یکشنبه 14 بهمن 1397 - 21:26

نقدی بر اظهارات اخیر کی‌روش/ پول ۲۵ بازی دوستانه را هم قطر داده است؟

“اگر فدراسیون قطر نبود ما هیچ چیز نداشتیم … آماده سازی امکان پذیر نبود… آنها همه هزینه‌ها را دادند… ما پولی نداشتیم هیچی نداشتیم.” این بخشی از اظهارات کارلوس کی‌روش در گفت وگویی با تلویزیون ایران است. به راستی چرا سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باید این گونه نامهربانانه درباره تلاش‌ها و برنامه‌ریزی های فدراسیون فوتبال و حمایت‌های دولت ایران از تیم ملی کم لطفی کند؟

به گزارش بویرنیوز، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که همراه ملی‌پوشان ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با شکست سنگین سه بر صفر برابر ژاپن از رسیدن به فینال باز ماند، پیش از شروع این دیدارها در گفت‌وگویی با سیمای جمهوری اسلامی درباره شرایط و امکانات تیم ملی گلایه‌هایی را مطرح کرده است. این مصاحبه که پس از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از شبکه سه پخش شد، حاوی نکات و مواردی است که جای تأمل و بررسی دارد.

اینکه کارلوس کی‌روش همواره امکانات و زیر ساخت‌های فوتبال ایران را زیر سوال می‌برد، شاید بخشی از آن را بتوان واقعیات فوتبال ایران دانست، اما اینکه او این بار تاکید کرده که “اگر فدراسیون فوتبال قطر نبود، تیم ملی ایران هیچ چیز نداشت و حتی امکان بازی با ونزوئلا را نداشتیم”، نکته متفاوتی است. کی‌روش تاکید دارد که همه هزینه‌های تیم ملی ایران در اردوی قطر را فدراسیون قطر پرداخت کرده است، “هزینه سفر، هتل و همه چیز را قطری‌ها داده‌اند. او می‌گوید ما هیچ چیزی نداشتیم. هیچ پولی نداشتیم”.

این ادبیات متفاوت کارلوس کی‌روش که کمتر در رسانه‌ها دیده شد، یک سوال را مطرح می‌کند، آن هم اینکه اگر فدراسیون فوتبال قطر هزینه‌های اردوهای تیم ملی را تقبل کرده، آیا از سر دلسوزی بوده یا بواسطه هویت ایران و تیم ملی ایران؟

واقعیت این است که کشور قطر به خاطر دینی که به دولت و حاکمیت ایران در موضوع تحریم کشورهای عربی دارد، حاضر به میزبانی ۱۰۰ درصدی از فوتبال ایران شده است. اگر قطر هزینه‌ای را برای تیم ملی فوتبال ایران پرداخت کرده به خاطر جایگاه و شأن کشور ایران بوده است و قطعاً رایزنی‌های دولت و فدراسیون فوتبال نیز در این مهم بی‌تأثیر نبوده است.

سوال دیگر این است که کی‌روش که این‌گونه تحقیرآمیز درباره هزینه‌های اردوی تیم ملی در قطر اظهار نظر کرده، آیا مجموعه اردوهای سه سال اخیر تیم ملی فوتبال ایران را ندیده است؟ دولت و فدراسیون فوتبال با همه محدودیت‌هایی که در نتیجه تحریم‌های یکجانبه آمریکا در شرایط جنگ اقتصادی کنونی دارند، همواره تلاش کرده‌اند در امر تهیه ارز و هزینه‌های سرسام آور اردوها و بازی‌های دوستانه تیم ملی در پیش از آغاز رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ تا پیش از آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ نهایت همکاری را با برنامه‌های سرمربی تیم ملی داشته باشند اما اینکه این تلاش‌ها دیده نشود و یکطرفه در باره یک موضوع قضاوت کلی شود، نه منصفانه است و نه درست.

در ادامه اردوهای خارجی و بازی‌های دوستانه تیم ملی در سه دوره مختلف در طی سه سال گذشته که بر اساس برنامه‌های کی‌روش طراحی و اجرا شده و حتماً هم هزینه‌های زیادی بر فوتبال ایران بار کرده را مرور می‌کنیم:

* دیدارها دوستانه تیم ملی ایران قبل و حین برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸

ایران – شیلی، (محل بازی اتریش) – ۶ فروردین ۹۶ – ۲۶ مارس ۲۰۱۵

ایران – سوئد (محل بازی هلند) – ۱۱ فروردین ۹۴ – ۳۱ مارس ۲۰۱۵

ایران – ازبکستان (محل بازی ازبکستان) – ۲۱ خرداد ۹۴ – ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵

ایران – ژاپن (محل بازی تهران) – ۲۱ مهر ۹۴ – ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵

ایران – مقدونیه (محل بازی مقدونیه) – ۱۳ خرداد ۹۵ – دو ژوئن ۲۰۱۶

ایران – قرقیزستان (محل بازی تهران) – ۱۸ خرداد ۹۵ – هفت ژوئن ۲۰۱۶

ایران – گینه نو (محل بازی مالزی) – ۲۰ آبان ۹۵ – ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶

ایران – عراق (محل بازی تهران) -۲۸ اسفند ۹۵- ۱۸ مارس ۲۰۱۷

ایران – مونته نگرو (محل بازی مونته‌نگرو) – ۱۴ خرداد ۹۶ – چهار ژوئن ۲۰۱۷

* دیدارهای دوستانه و اردوهای تیم ملی قبل از آغاز رسمی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

ایران – توگو (محل بازی تهران) – ۱۳ مهر ۹۶ – پنجم اکتبر ۲۰۱۷

ایران – روسیه (محل بازی روسیه) – ۱۸ مهر ۹۶ – ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷

ایران – پاناما (محل بازی اتریش) – ۱۸ آبان ۹۶ – ۹ نوامبر ۲۰۱۷

ایران – ونزوئلا (محل بازی هلند) – ۲۲ آبان ۹۶ – ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷

ایران – سیرالئون (محل بازی تهران) – ۲۴ اسفند ۹۶ – ۱۷ مارچ ۲۰۱۸

ایران – تونس (محل بازی تونس) – ۳ فروردین ۹۷ – ۲۳ مارچ ۲۰۱۸

ایران – الجزایر (محل بازی اتریش) – ۷ فروردین ۹۷ – ۲۷ مارچ ۲۰۱۷

ایران – ازبکستان (محل بازی تهران) – ۲۹ اردیبهشت ۹۷ – ۱۹ می ۲۰۱۸

ایران – ترکیه (محل بازی ترکیه) – ۷ خرداد ۹۷ – ۲۸ می ۲۰۱۸

ایران – لیتوانی (محل بازی مسکو) – ۱۸ خرداد ۹۷ – ۶ ژوئن ۲۰۱۸

* دیدارهای دوستانه و اردوهای تیم ملی ایران قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹

ایران – ازبکستان (محل بازی تهران) – ۲۰ شهریور ۹۷ – ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۸

ایران – بولیوی (محل بازی تهران) – ۲۴ مهر ۹۷ – ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸

ایران – ترینیداد و توباگو (محل بازی تهران) – ۲۳ آبان ۹۷ – ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸

ایران – ونزوئلا (محل بازی قطر) – ۲۵ آبان ۹۷ – ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸

ایران – فلسطین (محل بازی قطر) – ۳ دی ۹۷ – ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸

ایران – قطر (محل بازی قطر) – ۱۰ دی ۹۷ – ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸

به گزارش ایسنا، علاوه بر لیست بلند بالای بازی‌های دوستانه مذکور، تیم ملی اردوهایی را نیز در مجموع این سه دوره زمانی، در کشورهای اروپایی برگزار کرده که این اردوها قطعاً هزینه‌های سرسام آوری را به فوتبال ایران تحمیل کرده است.

علاوه بر این، بر اساس اعلام وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال مبلغ یک میلیون دلار نیز به عنوان پاداش در اختیار تیم کی‌روش قرار گرفته که قطعاً با کمک‌های مالی قطر نبوده است!

حال سوال این است که آیا کارلوس کی‌روش و حامیانش از خود پرسیده‌اند که این همه هزینه را چه کسی پرداخت کرده؟ و اینکه او چگونه به خود اجازه داده که با ادبیاتی غیر معمول و تحقیرآمیز درباره بی پولی فوتبال ایران اظهار نظر کند.

امید است که دوران پساکی‌روش به گونه‌ای برنامه ریزی شود که سرمربی آینده حداقل در گفتار، ملاحظه شأن و جایگاه مملکت و ملت ایران را داشته باشد.

ایسنا – یوسف اکبری

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=297038
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما