سه شنبه 27 آذر 1397 - 0:51

برگزاری متفاوت هفته پژوهش کهگیلویه و بویراحمد/تمجید خاص استاندار از رئیس دانشگاه یاسوج(تصویری)

نمایشگاه هفته پژوهش کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز با حضور استاندار، رؤسای دانشگاه‌ها، مدیران  دستگاه‌های اجرایی و پژوهشگران و فناوران استان در یاسوج برپا شد.

به گزارش بویرنیوز،  دبیر نمایشگاه هفته پژوهش کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این آیین اظهار داشت: در نمایشگاه هفته پژوهش امسال در مجموع 25 دستگاه، دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی و حدود 45 شرکت خصوصی شرکت می‌کنند .

سید شمس الدین هاشمی با بیان اینکه برای نخستین بار شاهد هستیم که مراکز و شرکت‌های خصوصی غیردولتی نقش ویژه را در نمایشگاه هفته پژوهش دارند، افزود: در این نمایشگاه از چندین محصول شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد استان رونمایی می‌شود .

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از رونمایی چندین کتاب استانی در افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در طول برگزاری این رویداد، رادیو نمایشگاه لحظه به لحظه اخبار نمایشگاه را به سمع و نظر بازدیدکنندگان می‌رساند .

هاشمی تصریح کرد: برای نخستین بار در این نمایشگاه سیستم وای فای را راه‌اندازی کردیم به طوری که هم غرفه‌ها و هم بازدیدکنندگان به اینترنت نامحدود دسترسی دارند.

دبیر برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه امسال ۲۵ غرفه به دانشگاهیان و ۴۵ غرفه نیز برای شرکت‌های خصوصی اختصاص داده شد، اضافه کرد: این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۲۷۰۰متر و باحضور فعال واحد‌های تولیدی و کارآفرینان برگزار شده است .

هاشمی ایجاد تبادل بین فن آوران، کارآفرینان و پژوهشگران را از دیگر مزیت‌های نمایشگاه امسال عنوان و  اضافه کرد: در این نمایشگاه امکان فروش اینترنتی محصولات شرکت‌های دانش بنیان، گیاهان دارویی و صنایع دستی را فراهم است.

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه یاسوج از برنامه ریزی دانشگاه در راستای هدفمند سازی و جهت دهی به پایان نامه های دانشجویی با محوریت رفع مشکلات استان خبر داد.

دکتر احمد عریان با بیان اینکه نمایشگاه هفته پژوهش با وجود تنگناهای مالی به خوبی برگزار شد اظهارکرد: استفاده از ظرفیت دانشگاه برای رفع مشکلات جامعه و استان ضرورت دارد.

رئیس دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: در این استان حدود 10هزار پایان‌نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در مراکز آموزش عالی مختلف در حال اجراست که می توان بین 20 تا 30 درصد آنها در راستای نیازها و برای رفع مشکلات استان جهت داد .

عریان با اشاره به اینکه دانشگاهیان با دستگاه‌های اجرایی ارتباط بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید مشکلات استان را دریافت کرده و توان خود را در راستای رفع این مشکلات به‌کارگیری کنند .

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین یا نسل چهارم سوق پیدا کنند، ادامه داد: در این زمینه اقداماتی در دانشگاه یاسوج انجام شده و پایان‌نامه‌های این دانشگاه را در راستای مشکلات استان هدفمند کردیم .

رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: علاوه بر این رشته‌هایی را در دانشگاه یاسوج تأسیس کردیم که در راستای نیازهای طبیعی استان باشد و علاوه بر این راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با منابع طبیعی، گردشگری، هنر و نفت و گاز و غیره که مزیت‌های نسبی استان هستند هم در دستور کار ما قرار دارد.

عریان از کاهش بروکراسی بین دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف خبر داد و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم دانشگاه توسعه یافته‌ای داشته باشیم باید از اتاق شیشه‌ای و لوکس خود بیرون آمده و حل مشکلات جامعه را هدف قرار دهیم و از سویی دستگاه‌ها هم توان دانشگاه‌ها را باور داشته باشند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین با اشاره به اهمیت پژوهش در توسعه، گفت: جامعه ای که به پژوهش توجه نکند، آینده پایداری نخواهد داشت.

به گزارش بویرنیوز، علی محمد احمدی اظهار داشت: زمانی می توانیم گام های مناسب و روبه جلو برداریم که دانشگاه در کنار جامعه و جامعه در کنار دانشگاه باشد.

احمدی با بیان اینکه تحقق توسعه بدون پشتوانه پژوهش امکان پذیر نیست، اظهار کرد: ‌بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پیشرفت در آموزش عالی و تحقق تولید علمی و دستاوردهای پژوهش محور، فضای جدیدی در کشور ایجاد شده که قابل مقایسه با هیچ برهه ای نیست.

وی ابراز داشت: این موضوع به معنای اینکه به شرایط مطلوب رسیدم نیست، ولی در بسیاری از شاخص های علمی و توسعه ای دستاوردهای قابل توجهی داشته ایم.

استاندار پژوهش هدفمند با محوریت تولید و رفع نیازهای جامعه را ضروری دانست و بیان کرد: باید با هدفگذاری ماموریت محور و مسئله محور پل مناسبی برای پیوند اصولی و خروجی محور بین بخش های مختلف داشته باشیم.

احمدی با بیان اینکه در بودجه ملی سه درصد از بودجه عمومی به موضوع پژوهش اختصاص داده شده است، ابراز داشت: از یکسو تنگناهای دولت تخصیص کامل این رقم را با مشکل روبه رو می کند و از طرفی نیز آنچه تخصیص پیدا می کند در دیوان سالاری داخل و خارج از دانشگاه به هدف و خروجی محوری نمی رسد.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه های استان، افزود: از هدف آرمانی که دانشگاه به مسیر رشد ما سرعت بدهد دوریم و دانشگاه ها بعضا در یک مرحله پژوهش که پژوهش بنیادین است، متوقف می شوند.

استاندار بر سوق دادن دانشگاه ها به سمت تبدیل ظرفیت ها به تولید و تجاری سازی تاکید کرد و اظهار داشت: نباید صرفا در تولید مقالات و چاپ کتاب متوقف شویم و باید از ظرفیت ها برای ایجاد پتانسیل سرمایه گذاری، ماموریت محوری و مسئله محوری در دانشگاه ها استفاده کنیم.

وی افزود: اولویت گذاری نیازهای جامعه امروز ما نیز از خروجی های فعالیت اصولی در این بخش است.

احمدی به حضور توانمند و اثربخش احمد عریان در دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: رئیس دانشگاه یاسوج برای بازمهندسی ساختار دانشگاه یاسوج و بهبود ارتباط با جامعه اراده دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=294814
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما