جمعه 28 دی 1397 - 22:27

اولین پزشک کهگیلویه و بویراحمدی دیده از جهان فرو بست/ عاشق واقعی خدمت به ایران و لرها بود(+بیوگرافی)

عادل علیبازی در کانال خبردنا نوشت: روزی به پیشنهاد دوست عزیزم سید ” ابوالحسن حسینی نیک ” برای مصاحبه خدمتش رسیدیم .

بسیار کریمانه و خودمانی با وجود کسالتی که داشت ما را به حضور پذیرفت .

قرار گذشته بودیم برای مصاحبه زیاد اذیت نشود و تنها به بیوگرافی و چند سوال کوتاه بسنده کنیم اما چنان با شور و شعف خاطراتش را گفت و چنان شادمان شد که حتی به خواست یکی از بستگانش که بگفته خودش بیشتر اوقاتش را با او‌ پر می کرد برای استراحت و کوتاه کردن زمان مصاحبه توجه ای نمی کرد و تاکید داشت که بیشتر از گذشته بگوییم .

حق داشت از گذشته اش با افتخار بگوید . او اولین پزشک کهگیلویه و بویراحمدی بود که در دانشگاه تهران پذیرش شده بود تا رویای دوران نوجوانیش را که آرزوی مادرش بود محقق کند.

حق داشت به گذشته اش افتخار کند و به گرمی و با نشاط از آن یاد کند .

او پزشک کهگیلویه و بویراحمدی بود که بین بورسیه بهترین دانشگاههای آمریکا و شیر مادرش که او را به آن قسم داده بود تا بماند و به مردم استان و ایران خدمت کند شیر مادر را انتخاب کرد تا اشک و بغض هایش را نه بخاطر از دست دادن فرصت عالی تحصیل و زندگی در آمریکا بلکه بخاطر دلتنگ شدن مادرش و سختی هایی که برای او در روستای تلچگاه و باشت کشیده بود صادقانه و‌بی ریا اما صبورانه و آرام بر گونه های پرتجربه اش روانه سازد.

حق داشت به گذشته اش افتخار کند چرا که او پزشک با شرف ایرانی از دیار غیور مردان کهگیلویه و بویراحمد بود که با مشاهده خبر جنگ عراق علیه ایران از هتل مجلل آلمانی بهمراه خانواده دل کنده و از آلمان به ترکیه می آید تا با سختی های فراوان بهمراه خانم و دو دختر خردسالش خودش را به تهران برساند و از آنجا مستقیما به آبادان می رود تا سهم بزرگ خود را به وطن و مردمانش ادا نماید، خانواده اش زیر بمباران باشد ، زندگی اش دچار خسران های فراوانی شود که آثار آن همچنان ادامه دارد اما هیچگاه حتی گلایه هم نکرد.

او حق داشت با افتخار از گذشته اش بگوید چرا که در پیشگیری از مرگ هزاران ایرانی زاگرس نشین و ساکنان جنوب کشورش بر اثر مرض وبا چنان جنگید که سازمان بهداشت جهانی در آن دوران از او تقدیر کرد.

او حق داشت به گذشته اش افتخار کند چرا که میان نماینده مجلس شدن پیش از انقلاب و مداوا مردم جنوب صادقانه گفت تخصصش درمان مردم است و سیاست را دوست ندارد چون نمی تواند دروغ بگوید و ریاکارانه رفتار کند .

او حق داشت به گذشته افتخار کند چرا که با تمام توانش خدمت کرده بود .

او با افتخار تمام سوالات مصاحبه را به زبان لری پاسخ داد که وقتی به مزاح به او‌گفتم دکتر پیاده کردن مصاحبه لری سخت تر از فارسی است با خنده گفت عشق من لری حرف زدن است و صدای شنیدن موسیقی های لری ، پس اجازه دهید با عشق پاسخ دهم . همین یک درس او برای تازه به دوران رسیده ها قوم لر کافی است !

او انسان بزرگی بود که حتی به من روزنامه نگار که تنها مصاحبه اش را به ما داده بود اجازه نداد گلایه هایش را منتشر کنم .

او به من گفت که برای برخی به اصطلاح بزرگان پوشالی استان چه کرده اما در دورانی که باید پاسخ نیکی هایش را می دادند چه رفتاری داشته اند اما اجازه نداد منتشر کنم و امروز هم نخواهم گفت چرا که میدانم روح بزرگش مرا نخواهد بخشید و من متعهد به وعده میان خود و او خواهم ماند .

او عاشق خدمت به مردم ایران بویژه لر ها بود .

او شایسته تقدیر بود اما حتی به پیشنهاد ما برای تقدیر از خدمات وی در استان توجه ای نشد .

او شایسته تقدیر بود اما در انزوا و بی توجه ای مسولان استان ما برای همیشه رفت تا افتخاراتش برای تاریخ بماند و یقین دارم خداوند بهترین پاداش گذشته پرافتخارش را به او خواهد داد .

دکتر عطا صالحی تلچگاه عزیز اولین پزشک تاریخ کهگیلویه و بویراحمدی ، مهربان ، خوش مشرب ، متخصص متعهد ، خدمتگزار بی منت و بی هیاهو و درست کردار و راست گفتار با همه نامهربانی ها رفت تا آرام گیرد و به مادری بپیوندد که با یادش اشکهایش جاری می شد آنگونه که اکنون اشک های ما برای این انسان بزرگ جاری می شود.

یادت گرامی و روحت قرین رحمت واسعه الهی باد.

بویرنیوز- گوشه از زندگینامه و سوابق درخشان این پزشک فقید:

دکتر عطا صالحی پور سال ۱۳۱۳ در روستای تل‌چگاه منطقه شیخ جلیل شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد.

تحصیلات خود را در مدرسه سه کلاسه اسدی باشت (از شاگردان مرحوم اندرزی) آغاز کرد.

وی کلاس ششم را در گچساران و پس از آن تا سوم دبیرستان در بهبهان و مقارن سقوط دولت دکتر مصدق، کلاس چهارم دبیرستان را در مدرسه سلطانیه شیراز با موفقیت به پایان رساند.

دکتر صالحی پور در سال ۱۳۳۶ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و در سال ۱۳۴۳ با تسلط به زبان انگلیسی فارغ التحصیل شد.

وی بعد از فارغ التحصیلی شش سال به صورت داوطلب از طرف وزارت بهداشت وقت سرپرست تیم پزشکی مبارزه با بیماری “وبا” در استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، لرستان و چهارمحال بختیاری در جنوب غرب ایران و پهنه زاگرس مأمور و سرانجام به همراه این تیم پزشکی مجرب موفق به کنترل بیماری وبا در این مناطق شدند. به گونه ای که این موفقیت بزرگ را وزارت بهداشت طی ۱۲ صفحه به سازمان بهداشت جهانی گزارش داد.

دکتر صالحی پور با توجه به این موفقیت بعد از گذراندن یک دوره آموزشی مقدماتی در دانشگاه جندی شاپور اهواز بین دانشجویان دوازده دانشگاه آن روز کشور، نفر اول و دوره تخصص خود را سال ۱۳۵۳ در جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی به پایان رسانید.

از دیگر اقدامات مهم دکتر صالحی پور مبارزه در راستای ریشه کنی و کنترل بیماریهایی از قبیل :” آبله مرغان، مالاریا، هاری، سل، سیاه سرفه، طاعون، حصبه و سرخک” بود. به طوریکه برای کنترل بیماری سرخک کودکان در حدود ۱۰ هزار واکسن از شرکت “لپوتی” فرانسه تهیه کردند.

وی همچنین از پایه گذاران بیمارستان کوروش آبادان با مجهزترین تجهیزات پزشکی در جنوب کشور، رئیس کمیسیون پزشکی بهبهان (۱۳۴۸-۱۳۴۶)، افتتاح بیمارستان شیر و خورشید سابق و شهید بهشتی امروز یاسوج (۱۳۴۶) به همراه دکتر فرپور رئیس وقت سازمان هلال احمر (شیر و خورشید سابق) استان فارس و همچنین طبابت مردم محروم و دور افتاده ترین مناطق صعب العبور سه حوزه بویراحمد، کهگیلویه ،گچساران و باشت آن هم در نبود امکاناتی از قبیل جاده ماشین رو حتی خاکی می باشد.

دکتر عطا صالحی پور در امتحان ورودی دانشگاههای آمریکاMedical College Admission Test (MCAT) (در دهه چهل شمسی) پذیرفته شد اما به اصرار مادر از رفتن منصرف شد.

بر پایه این گزارش؛ با شروع جنگ تحمیلی دکتر صالحی‌پور حدود چهار سال (۴۰ ماه) به عنوان پزشک داوطلب در جبهه‌های جنوب کشور به مداوا و معالجه رزمندگان پرداختند.

از این رو باید گفت: دکتر عطا صالحی‌پور تلچ‌گاه پدر پزشکی نوین استان و نخستین دانشجو و پزشک بومی تاریخ استان و یکی از موثر و ماندگارترین پزشکان در خصوص معالجه و کنترل شیوع بیماریهای واگیردار و خطرناک این دیار محسوب می‌شود. وی در حال حاضر بعد از ۵۰ سال طبابت در تهرانپارس بدون هیچ گونه مستمری و تنها در یک آپارتمان کوچک و بسیار معمولی در حال گذران زندگی بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=296427
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. زابلی راهداری دنا گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی باد

  2. ۰ گفت:

    خدایش رحمت کند

  3. ناشناس گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی ای کاش بعضی از مسولیین خود شیفته یک هزارم ایشون تواضع داشتن

  4. Dr Z گفت:

    روحشون شاد

  5. فقیر گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی

  6. ناشناس گفت:

    نا م نیکو گر بماند زادمی به از ماند سرای زرنگار خدا رحمت کند که انشالله رحمتی ایست خدا بیا مرزد روحش شاد

  7. میر مهدی چشمه گل گفت:

    ای داد، کاش ایشناختیمش تا زنده بی سرش ایزیم… کاش یه موسسه ای بو که خدمات آدمل بزرگه که با سیاست هیچ میونه ای نیارن وه مردم نشون بین و خدماتشونه وه مردم معرفی کنه. روحش حتما شاده و آرزوی داشتن آدمای اینچنینی.

  8. ناشناس گفت:

    حيف اين نخبه ها ي هم استاني كه متاسفانه استفاده نميشود از انها تا هستند و در عوض خيلي بي مغز هاي ديگر را كه بهترين مدرك تحصيليشون رو در رشته مديريت اونم از دانشگاه هاي خيلي ضعيف گرفتن رو اينقدر بزرگ كرديم در اين استان بي كس

  9. ناشناس گفت:

    روحش شاد

  10. ناشناس گفت:

    چرا مسئولین امر اینقدر بی…. که منکه18ساله تواینکارم ایشون رونمیشناسم،حاشابغیرتتون،دودستی میزهارابچسبیدکه آخر یک کفن بیش سهمتان نیست

  11. ناشناس گفت:

    خدایش رحمت کند،باشناخت کامل از استان ۵۰سال سن دارم برای اولین بار اسمشو شنیدم

  12. ناشناس گفت:

    درود روحش شاد سعدیا مرد نکونام نمیردهرگز

  13. زردک گفت:

    خدایش بیامرزد، ولی ای کاش تا زنده بود معرفی میشد تا چنین انسان با شرف وبزرگی بیشتر مورد شناخت جامعه قرار میگرفت.

    به امید روزی که تا زنده ایم قدر یکدیگر را بدانیم.

  14. مرتضی گفت:

    خداوند روح شان را شاد کناد

  15. سیدجواد رامی گفت:

    خدا رحمتش بکنه

  16. وحید گفت:

    خدا رحمت کند چنین مردان نیک روزگار را

  17. صمدی گفت:

    خدا رحمتش کند،روحش شاد

  18. حسین گفت:

    روحش شاد وخدا بیامرزدش ولی متاسفم از مسئو لین این استان که چنین افراد بی ریا ومخلص جامعه را تا زنده اند معرفی نمی کنند فقط دنبال افراد چاپلوس وسیاسی بازی هستند.

  19. علی گفت:

    روحش شاد حداقل یک بیمارستان به نام وبه یاد او نامگذاری شود

  20. ناشناس گفت:

    انشاالله خداوند در اون دنیا به ایشون پاداش عنایت بفرماید

  21. مهمان گفت:

    ارزشمندی چنین انسانهایی تا ابد ماندگاره.. چه پزشک چه مهندس چه کارگر چه … به این دلیل که هدف اصلی کار نیک و نه جمع آوری مال و منال مثل برخی پزشک های امروزی که فقط دکانی دایر کرده اند(فقط برخی)

  22. كهگيلويه گفت:

    خدارحمتش كنه

  23. ناشناس گفت:

    خدا رحمتش کند

  24. مهدوی گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی

  25. حق گفت:

    خدابیامرزش ورحش شاد . اولین پزشک ومهندس ودکترا در سیسخت بوده دتاریخ 1310

  26. مسعود اکبری نژاد گفت:

    روحشان شاد و یادشان گرامی باد

  27. احمد گفت:

    کجا بوده که یهویی موقع مرگش اسمش اومد بیرون چطور هیچ کس و هیچ جا اونو نمیشناسه کجای استان کار کرده که هیچ کس نمیدونه

  28. ، خانواده آور وآذر بنزرد سفلی گفت:

    روحش شاد یادش گرامی

دیدگاه شما