یکشنبه 25 آذر 1397 - 11:57

رویت یک پرنده نادر در منطقه حفاظت شده خائیز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: برای نخستین بار پرنده «بوچانگا خاکستری» در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه مشاهده شد و محیط بانان موفق به ثبت حضور آن شدند.

به گزارش ایرنا، «بوچانگا خاکستری» پرنده ای کمیاب بوده که پیش از این تنها در استان هرمزگان مشاهده شده است.
روح الله عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو ی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفته گذشته حضور پرنده ای کمیاب توجه محیط بانان و مسئول منطقه حفاظت شده خائیز را به خود جلب کرد.
وی بیان کرد: محیط بان منطقه حفاظت شده خائیز موفق شد از این پرنده نادر تصاویری را ثبت کند.
عزیزی تصریح کرد: پس از ثبت تصاویر و تحقیق در خصوص این گونه پرنده مشخص شد این پرنده «بوچانگاه» نام دارد که تاکنون در جنوب شرق کشور و در استان هرمزگان به تعداد بسیار کم ثبت شده است.
وی افزود: کار ثبت مشخصات این پرنده از سال 92 شمسی به بعد با همکاری تحقیقاتی یک تیم داخلی و خارجی پرنده شناس انجام و به لیست پرندگان ایرانی اضافه شد.
عزیزی تصریح کرد: مشاهده این پرنده پس از مشاهده «عقاب دو برادر» و «جغد ماهیخوار» در کنار پلنگ و سایر گونه های جانوری در منطقه حفاظت شده خائیز نشان از تنوع و غنای زیستی بالای این منطقه اهمیت و ارزش حفاظتی آن نیز دارد.
منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی افزون بر 33 هزار و 385 هکتار در شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سارهای فراوان، پوشش گیاهی، جانوری متنوع وچشم اندازهای طبیعی جلوه زیبایی به این منطقه بکر بخشیده است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.
منطقه حفاظت شده خاییز در فاصله 15 کیلومتری از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می‌شود.
این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=294702
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما