شنبه 20 بهمن 1397 - 19:13

بایدها  و نبایدهای انقلاب

جان محمد وطن پرست

بویرنیوز- جان محمد وطن پرست؛ انقلاب 57 ایران را میتوان حرکتی مردمی به سوی رشد و توسعه قابل قبولی دانست که از مدت قبل شروع شده بود با جنبش مشروطه خودنمایی کرد و در سال 57 به نقطه عطف و برهه سرنوشتساز خود رسید تا بتواند با پیمودن مسیری هر چند طولانی و صعبالعبور به نتیجه مطلوب برسد.

امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب 57 استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی را در سایه جمهوریت و اسلام از اهداف انقلاب برشمردند و در این را تهذیب نفس را شرط لازم برای تهذیب دیگران دانستند بر همین اساس انقلابی که نتواند در داخل خودسازی کند و به اهداف خود جامعه عمل بپوشاند در بلندمدت با تحمیل هزینه های سنگین مالی، زمانی و انسانی در داخل و خارج با شکست مواجه خواهد شد.

در قرن های گذشته در حکومتهای مختلف شاهد وجود نهادهایی سیاسی فراگیر یا غیرفراگیر و نهادهای اقتصادی فراگیر یا غیرفراگیر بودهایم حکومتها با توجه به داشتن نوع نهادهای سیاسی و اقتصادی سرانجام متفاوتی را تجربه کردهاند.

در این بین قدرت سیاسی انحصاری و گروهی در کنار نهادهای اقتصادی استثماری (غیرفراگیر) همچون کره شمالی، سریلانکا، زیمباوه، اتیوپی…، تلخترین سرگذشتها و برعکس آن نهادهای سیاسی و اقتصادی فراگیر همچون بریتانیا، ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی، با همافزایی در جهت رشد و توسعه بهترین سرانجامها را رقم زدهاند.

و در آنسو در صورت متفاوت بودن این دو، همانند ونیز قرن 19، روم، فرانسه اواخر قرن 19، هر کدام در جهت تخریب و به زانو در آوردن آن یکی عمل خواهد کرد.

انحصار قدرت سیاسی- اقتصادی پهلوی و همزمان توجه نکردن به خواسته ها و عقاید مردم، سرکوب منتقدان، کمرنگ شدن دین گرایی با پررنگ کردن ملی گرایی، فسادهای پیدرپی مالی اطرافیان شاه، عدم توازن در خدمترسانی به مردم، وابستگی به غرب، خسارت به برخی کشاورزان، صنعتگران و بازاریان با سیاستهای اشتباه دلایل لازم و کافی برای سقوط حکومت پهلوی بود.

بعد از انقلاب دست و پنجه نرمکردن با سختیها و مشقتهای فراوان حکومتی بر پایه زیبای جمهوریت و تقدس اسلامیت برای عملیکردن اهداف انقلاب شکل گرفت متأسفانه از همان ابتدا در کنار نبود تجربه مدیریتی و ضعف فرهیختگی سیاسی مردم و حکومت داران، مبارزات و رقابتها رنگ و بوی سیاسی و سهمخواهی از سفره نام و نان انقلاب به خود گرفت این رقابتها با وجود تلاش برخی مسئولان دلسوز باعث عدم نظارت و کنترل صحیح توزیع ثروت در جامعه و انباشته شدن درصد بالایی از ثروت در دست گروههایی خاص گردید و کم کم گروههای غنی جامعه فعالیتهای خویش را به گونه ای طراحی کردند تا قدرتهای سیاسی را برای خارج نکردن ثروت بادآورده کنترل کنند و اینگونه برخی شبکه های حامی- پیرو یا بده بستان در جامعه کل گرفت.

و اینگونه رانت، عدم شایسته سالاری، مصلحت اندیشی، محدودیت آزادیهای سیاسی، عقب ماندگی در برخی زمینه ها، بیاعتمادی و اخلاق گریزی و انواع گسلهای اجتماعی در جامعه پدیدار شد.

با افزایش رانت و دلالی گروههای انحصار طلب، انگیزه توده مردم برای تحرک، رقابت و نوآوری ضعیف، و تلاش برای کسب آموزش به شدت تنزل پیدا کرد.

دولتها نیز به دلیل فشار و دخالت قدرتهای سیاسی و گروه های ثروت به وجود آمده انگیزه کافی برای توسعه قابل قبول نظام آموزشی کشور نداشتهاند و اینگونه عدالت آموزشی به عنوان یکی از اصول عدالت اجتماعی دچار سوء تغذیه شدید گردید.

و همچنین غافل بودن حکومت داران و مردم از فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی به دلیل این رقابتهای سیاسی، خسارت شدیدی را  از ناحیه فرهنگی متحمل شدیم تا امروزه شاهد بحران فرهنگی در کشور باشیم.

در کنار موارد فوق الذکر، به دلیل یکی بودن برخی نهادهای ثروت و قدرت و همزمان نسبت خویشاوندی و ارتباطات نزدیک بسیاری از بزرگان این گروهها همیشه عده ای در تلاش بوده اند تا با محدودکردن جمهوریت و کمرنک کردن فرامین دینی برای حفظ قدرت سیاسی و ثروت خود مسیر رسیدن به اهداف انقلاب را بیش از پیش دشوارتر کنند اما به دلیل وجود راههای نفوذ متعدد به لطف انقلاب 57 کم کم با بالارفتن درجه فرهیختگی مردم در فضای سیاسی و اقتصادی و میل بالقوه حکومت به فراگیری نهادهای اقتصادی- سیاسی، در آینده شاهد شکستن انحصارات سیاسی و اقتصادی به جبر یا به اختیار خواهیم بود.

در این بین عدم شفاف سازی و پاسخگویی شخص، گروه یا هر نهادی به همان قانونی، که قدرت را به آنها عطا کرده باعث شده افرادی که فاقد تخصص و تعهد هر چند ناچیز بوده و گروه هایی که خطر بزرگی بر سر راه توسعه هر کشوری میباشند برای امنیت بیشتر در زیر چتر این اشخاص و گروهها قرار بگیرند همانگونه که خطرناکترین حیوانات جنگل تنها به واسطه غریزه امنترین مکان را در جنگل برای دور بودن از خطرات انتخاب میکنند و در سوی مقابل اشخاص و گروه های دیگری برای توجیه اشتباهات و عدم پاسخگویی به قانون و مطالبات مردم، موارد فوق را بهانه کرده تا آدرس اشتباهی داده با انحراف اذهان عمومی اشتباهات خویش را موجه نشان دهند.

اگر امروز چاره اندیشی نشود در زمان بحران مردم هرسیاست خیرخواهانه ازجانب حکومت را به امتیاز و باج دادن حاکمیت به مردم، برای تداوم حکومت خواهند دانست تجربه تاریخی حکم میکند حکومت دو موضوع، یکی تصمیمات فیالبداهه یک شبه مردم در اعتراضات و اغتشاشهای گذشته و دیگری همراهی نکردن حکومتها توسط مردم حتی در مقابل بیگانگان از جمله در زمان یزدگرد سوم و شاه سلطان حسین صفوی به دلایل نارضایتی  و عدم اعتماد مردم به اصلاح حکومت را فراموش نکند.

برای اصلاح وضعیت موجود لازم و ضروریست حکومت و ملت تمام تلاش خود را به کار گیرند تا قوانین در جامعه حکمرانی کنند و جایگاه افراد نگاه قانون را تغییر ندهد و همزمان این قانون با تمام قدرتش در مقابل اصلاح و بازنگری برای رشد و توسعه در برابر قانونگذار سر تعظیم فرود آورد.

به گونه ای که پیرزنی در دور افتاده ترین روستای بلوچستان یقین داشته باشد از طریق قانون میتواند هر شخصیتی را به دلیل خطایش به پای میز محاکمه بکشاند.

رسانه ها و منتقدان آزادی کامل داشته باشند تا بتوانند نهادهای سیاسی و اقتصادی را به سمت فراگیری، مردم را به سمت فرهیختگی و مطالبه گری و مسئولان را به سمت پاسخگویی هدایت کنند.

قدرت براساس ظرفیتها و توانایی های افراد و گروه ها و ایجاد انگیزه جهت رقابت و نوآوری با فراگیری نهادهای سیاسی و اقتصادی در جهت توسعه توزیع گردد.

همچنین بزرگداشت مفاخر ملی و مذهبی و توجه به اعتقادات ملت در رفتار حکومتداران هویدا شود باید بدانیم درجه پایین فرهیختگی مردم، عدم مطالبهگری و تلاش نکردن حکومت و مردم برای اصلاح دو فرصت بزرگ را خواهد سوزاند.

فرصت پی بردن حکومت به اشتباهات خویش و تلاش برای اصلاح آن برای به یادگار گذاشتن نامی نیک در تاریخ و فرصت یک زندگی شرافتمندانه و جامعهای توسعه یافته برای ملت.

نباید فراموش کرد حرکت در جهت منافع گروههای انحصار طلب ثروت و قدرت در جامعه متمدن و دینی وحکومتی بر پایه مردم سالاری دینی قطعاً به شکست حکومت ختم خواهد شد حتی اگر حکومتداران، بزرگترین حافظان و مفسران قرآن و از اصحاب نزدیک پیامبر اسلام باشند.

قطعا در صورت امید به اصلاح، صداقت و اعتمادسازی با کمرنگ شدن تبعیض در جامعه، مردم همچون گذشته در مقابل فشارهای داخلی و خارجی در کنار حکومت خواهند ایستاد تا با افتخار در آینده عریض بودن انقلاب را همزمان با طویل بودن انقلاب جشن بگیرند.

با تشکر

جان محمد وطن پرست

قائم مقام بنیاد فرهیختگان استان کهگیلویه و بویراحمد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=297290
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما