دوشنبه 24 دی 1397 - 9:56

احتمال عدم ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال ۹۸

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: ممکن است اگر شرایط مثل گذشته باشد اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات شرکت کنند و لیست انتخاباتی ندهند.

به گزارش بویرنیوز، علی صوفی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شهر تهران برای انتخابات سال 94 در گفت‌و‌گو با فارس، می‌گوید که احتمال دارد اصلاح‌‌طلبان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفندماه سال آینده (98) برگزار می‌شود لیست انتخاباتی ندهند.

این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان به انتقادات گسترده به این جریان سیاسی در  پی عملکرد فراکسیون امید و حمایت از حسن روحانی در انتخابات سال 96 اشاره دارد.

منتقدان می‌گویند که فراکسیون امید {که در پی پیروزی لیست بیرون آمده از شورای عالی اصلاح‌طلبان که صوفی در آن عضویت دارد} نتوانسته آنگونه که باید و شاید کارآمدی داشته باشد و از نظر آنان همین ایرادات را نیز در قوه مجریه به چشم می‌خورد.

صوفی می‌گوید: شورای عالی سیاست‌گذاری با ماموریت انتخابات سال 98 تشکیل شده و کمیته‌های تخصصی خود را نیز در همین جهت فعال کرده اما ممکن است اگر شرایط مثل گذشته باشد اصلاح طلبان نتوانند در انتخابات شرکت کنند و لیست انتخاباتی ندهند.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی ممکن است اصلاح‌طلبان به اضطرار هم لیست ندهند، گفت: بله؛ احتمال آن است که به اضطرار لیست ندهیم.

وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که یعنی می‌خواهید انتخابات سال 98 را تحریم کنید، تصریح کرد: ‌خیر؛  تحریم انتخابات نیست چرا که همه اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کرده و رای می‌دهند اما احتمال دارد لیست ندهیم این به معنی تحریم انتخابات نیست.

صوفی تاکید دارد که رویکرد حداقلی به لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان منفی بوده است چرا که به هر حال وقتی که کاندیدای حداکثریمان یا رد صلاحیت بشوند یا امکان حضور لیست حداکثری نباشد منجبر به ناکارآمدی خواهد شد.

وی افزود: ما با تجربه ای که بدست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که ناکارآمدی‌ای که اکنون دامن‌گیر نظام، کشور، جریانات سیاسی، مردم و غیره شده حاصل حضور ما است.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات خاطرنشان کرد:  ما در انتخابات حضور پیدا کرده و شرکت کردیم و مردم به ما رای داده اند اما به علت اینکه لیست ما حداقلی بوده و نامزدهای ما شرایط احراز لازم تصدی این مسئولیت ها را نداشتند کشور دچار بحران ناکارآمدی شده و مردم هم امروز از شرکت در انتخابات ناراضی هستند و شاید منجبر به این شود که مردم در دوره‌های بعد دیگر راغب به حضور در انتخابات نباشند و این همه را به فکر واداشته است.

صوفی تاکید کرد: این مشکلی است که امروز برای نظام مقدس ما درست شده و صرفاً  مشکل اصلاح‌طلبان نیست بلکه مشکل اصولگرایان هم است.

وی می‌گوید: ما در انتخابات سال 94 با لیست حداقلی بر لیست حداکثری اصولگرایان پیروز شدیم ممکن است ما پیروز شده باشیم اما حاصل انتخابات سال 94 برد- باخت نبود بلکه باخت- باخت چرا که اصولگرایان از سوی مردم کنار گذاشته شدند و چیزی هم که ما ارائه کردیم به اعتبار ما نیز لطمه زد و مایه ناکارآمدی شد.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شهر تهران برای انتخابات سال 94 با بیان اینکه دوستداران انقلاب باید از رقابت‌های گروهی بگذرند، گفت: کشور باید مجلس و ریاست جمهوری کارآمد داشته باشد و این در راستای منافع ملی ما است.

صوفی پیشنهاد می‌کند که هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب رقابت را کنار گذاشته و یا صرفا رقابت‌های هر دو جریان سیاسی با لیست حداکثری باشد. اگر این نیز محقق نشود باید لیست ها تلفیقی از عناصر اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد یعنی 15 نفر اصلاح طلب و 15 نفر اصولگرا که متشکل از افراد کارآمد باشد.

وی در پایان تاکید کرد: منافع ملی باید برای همه جریانات سیاسی اصل باشد و تضمین منافع ملی در گرو کارآمدی نظام است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=296230
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    لطفا اگه لیست ندهید سنگین تر هستید و آبروی نداشته تان در همین حد باقی می ماند .
    خدا وکیلی رویتان می شود حرف بزنید . ببینید کشور را به کجا کشاندید ؟

دیدگاه شما