چاپ این برگه

ساخت فیلم «طناب دار» با هنرمندی روستایی‌ترین بازیگران + تصاویر

اکنون و پس از پنج سال از ساخت فیلم” روزگار قدیم” توسط پرهام دانشی، این بار کارگردان جوان دره آخوندی شاهد اکران فیلم دوم خود، یعنی فیلم داستانی “طناب‌دار” است فیلمی که البته نسبت به فیلم اولش ساختارمندتر ساخته شده است.

ساخت فیلم «طناب دار» با هنرمندی روستایی‌ترین بازیگران/دره‌آخوند دهکده سینمای ایران/تصاویر

به گزارش بویرنیوز، حدود پنج سال پیش بود که نمایش  فیلم روزگار قدیم با نویسندگی و کارگردانی سیدپرهام (علی فتح) دانشی در شهرهای حوزه کهگیلویه شوری ایجاد کرده بود، فیلمی نوستالوژیک با کارگردانی جوانی که کمبود امکانات مانع شکوفایی و همت او برای ساخت فیلم نشد.

این کارگردان جوان و البته گمنام بی آنکه از زخم زبان‌ها و کمبود امکانات گلایه‌ای داشته باشد به دنبال دغدغه‌اش یعنی فیلمسازی آن هم با بازیگری و هنرنمایی اهالی روستای زادگاهش یعنی دره آخوند رفت.

اکنون و پس از پنج سال از ساخت فیلم” روزگار قدیم” توسط پرهام دانشی، این بار کارگردان جوان  دره آخوندی شاهد اکران فیلم دوم خود، یعنی فیلم داستانی “طناب‌دار” است فیلمی که  البته  نسبت به فیلم اولش ساختارمندتر ساخته شده است.

باز هم چیزی که بیش از هر چیز دیگر مشهود است، حضور نابازیگرانی است که با تمام توان سعی در ارائه بازی باورپذیر داشته اند و اینجاست که منتقدان می باید این موضوع را در نقد فیلمهای دانشی در نظر داشته باشند، فیلمسازی که بازیگران خود را نه از شهر و کلاس‌های بازیگری و نه از میان فارغ التحصیلان بازیگری که از میان اهالی روستا یعنی دامدار، کارگر و باغدار و …انتخاب کرد است افرادی که قطعأ اکثریت آنها  صحنه هیچ تئاتر و فیلم سینمایی را هم به عمر خود ندیده اند و صد البته هنر  این کارگردان روستازاده نیز همین است.

سید پرهام دانشی با اشاره به  اینکه فیلم طناب دار از اواسط ماه گذشته مجوز اکران گرفته است اظهار کرد: این فیلم در قالبی تاریخی و درام ساخته شده و بازیگران  و عوامل آن همگی از اهالی روستای دره آخوند  و رودخانه سادات هستند.

این کارگردان جوان کهگیلویه  و بویراحمدی با بیان اینکه ساخت فیلم در فضای روستایی و کمبود امکانات و نیز بازی گرفتن از افرادی که کوچکترن تجربه بازی و حتی دیدن فیلم را هم ندارند کار را به مراتب سخت تر می کند تصریح کرد: پس از  ساخت فیلم روزگاز قدیم که بیش از پنج سال پیش ساختم، جرقه ساخت فیلم طناب‌دار به ذهنم خطور و در سال گذشته کار فیلمبرداری  و تدوین آن در مدت سه ماه به پایان رسید.

دانشی با بیان اینکه استفاده از افراد محلی  و بومی برای ایفای نقش در  این دو فیلم در نوع خود باعث فرهنگ سازی و بالا رفتن اعتماد به نفس آنها می شود، تصریح کرد: با دو فیلمی که در روستای  دره آخوند فیلمبرداری شد، شاهد بودیم که این نابازیگران به خوبی و با اعتماد به نفس  قابل قبولی از عهده نقش های خود بر آمدند.

وی هدف خود از تهیه و ساخت دو فیلم روزگار قدیم و طناب دار را نشان دادن وضعیت اسفناک زندگی و ظلم روا داشته شده به روستائییان و عشایر از سوی عمال رژیم پهلوی و خوانین دانست.

این کارگردان جوان ساکن روستای دره آخوند تصریح کرد: این دو فیلم با کمترین امکانات و تنها به اتکای به توان مالی شخصی و کمک بازیگران ساخته شد.

دانشی با بیان اینکه  فیلم طناب دار هم اکنون در سینما دهناد دهدشت و شهر چرام در حال اکران است، تصریح کرد: این فیلم طی هفته جاری نیز  در شهر سرفاریاب  اکران شده است./فارس