سه شنبه 16 بهمن 1397 - 18:12

واکنش معاون پیشگیری دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به یک خبر در مورد حادثه تیراندازی به حجت الاسلام مزارعی/واکنش به صوری خواندن حکم شلاق مدیران/درآمدهای دستگاه قضا کجا می رود؟

رسانه ها به اخبار، صادقانه وبه نقد ها دلسوزانه، منصفانه و توسعه منشانه همت ورزند، این اعتماد مردم را هم در پی خواهد داشت.

سرپرست معاونت فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با حضور در غرفه بویرنیوز در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب به روشنگری مسائل قضایی روز در استان پرداخت.

سید عیسی حسنی از تلاش شبانه روزی رییس کل و دادستان محترم و همه قضات و کارکنان دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد برای حفظ امنیت و آرامش مردم در استان گفت و به تشریح برخی شبهات مردم استان پرداخت.

در ادامه متن این گفت و گو آمده است:

در برخی محافل از شناسایی فرد متعرض به رئیس کل دادگستری و حتی کشته شدن مظنون در تعقیب و گریز پلیس گفته می شود،ایا صحت دارد؟

خیر.این شایعه صحت ندارد و تکذیب می کنیم. ما موظفيم طبق قانون روند رسیدگی به جریم را تا مرحله نهایی و صدور حکم قطعی به صورت غیر رسانه ای پیش ببریم، در موضوع اخیر که حمله مسلحانه به رئیس کل محترم دادگستری استان صورت گرفت و به عبارتی ایشان ترور شدند،شورای تامین و دستگاه های اطلاعاتی و قضایی پیگیر ماجرا هستند. سایر اخبار و اطلاعات را در آینده و در زمان مناسب به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند.

بخشی از جامعه گلایه مند از اجرای احکام هستند و احکام برای مدیران را صوری می دانند، آیا اینچنین است؟

خیر اینطور نیست، در مقاطع مختلف از سوی رئیس کل و دادستان محرم مرکز استان در این خصوص آگاهی رسانی شده و در برهه حساس فعلی نیازی به توضیح بیشتر احساس نمی شود.

چرا ارای محکومین علنی اجرا نمی شود؟

دستگاه قضایی در راستای اجرای احکام ، باید کاملاً قانون را رعایت کرده و مرعوب فضاسازی ها نشود. اگر در حکمی مقرر شده که، علنی باشد، مکلفیم علنی اجرا کنیم پس قطعا نحوه اجرا به متن حکم بر می گردد، اگر در رای، تصریحی به علنی بودن نشود، قطعا اینچنین اقدام می شود.

تفاوت حکم اعدام با حکم قصاص نفس چیست.؟

بطور کلی حکم اعدام در جایی است که امنیت و حیثیت عمومی خدشه دار می شود یا برخی مصادیق از حدود است. گاهی برخی می گویند فردی اینقدر تخلف اقتصادی دارد اعدام نمی شود اما چرا سارقین مسلح اعدام می شوند، در پاسخ باید گفت این موضوع به قوانین ما که در خیلی جاها مستقیما گرفته شده از شرع مقدس هم هستند بر می گردد.چون تنوع جرم داریم پس تنوع مجازات و حدود آنرا هم داریم. اصولا قطعا جاییکه امنیت عمومی مردم و کیان کشور در خطر قرار بگیرد و رعب و وحشت در جامعه رسوخ کند(مانند ترساندن مردم و سلاح کشیدن روی شهروندان و سرقتهای مسلحانه و معارضه مسلحانه با حکومت اسلامی …) لازم است آبی زلال بریزیم و این ناپاکی ها را مقتدرانه بشوییم. اجرای حد آن آب زلال و قدرتمند است.

همانطور که جرایم متفاوتند، مراجع قضایی رسیدگی کننده به این انواع جرایم هم متفاوتند . جرایم خشن و سالب حیات بعضی در دادگاه انقلاب و برخی در دادگاه کیفری 1 رسیدگی می شوند.

یکی از برکات انقلاب اسلامی گسترش واحدهای قضایی در راستای ارتقاء امنیت مردم بوده است،شاید باورش برای جوانان ما سخت باشد اما  قبل از انقلاب در این استان انهم در سال ۵۶ یا ۵۷ یک پست مصوب قضایی و یک قاضی داشتیم الان بیش از 220 پست قضایی و 129 قاضی در حال کار در منصب قضا داریم. قبل از انقلاب یک کارمند اداری داشتیم و الان بیش از 1200 نفر از فرزندان همین مردم در دستگاه قضایی به خدمت مشغولند.

ما قبل از انقلاب هیچ ساختمان متعلق به دستگاه قضایی یا نهادهای تابعه قوه قضائیه مانند اداره ثبت اسنادو املاک، پزشکی قانونی، اداره زندانها، دیوان عدالت اداری و… نداشتیم اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی علیرغم مشکلات فراوان و کمر شکن در تخصیص بودجه ،با همت روسا و مدیران کل دادگستری های استان،به جز یکی دو شهر، هم اکنون در تمام شهرهای استان ساختمان های خوب و در شأن مردم غیور و زحمت کش و شهیدپرور این استان ساخته شده است. در برخی جاها توانسته‌ایم به رسالت خود در تکریم ارباب رجوع عمل کنیم و در بسیاری از بخش‌های قضایی استان نیز در حال ساخت ساختمان های در شأن مردم عزیز هستیم.

قبل از انقلاب فردی شکایت داشت باید از شهرهای همجوار مانند شیراز یا کازرون یا بهبهان دستور پی گیری میگرفت که خود پروسه طولانی داشته و هزینه های زیادی بر مردم فقیر این دیار تحمیل می کرد.به گونه ای که خیلی ها عطای شکایت را به لقای ان می بخشیدند و منصرف می شدند. اما اکنون یکی از قابل دسترس ترین خدمات این نظام خدمات قضایی است.

نظام مقدس از طریق دستگاه قضایی در حوزه سامانه های الکترونیکی و رایانه ای و امار و انفورماتیک، توفیقات فراوانی پیدا کرده است. در حوزه خدمات ابلاغ الکترونیک و تشکیل دفاتر خدمات قضایی به پیشرفت های چشمگیری نائل شده ایم به گونه ای که فرد به راحتی در خانه خود می تواند با داشتن یک رمز عبور و رایانامه در فضای مجازی تمام مراحل رسیدگی به پرونده قضایی خود را رصد و دنبال کند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد به مدد تلاش دستگاه قضایی توانستیم ضریب امنیت استان را بالا ببریم به گونه ای که برخلاف سال‌های گذشته هم اکنون در بهترین وضعیت از نظر امنیت قرار داریم و بستر وقوع بسیاری از جرائم را با بالا بردن هزینه ارتکاب جرم یا اقدامات پیشگیرانه، خشکانده ایم.

درآمدهای دستگاه قضا کجا می رود؟

بودجه دستگاه قضایی مثل سایر دستگاه ها است، قاضی ما با کمال شرافت در عین مشکلاتی که دارد بدون هیچ چشم داشت و یا کوتاهی، پرونده هایی را رسیدگی می کنند که گاهی مبالغ انها میلیاردی است. در حالی که بر خلاف تصور عمومی و خبرسازی های رسانه ای، او هم مانند تمام کارمندان دولت حقوق معینی که گاهی ناچیز است دریافت می کند.

درآمد دستگاه قضا مستقیما به حساب خزانه دولت واریز می شود. ، شاید مردم  فکر می کنند این درآمدها در دستگاه قضايي مصرف میشود اما اینطور نیست.همه در امد ها اعم از تمبر های هزینه دادرسی، جزای نقدی، حق الاجرا، اموال ضبط شده و… مطابق قانون باید به حساب خزانه واریز شود و دستگاه قضایی هیچ اختیاری در این زمینه و مصرف انها ندارد.

ان شاء الله در وقت مناسب اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خوواهیم داد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=297135
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جلال غریبی گفت:

    درود بر سید عیسی حسنی، مرد شجاع، قاطع و نترس

  2. محمد طهماسبس ،درود بر شما گفت:

    افرین احسنت بر مرد ،خدایی

  3. سیدمحمدحسنی گفت:

    احسندسیداولادپیغمبر

  4. الحق که وجود این چنین افراد دلسوز و ادعا مایه امنیت و کارایی استان شده و خواهد شد ، زنده و سلامت باشید سید خستگی ناپذیر.

  5. ناشناس گفت:

    الحق که وجود این چنین افراد دلسوز و بی ادعایی مایع امنیت و پیشرفت استان خواهد بود ، سلامت باشید سید خستگی ناپذیر

  6. الحق که وجود این چنین افراد دلسوز و بی ادعایی مایع امنیت و پیشرفت استان خواهد بود ، سلامت باشید سید خستگی ناپذیر

  7. سیدقائم مرتضوی گفت:

    سلام و درود بر سید عزیز. کاش تو این مملکت امثال سید عیسی حسنی به مراتب بیشتر از اینها بود چه در ادارات و چه در محاکم قضایی.

دیدگاه شما