چاپ این برگه

فراخوان جذب نیرو جهت تصدی پست‌های «مدیرعامل ایران خودرو/مدیرعامل سایپا»!

بویرنیوز – یاسین اخلاقی؛ رهگذری به ملانصرالدین رسید و از او پرسید که تا فلان مقصد چه میزان (زمان) راه باقی است؟ ملانصرالدین خطاب به شخص گفت: 10 قدم عقب‌ برو و مجددا سوی من بیا. رهگذر به پیشنهاد ملانصرالدین را عمل کرد. سپس ملانصرالدین او را از میزان زمان باقیمانده به مقصد مورد نظر آگاه ساخت! هدف ملانصرالدین مشخص بود. او می‌خواست ببیند که سرعت عادی راه رفتن شخص پرسشگر چقدر است و با ادامه همین سرعت و گام‌ها، تا مقصد خود چه میزان زمان نیاز دارد. در واقع ملانصرالدین با بررسی روند حرکت قبلی پرسشگر (گذشته وی)، آینده قابل تحقق برای وی را پیش بینی نمود.

از این روش امروزه تحت عنوان تحلیل سری‌های زمانی یاد می‌شود که بر اساس داده‌های موجود از روند(های) گذشته، آینده‌ی محتمل را به وسیله الگوریتم‌ها و روش‌های پیچیده آماری، ریاضی، نرم‌افزاری و هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده و ترسیم می‌کنند.

راستی اگر داده‌های عملکردی پیشین ایران خودرو و سایپا به دست ملانصرالدین برسه، درباره آینده صنعت خودرو کشور چه پیش‌بینی می‌کنه و چطوری نسخه می‌پیچه؟ چه خوب می‌شد برای ملانصرالدین به عنوان «رییس شورای سیاستگذاری صنعت خودرو» حکم بزنن!!!

صبر کنین یادم نبود که این شورا تعطیلِ، بگید حکم نزنن. بنده خدا  با این سن و سال میره پشت در می‌مونه.

بدون شرح!!!
بازه مدیریت (ماه)
زمان انتصاب
نام مدیرعامل
34
مرداد ۱۳۹۱
سعید مدنی
29
خرداد ۱۳۹۴
مهدی جمالی
11
آبان ۱۳۹۶
محسن قاسم جهرودی
3
مهر ۱۳۹۷
محمدرضا سروش
؟
دی 1397
جواد سلیمانی
سوال: آیا ایران خودرو با دیدن این نمودار خوشحال خواهد شد که رقیب دیرینه‌اش به این وضع افتاده؟!!!

جواب: قطعا خیر، چون خود نیک می‌داند که هر دو به ظاهر رقیب یکدیگر هستند و در واقع یک روح دردو2 بدن،یک روح در بدنه ده‌ها شرکت زیرمجموعه و یک روح در بدن صدها عضو هیئت مدیره هستند (چه روح با ظرفیت و بزرگی!!!). کافیه به جابجایی مدیران (4 سطح اول ساختار سازمانی) بین ایران خودرو و سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها طی سال‌های گذشته دقت فرمایید. در ضمن حواسمون باشه که الان ایران خودرو هم، درد داره. چرا؟ چون: چو عضوی به درد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار (سعدی).

چقدر جالب، یعنی اون زمان حتی سعدی هم (علاوه بر ملانصرالدین) درباره وضعیت فعلی صنعت خودروی ما دغدغه داشته و پیش‌بینی کرده و شعر گفته؟!!! هر چی جلوتر می‌ریم به نتایج جالب‌تری می‌رسیم، نکنه اصلا ما ایرانی‌ها بنیانگذار اصول و توسعه‌دهنده روش‌‌ها و الگوریتم‌های پیش‌بینی و هوش مصنوعی بوده‌ایم؟ اگر اینطوری باشه، ما باید حقمون از ایلان ماسک پس بگیریم. به عبارتی تسلا هر چی پیشرفت فناورانه داره از صنعت خودروی ما داره، بله.

فارغ از شوخی، البته نمونه‌های موفق بسیاری در کشورهای مختلف وجود دارد. مثلا برای مدیریت سازمان ثبت احوال یکی از کشورهای اروپایی، دولت فراخوان صادر کرده و تحت الزامات کمی و کیفی خاص مدیریت را واگذار و صرفا دولت نظارت نموده است، در یک کلام: مدیریت دولت به سبک بخش خصوصی.

طبق نمودار بالا و تحلیل بازه‌های زمانی مدیریت در سایپا طی سالیان پیشین، دوره مدیریت جناب سلیمانی چندان طولانی نخواهد بود و شب عید که همه گرفتار خانه‌تکانی و صف پرتقال تامسون هستند، باید دنبال مدیرعامل باشیم. البته روش‌های تحلیل داده همواره با قدری خطا همراه هستند و خدا رو چه دیدید، شاید حالاحالاها ایشون و همتایشان در شرکت دوست و برادر   (ایران‌خودرو) بر مسند بنشینند، الله اعلم.

به هر حال و صرفاً از روی احساس وظیفه و دغدغه‌مندی و با صدق نیت و با هدف کمک به وزارت محترم صمت  (مگه ایران‌خودرو و سایپا خصوصی نیستن؟) جهت بررسی گزینه‌ها، ارزیابی برنامه‌هاشون!!!، انتخاب و در نهایت انتصاب فرد شایسته بر مسند مدیریت عاملی، این بنده حقیر به صورت خودسرانه (بخوانید خودجوش) فراخوان جذب نیرو جهت تصدی پست‌های «مدیرعامل ایران خودرو / مدیرعامل سایپا» را اعلام می‌کنم تا حداقل یک مرحله کار جلو رفته باشه و زحمت دنبال نیروی کارآمد و با برنامه گشتن از  روی دوش وزارتخانه در شب عید برداشته بشه.

به همین منظور، لطفاً متقاضیانِ توانمند تصدی پست «مدیرعامل»، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را در حوزه صنعت خودرو به تفکیکِ بازه‌های 3، 7 و 10 ساله تدوین و از طریق روش‌های ارتباطی زیر با مسئولان مربوطه به اشتراک بگذارند، خداقوت. سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی باید سرفصل‌های زیر را شامل شده و در دو سناریوی شرایط تحریم و غیر تحریم تدوین شود:

تعیین تکلیف تولید خودروهای منقرض شده دهه 80 و 90 میلادی
اصلاح ساختار و شرکت‌های زیرمجموعه (حاکمیت شرکتی)
شفافیت صنعت خودرو/ مافیا / فساد
واردات خودرو
ارتقاء صنعت قطعه‌سازی / زنجیره تامین / مجموعه‌سازی
همکاری‌های مشترک بین‌المللی با برندهای مطرح فناور در عرصه خودرو
فناوری‌های نوظهور هیبریدی، الکتریکی و خودران هوشمند
عرضه محصولات جدید ایمن و اقتصادی، لوکس کم تیراژ و غیر لوکس پرتیراژ
ظرفیت طراحی خودرو (بیرونی و داخلی) در کشور
بدهی‌ها و زیان‌های انباشته
رفتار و تعامل نسبت به خودروسازان خصوصی کشور
*دست به دست هم دهیم به مهر ،  میهن خویش را کنیم آباد*