چاپ این برگه

یارانه پرداختی سالانه به ایرانیان مقیم خارج، بیشتر از بودجه ۹ وزارتخانه در سال ۹۸

در نهم دی ماه ۱۳۹۷، کارشناس برنامه پایش شبکه یک، آماری از یارانه بگیران ایرانی مقیم خارج ارائه داد که جای بسی تأمل داشت و اگر این آمار ارائه شده درست باشد، باید گفت که یارانه پرداختی سالانه به این افراد، مبلغی حدود ۳.۲ هزار میلیارد تومان می‌شود که بیشتر از بودجه پرداختی به ۹ وزارتخانه در سال ۱۳۹۸ است.

به گزارش بویرنیوز؛ در چند سال اخیر، همواره پرداخت یارانه‌ها به چالش جدی برای دولت تبدیل شده است و حتی برخی مسئولین دولتی در مصاحبه‌های خود از شب پرداخت یارانه‌ها به شب مصیبت دولت و یا از پرداخت یارانه‌ها به قصه پرغصه جمهوری اسلامی یاد کرده اند.

از سوی دیگر، در همه سال‌هایی که دولت تدبیر و امید، سکان هدایت قوای اجرایی را بر عهده گرفته است، هرگز نتوانسته علیرغم مجوز‌های قانونی، قشرهای ثروتمند را از صف یارانه بگیران حذف کند و تنها تعداد معدودی را از خیل عظیم یارانه بگیران حذف کرده است.
اگر پیگیر چرایی این ماجرا باشیم، خواهیم دید که دولتمردان، دلیل عدم حذف ثروتمندان از صف یارانه بگیران را نبود اطلاعات کافی جهت شناسایی این افراد عنوان نموده اند. البته این صورت ماجراست و سیرت ماجرا آن است که هیچ نهادی به دلیل وجود هزینه حاضر به تن دادن به حذف یارانه ثروتمندان نیست.

با رونمایی از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مشخص شد، در سال آینده نیز احتمالا با داستان حذف یا عدم حذف ثروتمندان یارانه بگیر درگیر خواهیم بود، اما این بار دولت توپ حذف یارانه را به جای ارسال به زمین مجلسی‌ها در زمین استاندارن انداخته است. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اعلام شده که یارانه سه دهک درآمدی با هماهنگی وزارت کار و استانداری‌ها حذف خواهند شد و خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و سایر خانواده‌های کم درآمد، همچنان یارانه دریافت خواهند کرد.

به هر حال امید است، سال آینده قشرهای ثروتمند با همکاری وزارت کار و استانداری‌ها حذف شوند، اما باید گفت: هم اکنون قشر دیگری نیز وجود دارد که گویا دولت آمار آن‌ها را در اختیار دارد و یارانه می‌گیرند، اما تعداد زیادی از این افراد، مستحق گرفتن یارانه نیستند.

یارانه ایرانیان خارج
این قشرها که از آن‌ها به ایرانی‌های مقیم خارج یاد می‌شود، جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شوند. در آخرین اظهار نظر در مورد تعداد ایرانیان مقیم خارج که یارانه می‌گیرند، کارشناس برنامه پایش شبکه یک در برنامه مورخه ۹ دی ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد، رئیس تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، طبق اطلاعات دولت، در حال حاضر به ۶ تا ۷ میلیون ایرانی مقیم خارج یارانه داده می‌شود.این آمار در حالی ارائه می‌شود که دولت در سال ۱۳۹۴ اعلام نمود، یارانه پنج گروه درآمدی شامل پزشکان، مالکان خودرو‌های گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی ها، اعضای هیأت مدیره بانک‌ها و هیأت مدیره شرکت‌های خصوصی و همچنین افراد مقیم خارج از کشور حذف شده است. البته علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم افتتاح سامانه‌های متمرکز بیمه ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی تأمین اجتماعی در مصاحبه با خبرنگاران در سی ام شهریور ۱۳۹۵ اعلام کرد که یارانه ایرانیان مقیم خارج از کشور به ویژه کارگران شاغل در حاشیه خلیج فارس قطع نخواهد شد.

به هر صورت، با فرض اینکه جمعیت ایرانیان مقیم خارج که یارانه می‌گیرند، کمترین حالت ممکن یعنی ۶ میلیون تن باشد، مشخص خواهد شد، این افراد سالانه سه هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کنند که رقم بسیار چشمگیری است و در بزرگی این رقم فقط می‌توان گفت که این رقم از بودجه ۹ وزارتخانه در سال ۱۳۹۸ بیشتر است.

همان گونه که در جدول زیر آمده، این رقم از بودجه وزارتخانه‌های امورخارجه، اطلاعات، علوم و تحقیقات، فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان، نفت، دادگستری، صمت و کشاورزی بیشتر است.

یارانه نقدی بودجه وزارتخانه
در پایان باید گفت، هر چند احتمالاً برخی از این ایرانیان مقیم خارج، عضو همان خانوار‌های ثروتمندی خواهند بود که توسط استانداران باید شناسایی و یارانه آن‌ها حذف شود، باید دید دولت برای حذف همه این ۶ میلیون ایرانی مقیم خارج در سال ۱۳۹۸ چه تدابیری خواهد اندیشید.

گفتنی است، دولت تنها نباید به حذف ایرانیان مقیم خارج از صف یارانه بگیران در سال ۱۳۹۴ بسنده می‌کرد، چون افراد دیگری هم قطعاً در سال‌های بعد به خارج از کشور سفر کرده و در آنجا مقیم شده اند.