چاپ این برگه

نعمت گازرسانی به دورترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد/برخورداری ۱۷ روستای کبگیان بویراحمد از نعمت گاز تا ۳۴۰ روز آینده

با حضور مردم و مسؤولان استانی و شهرستانی کلنگ گازرسانی به ۱۷ روستای دلی‌خمسیر بخش کبگیان بویراحمد به زمین زده شد.

به گزارش بویرنیوز، با پیروزی انقلاب اسلامی مناطق و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد که در دوران قبل از انقلاب از محروم‌ترین مناطق کشور به شمار می رفت  در تمام حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی کردند و در این میان خدمات نظام به دورترین بخش‌های این استان هم برده شد.

امروز که در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم اکثر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد و حتی شهرهای این استان از خدماتی مانند آب،ق٬ گاز٬ خدمات بهداشتی و درمانی٬ خدمات آموزشی و هر آنچه مورد نیاز است دسترسی پیدا کرده‌ است.

یکی از خدمات‌رسانی‌های بعد از پیروزی انقلاب برخورداری مناطق و روستاهای دورافتاده استان از نعمت گاز است که میزان برخورداری مناطق شهری از نعمت گاز ۱۰۰ درصد و در روستاها ۷۵ درصد است و تلاش شرکت گاز استان رساندن میزان برخورداری مردم از نعمت گاز به ۹۰ درصد در سال ۹۹ است.

اما هنوز برخی از مناطق استان از خدماتی از جمله گاز محروم هستند و با قطع درختان و یا بخاری نفتی به عنوان سوخت خود استفاده کنند و سال‌های است زندگی را به این منوال می‌گذرانند.

امروز یکشنبه در هوای ابری و سرد شهرستان بویراحمد جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی به همراه نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی برای کلنگ‌زنی گازرسانی به ۱۷ روستای دلی‌خمسیر بخش کبگیان راهی این مناطق دورافتاده شهرستان بویراحمد شدند.

در ابتدای این مراسم رحمان خادم مدیرعامل شرکت گاز در جمع مردم در مسجد روستای دلی‌خمسیر به رسالت و وظیفه شرکت گاز استان اشاره کرد و گفت: این شرکت ماموریت گازرسانی در سطح استان و خدمت‌رسانی مستمر و مدام به مردم را دارد.

این مسؤول بیان کرد: از مجموع ۱۸۰۰ روستای سطح استان ۶۷۷ روستا گازرسانی شده٬ گازرسانی به ۱۸۰ روستا در دست انجام است و عملیات مطالعه ۵۱۴ روستا در دستور کار قرار دارد که تا سال ۹۹ حداقل گازرسانی‌ به روستاها انجام شود.

وی معارضات محلی را مانع بزرگ اجرای پروژه‌های گازرسانی دانست و عنوان کرد: به محض آغاز به کار پروژه معارضات محلی ایجاد شده و همین موضوع منجر به طولانی شدن پروژه‌های حوزه گازرسانی می‌شود.

خادم اضافه کرد: در صورتی که معارضات محلی حل شود پروژه گازرسانی به ۱۷ روستای بخش کبگیان در ۶ ماه به اتمام می‌رسد٬ در حال حاضر برای ۱۰۰ روستای استان طرح گازرسانی در حال اجرا است که بخشی از این پروژه‌ها فقط ۳۰ درصد پیشرفت کردند که نبود طرح هادی شتاب‌بخشی پروژه‌ها را با مختل مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت گاز با تأکید اجرای طرح هادی در روستا با کمک فرمانداری بویراحمد افزود: منابع طبیعی٬ محیط زیست و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اداراتی هستند که با ما همکاری دارند و من همواره گفتم که کارمند منابع طبیعی هستم و تلاش می‌کنم تا از قطع درختان برای سوخت در روستاها جلوگیری شود.

در ادامه این برنامه شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد با بیان اینکه در ۶ ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود٬ گفت: مشکل عمده روستاهای دلی‌خمسیر جاده ارتباطی است که خلاء مدیرکل راه و شهرسازی در این برنامه احساس می‌شود.

وی از مردم روستاهای بخش کبگیان به خاطر وضعیت بد جاده عذرخواهی کرد و افزود: پروژه چندین بار به مناقصه رفته اما موضوع ترک تشریفات آن است که به افراد اصلاحیت‌دار واگذار شود.

وی به اشتغال در کبگیان اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به کسانی که در روستاها اشتغال پایدار ایجاد کنند پرداخت شده و در فاز دوم جذب تسهیلات روستایی سهم بویراحمد بیش از ۵۰ میلیارد تومان است.

وی برای بیسوادانی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و باسواد شوند خبر خوبی داشت که به افراد بالای ۱۸ سال که باسواد شوند تسهیلات کم‌بهره تا سقف ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

کناری بیان کرد: افرادی که در زلزله بهار کبگیان ماشین یا وسایل آنها دچار خسارت شدند تا ۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند.

اما غلام‌محمد زارعی در جمع‌بندی این برنامه با اشاره به در پیش بودن چهلمین سالگرد انقلاب گفت: یکی از مشکلات روستای بخش کبگیان پراکندگی جمعیت٬ کوهستانی بودن و وضعیت جغرافیایی بود که گازرسانی به این بخش را با مشکل مواجه کرده بود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه تلاش خدمت‌گزاران نظام ارائه خدمات مطلوب و شایسته به مردم است.

وی هزینه گازرسانی به روستاهای بخش کبگیان را قریب به ۴ میلیارد تومان دانست و گفت: سهم هر نفر در روستاهای این بخش در طرح گازرسانی ۴ میلیون تومان است.

زارعی عنوان کرد: با موافقت مدیرعامل شرکت گاز٬ گازرسانی به روستای له دراز مورد موافقت قرار گرفت که ۱۷ روستای بخش کبگیان با جمعیت بیش از یک هزار و ۱۱۶ نفر از نعمت گاز برخودار می‌شوند.

به گزارش فارس؛ در این پروژه ۲۷۶ خانوار در روستاهای باوری، دم تنگ، مجموعه ولی آباد دلی‌خمسیر، چشمه قنات، چشمه سیب، چشمه به، چشمه رقات، بردخیاری سفلی، مرد خدا، نادرآباد، چال دال، دره گودرزی، کلگه جلیل، میرغصب و پیروزگ همچنین روستای له دراز در مدت ۳۴۰ روز از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.