چاپ این برگه

سخنان مهم تاجگردون درباره بودجه سال 98

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: عملکرد سال 97 نشان می دهد که منابع ارزی ۴۲۰۰ تومانی که می توانستند کل مردم از آن بهره مند شوند متاسفانه فقط قشر خاصی از آن بهره مند شدند و این موضوع نباید در بودجه سال 98 تکرار شود.

به گزارش بویرنیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و جا به جایی قیمت ها و نیز کاهش منابع دولت از قبال تحریم ها تصریح کرد: این امر تصویب بودجه را در مجلس سخت کرده است چرا که باید بودجه تعادلی بین منابع و مصارف داشته باشد و از طرفی دیگر غیرواقعی تدوین و تصویب نشود.

وی گفت: اگرچه بودجه پیشنهادی دولت با سناریوهای مختلف تدوین و گفته شده که در برخی امور نیز غیرواقعی است ولی ما نباید آن را غیرواقعی تر کنیم بلکه باید آن را به واقعیت های جامعه واقتصاد نزدیک تر کنیم.

تاجگردون با اشاره به محدودیتها دولت در زمینه های مختلف برای تدوین بودجه سال 98 و فشارهایی ناشی از هدفمندی ارز برای کالاهای اساسی افزود: ما هم نکاتی در مجلس داریم که باید در بودجه به آن توجه شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 98 همچنین توجه به موضوع معیشت مردم، جلوگیری از بالارفتن نرخ تورم یا رکودی که اکنون متوجه اقتصاد و تولیدکننده ها است را از جمله مواردی ذکر کرد که مجلس در تصویب بودجه با حساسیت به آنها نگاه می کند.

وی با اشاره به اینکه ما باید در کمیسیون تلفیق بر شاخص های کلی بودجه بسیار دقت کنیم تصریح کرد: بیشترین تاکید ما در کمیسیون تلفیق توجه به وضع عموم مردم در تصویب بودجه است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 98 گفت:​درست است که همه کار می کنند که حقوق کارمندان را بدهند ولی همه مردم کارمندان نیستند، ما باید به نوعی در بودجه، معیشت کسبه، فقرا، روستایی و بیکار را فراهم کنیم.

تاجگردون در تبیین این مطلب گفت: دولت از 21 میلیارد دلار به میزان 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پیش بینی کرده است که به قیمت سال 97 عمل شود.

وی افزود: باید دقت شود که این 14 میلیارد دلار به دست مردم میرسد یا به دست گروهی خاص چون عملکرد سال 97 نشان می دهد که همین منابع ارزی که می توانستند کل مردم از آن بهره مند شوند متاسفانه فقط قشر خاصی از آن بهره مند شدند و این موضوع نباید در بودجه سال 98 تکرار شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 98  با اشاره به اینکه بودجه عمومی سال 98 را دولت در دو سقف 407 و 447 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، گفت: پیش بینی من این است که این رقم بیشتر نیز خواهد شد چرا که برخی از بخش ها در آن دیده نشده و به برخی از بخش ها توجه کمی صورت گرفته است و همچنین در برخی جاها انصاف کامل رعایت نشده ونیز یارانه ها که قبلا به تعدادی از بخشها داده میشد ،برای سال 98 در نظر گرفته نشده است.

تاجگردون افزود: اگر ما بتوانیم در بررسی بودجه 98 بسیاری از این مسائل را حل کنیم شاید بتوان شکاف های موجود در بودجه سال آینده کل کشور را نیز حل کرد.