چاپ این برگه

حل مشکل انسداد شریان با کمک دریچه قلب چاپ ۳بعدی

دانشمندان “دانشگاه هاروارد”، یک دریچه قلب چاپ سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به برطرف کردن مشکل انسداد شریان کمک کند.

به گزارش بویرنیوز، فناوری چاپ سه‌بعدی، درهای جهان جدیدی را در حوزه ایمپلنت‌های پزشکی به روی جراحان گشوده است و به آنها امکان می‌دهد بیماران را به ابزاری مجهز کنند کاملا با آناتومی بدن آنها سازگار هستند.

دانشمندان “دانشگاه هاروارد”(Harvard University)، روش جدیدی برای استفاده از این فناوری در درمان قلب‌های آسیب‌دیده ابداع کرده و ابزار جدیدی برای باز نگه داشتن شریان‌های مسدود شده و پمپاژ آزادانه خون ارائه داده‌اند.

جایگزینی دریچه قلب، یک فرآیند نسبتا متداول اما فریبنده است که طی آن، یکی از چهار دریچه قلب که به جریان خون در داخل و خارج قلب کمک می‌کنند، باز می‌شود. دلایل بسیاری برای توقف عملکرد قلب وجود دارد اما یکی از متداول‌ترین آنها، تجمع کلسیم در دریچه‌های قلب است که با ضربان قلب، باز و بسته می‌شوند.

به گفته پژوهشگران هاروارد، در هر هشت نفر از افراد ۷۵ ساله، بیش از یک نفر، از انسداد متوسط تا شدید دریچه آئورت قلب رنج می‌برد. پزشکان معمولا این مشکل را با استفاده از یک کاتتر حل می‌کنند که با دقت در دریچه مصنوعی داخل آئورت قرار می‌گیرد. در این فرآیند که “تعویض دریچه آئورت ترنس‌کاتتر” (TAVR) نام دارد، باید اندازه به درستی تعیین شود.

دکتر “جیمز ویور”(James Weaver)، دانشمند پژوهشی دانشگاه هاروارد گفت: اگر یک جفت کفش را بدون امتحان کردن آنها بخرید، ممکن است کاملا مناسب پاهای شما نباشند. اندازه‌گیری در فرآیند TAVR نیز مشابه همین موضوع است. پزشکان در این فرآیند نمی‌توانند اندازه خاص دریچه را برای تناسب آن با آناتومی بدن بیمار ارزیابی کنند.

اندازه‌گیری اشتباه دریچه، پیامدهای جدی در پی دارد. اگر دریچه بیش از حد کوچک باشد، از جای خود خارج می‌شود و اگر بیش از حد بزرگ باشد، به پارگی قلب و مرگ بیمار می‌انجامد.

گروه پژوهشی دانشگاه هاروارد تصمیم دارد با این مشکلات مقابله کند. آنها با استفاده از داده‌های سی‌تی‌اسکن بیماران و فناوری چاپ سه‌بعدی، یک مدل فیزیکی سه‌بعدی از دریچه قلب را به همراه دیواره‌های آئورت و رسوبات کلسیم ابداع کرده‌اند.

همراه با این مدل، ابزاری نیز برای اندازه‌گیری ابداع شد که در دریچه قرار می‌گیرد و برای تنظیم اندازه درست، باز و بسته می‌شود. یک لایه باریک برای سنجش فشار، به دور ابزار پیچیده شده و نقش راهنما را بر عهده دارد.

پژوهشگران، این فناوری را با استفاده از داده‌های به دست آمده از ۳۰ بیمار تحت فرایند TAVR آزمایش کردند و در نهایت توانستند با موفقیت بین ۶۰ تا ۷۳ درصد، اندازه درست دریچه را برای بیماران تعیین کنند.

نتایج این پژوهش می‌تواند به پزشکان کمک کند تصمیم کارآمدتری برای به کار بردن فرآیند TAVR بگیرند و آن را در جراحی‌های پیچیده قلب باز استفاده کنند.

این پژوهش، در مجله “Journal of Cardiovascaulr Computed Tomography” به چاپ رسید.