شنبه 27 بهمن 1397 - 19:13

مصائب مدارس شبانه روزی کهگیلویه و بویراحمد

زندگی دو راه بیشتر پیش پایشان نگذاشته است ، یا باید ترک تحصیل کرده و راه و روش زندگی مادران و پدرانشان را در پیش بگیرند و یا راهی مدارس شبانه روزی در حاشیه شهرها شوند.

به گزارش بویرنیوز – ایرنا نوشت: کودکان عشایر کلاس ششم ابتدایی را که تمام می کنند بر سر اولین دوراهی سخت زندگی قرار می گیرند. مهرماه که از راه می رسد خیلی ها دست به انتخاب می زنند.

برخی می مانند و عمرشان میان سرحد و گرمسیر و ییلاق و قشلاق می گذرد ، شانه های نحیفشان زیر بارهای هیزم، دبه های آب، چوپانی، نشستن پشت اجاق های نان پزی و ده ها کار طاقت فرسای دیگر خم می شود .
اگر خیلی شانس بیاورند بخت و اقبال در خانه پدرشان را بزند ، قبل از آنکه مزه کودکی را بفهمند و در دنیای نوجوانی و جوانی طنازی کنند همسر و مادر می شوند با همه تبعاتی که بارها گفته شده و همگان می دانند.
سهمشان از زندگی همان سواد خواندن و نوشتن می شود و هیچ کس هم برای ترک تحصیل مواخذه شان نمی کند.

اگر هم با همین وضعیت بخواهند به تحصیل ادامه بدهند صعب العبوری کوه و دشت این جغرافیا که مانع اصلی توسعه است، سد راه کودکی پسربچه ها و دخترکان عشایری هم می شود.

اما راه دومی هم هست به شرط همراهی خانواده برخی راهی مدارس شبانه روزی در حاشیه شهرهای استان می شوند .

این گروه از رنج آفتاب داغ و زمستان های سرد به خوابگاه های شبانه روزی ،اتاق های 10 بیست نفری و تخت های 2 طبقه پناه می آورند و هیچ گلایه ای هم ندارند زیرا فرصت بال و پر دادن به رویاهایشان تنها زیر این سقف کوتاه ممکن می شود و کوه های بلند و دشت های سرسبز این دیار برایشان تحفه ای جز فقر کنار نگذاشته است.

اما زندگی در خوابگاه برای دختران به این سادگی ها هم نیست. بچه های مدارس شبانه روزی کهگیلویه و بویراحمد مشکلاتشان را پشت نجابت همیشگی و امید به فردایی بهتر مخفی می کنند و فریاد از نبودن را در گلو خفه می کنند .

مشکلاتی که گاه در زمره اولین و مهمترین نیازهای بشر قرار می گیرد و آن هم نیاز به خوراک است. این در حالی است که مدارس شبانه‌روزی با هدف دسترسی همه دانش‎آموزان به خدمات تحصیلی و عدالت آموزشی در مناطق محروم ایجاد شده است.

بر اساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، سرانه تغذیه ای که برای هر دانش آموز مدارس شبانه روزی استان در نظر گرفته شده روزانه 15 هزار ریال است ! و بر این اساس با 15هزار ریال هر دانش آموز در خوابگاه باید صبحانه ، ناهار و شام بخورد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست های مختلف بدون اشاره به رقم این سرانه به مشکلات مدارس شبانه روزی و در راس آن مساله تغذیه اشاره می کند.

هادی زارع پور تاکید می کند که اگر کمک های خیرین و معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری نباشد سرانه ای که برای هر دانش آموز در نظر گرفته شده به حدی ناچیز است که حتی یک وعده غذای آنها را تامین نمی کند.

وی می افزاید: هفت هزار و 300 دانش آموز دختر و پسر در مقطع متوسطه اول و دوم در 45 مدرسه شبانه روزی استان مشغول به تحصیل هستند که 20 مدرسه آن دخترانه و 25 مدرسه پسرانه است.

وی ادامه می دهد: تعداد سه هزار و 701 دانش آموز نیز تحت پوشش آموزش و پرورش عشایر،در 165 آموزشگاه در استان در حال تحصیل هستند که از این تعداد 2 هزار و پنح دانش آموز پسر و یک هزار و 696 دانش آموز نیز دختر هستند.

زارع پور یادآوری می کند: 215 دانش آموز در دوره متوسطه اول و دوم در مدرسه شبانه روزی دخترانه حضرت فاطمه زهرا(س) سرابتاوه یاسوج و 200 دانش آموز نیز در شیانه روزی عشایری پسرانه نخبگان گنجه ای مشغول به تحصیل هستند.

این آمارها نشان می دهد نسبت دانش آموزان مدارس شبانه روزی در استان به نسبت کشور بالاست و همین موضوع نیز توجه ویژه مسئولان را می طلبد تا علاوه بر ایجاد عدالت اجتماعی شرایطی فراهم کنند که پدران و مادران فردای این مملکت در مدرسه و در دوران طلایی زندگی خود هر مشکلی را تجربه می کنند دست کم دچار سو تغذیه نشوند و فقر مطلق غذایی که دامن برخی روستاهای استان را گرفته از آنچه اکنون هست عمیق تر و ریشه دارتر نشود.

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به تازگی منتشر کرده میزان کالری مصرفی و یا هزینه خوراکی در سبد هر خانوار، در میان 65 درصد افراد روستایی در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از 2100 کالری است و به همین دلیل در شاخص مواد خوراکی در فقر مطلق قرار می گیرند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید: وضعیت تغذیه کودکان در مناطق روستایی و عشایری مطلوب نیست که سوء تغذیه در کودکی می تواند روی آینده آنها هم تاثیر منفی بگذارد.

علی محمد احمدی تاکید می کند: نهادهای حمایتی معمولا بسته هایی برای خانوارها در نظر می گیرند که با توجه به وضعیت دانش آموزان امیدواریم بسته های غذایی مخصوص این کودکان هم در نظر گرفته شود.

وی اضافه می کند :بیش از 60 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش نهاد های حمایتی از جمله کمیته امداد حضرت امام (ره) قرار دارند و این نهاد ها می توانند روی تغذیه دانش آموزان هم برنامه ریزی کنند.

هم اینک 40 هزار و 842 خانوار در کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش کمیته امداد هستند که 75 درصد این خانوارها روستایی هستند.

حدود 2 هزار و 944 آموزشگاه با هشت هزار و 440 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد افزون بر 2 هزار مدرسه کمتر از 15 دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند.
152 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف در سال تحصیلی جاری در این استان مشغول تحصیل هستند.
این استان با جمعیتی افزون بر 720 هزار نفر با هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 44 درصد جمعیت آن در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=297687
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. تبریز شهر خیابان

دیدگاه شما