به شما کمک کند. به عنوان یک قابض طبیعی، گوجه فرنگی کمک می کند تا منافذ باز پوست کاهش یافته و از ترشح مجاری عرق جلوگیری می کند. از طرفی، نوشیدن آب گوجه فرنگی موجب می شود دمای بدن، که یکی از عوامل مهم در عرق کردن کف دست و پا است، پایین بیاید.

 

گوجه فرنگی را برش زده و آن را به منطقه ای از بدن که تعریق زیاد دارد بمالید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کرده و پس از این مدت پوست را با آب ولرم بشویید. این درمان را یک بار در روز به کار ببرید. نوشیدن یک فنجان آب گوجه فرنگی به صورت روزانه، به مدت یک هفته، در درمان شما موثر است. توجه داشته باشید که باید دوز مصرف آب گوجه فرنگی را کم کم اضافه کنید و از روز اول یک فنجان از آن را ننوشید.

 

 درمان عرق کردن کف دست و پا با فندق : 

خواص قابض و ضد عرق در فندق بسیار قوی است. اسید تانیک موجود در فندق باعث بسته شدن منافذ پوست می شود که مانع از عرق کردن بیش از حد می شود و به راحتی می توانید برای درمان عرق کردن کف دست و پا از آن استفاده کنید.

آغشته کردن یک توپ پنبه به عصاره مایع فندق و مالیدن آن بر روی مناطقی که بیش از حد عرق می کنند . این کار را سه بار در روز انجام دهید.

 

روش دیگر مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری از پودر پوست درخت فندق با کمی آب که به شک خمیر در بیاید , سپس این خمیر را بر روی مناطق مورد نظر به مدت یک ساعت قرار دهید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. این درمان را تا دو هفته انجام دهید

توجه: از روش درمان فندق برای درمان عرق کردن دست و درمان عرق کردن پا بیش از چند هفته استفاده نکنین زیرا ممکن است باعث خشکی بیش از حد شود .

 

عرق کردن کف دست به هنگام استرس, عرق کردن دست و پا

برای کنترل عرق کردن دست ها، گلاب یکی از بهترین درمان های خانگی است

 

 درمان عرق کردن کف دست و پا با روغن درخت چای:

روغن درخت چای نیز در فهرست درمان‌های خانگی حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد قرار می‌گیرد. روغن درخت چای حاوی خواص بندآور و ضدقارچی است؛ بنابراین، استفاده از روغن درخت چای می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث تعریق بیش از حد می‌شوند از بین ببرد.

این هم دستورالعمل استفاده از این روغن:

– بگذارید یک گلوله‌ی پنبه در روغن درخت چای خیس بخورد.

– این گلوله‌ی پنبه را روی ناحیه‌ای که زیاد عرق می‌کند بمالید.

– بگذارید یکی دو دقیقه بماند.

اگر پوست حساسی دارید یا استفاده‌ی مستقیم از روغن درخت چای باعث تحریک و خارش پوست‌تان می‌شود، باید ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای را در نصف لیوان آب مخلوط و بعد استفاده کنید.

 

درمان عرق کردن کف دست و پا با گلاب :

برای کنترل عرق کردن دست ها، گلاب یکی از بهترین درمان های خانگی است. مقداری کمی گلاب را به چند قطره روغن گل رز اضافه کنید و بر روی دست ها بمالید و این کار را به دفعات تکرار کنید از سوی دیگر مقداری گلاب را با سرکه سفید ترکیب کنید و روی دست هایتان اعمال کنید و اجازه دهید که از صبح تا بعد از ظهر بماند و سپس با آب شستشو دهید.

 

درمان عرق کردن کف دست و پا با مریم گلی:

مریم گلی یکی از درمان های قدیمی برای عرق کردن کف دست است. این ماده کف دست را خشک کرده و از تعریق زیاد جلوگیری می کند. به علاوه، چای مریم گلی سرشار از ویتامین B و منیزیم است که به کاهش بیش فعالی در غدد عرق کمک می کند.

۲ یا ۳ کیسه چای مریم گلی را در یک کاسه بزرگ آب ولرم بگذارید. اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس دست ها را ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در این محلول قرار دهید.

 

این درمان را ۱ تا ۲ بار در روز استفاده کنید. به طور مشابه می توانید از چای مریم گلی برای درمان عرق پا نیز استفاده کنید. نوشیدن یک فنجان چای مریم گلی گرم با معده خالی هر روز صبح، برای درمان تعریق زیاد مفید است. برای تهیه این چای، ۱ قاشق غذا خوری مریم گلی تازه یا خشک را با یک فنجان آب داغ مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس برگ ها را در آب فشار داده و آن را با کمی آبلیمو و عسل میل کنید. علاوه بر این روش ها می توانید از گیاه مریم گلی در پخت و پز نیز استفاده کنید.

توجه: استفاده بیش از حد از چای مریم گلی می تواند باعث سردرد شود.