جمعه 16 آذر 1397 - 19:45

ناتوانی روستاهای کهگیلویه وبویر احمد از تامین مایحتاج روزمره/589 روستا خالی از سکنه شدند

کهگیلویه و بویراحمد استانی کوچک و محروم در دل ارتفاعات سلسله جبال زاگرس که قلل مرتفع دنا وارثان این سلسله جبال هستند با مساحتی معادل یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

به گزارش بویرنیوز، حدود 99 درصد جمعیت این استان را لر زبانان و البته با گویش‌های مختلف تشکیل داده و یک درصد باقی مانده را نیز ترک زبانان قشقایی در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران تشکیل می دهند.

خیلی سالها پیش حدود 90 درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه در روستاهای پراکنده که بخشی از این روستاها در ارتفاعات کوهستان و جنگلی قرار داشت سکونت داشتند.

با روند موج گسترده شهرنشینی از یکسو و متاسفانه ارائه نشدن به موقع خدمات مورد نیاز روستانشینان در استان کهگیلویه و بویراحمد از سویی دیگر، هم اکنون شاهد مهاجرت چشمگیر روستائیان از روستاها به شهرهای این استان هستیم.

اگرچه در این گزارش به‌دنبال برشمردن دلایل متعدد این مهاجرتها و آسیب‌های حوزه‌های مختلف ناشی از آن نیستیم اما متاسفانه در صورت روند کنونی به‌طور حتم شاهد تغییرات گسترده نگران کننده در بافت‌های شهری و روستایی این استان خواهیم بود.

آنچه این روزها به صورت ملموس در شهرهای 17 گانه استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهر یاسوج شاهد بوده‌ایم حضور خیل عظیمی از جوانان تحصیل‌کرده بیکار  از روستاهای سراسر استان به شهرها  هستیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد استانی با ساختارهای خاص قومیتی که ویژگی‌های منحصر به‌فردی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد که می‌طلبد مسئولان برای حل مشکلات جدی آن تلاش‌های جدی و البته عملی از خود نشان دهند.

آنچه این میزان نگرانی‌ها را دوچندان می کند وضعیت رقت بار اقتصادی در کنار وضعیت اجتماعی و  فرهنگی است.

اغلب روستاهای استان توان اقتصادی خود را از دست داده‌اند و منبع درآمدی برای روستانشنیان محسوب نمی شوند و از سویی شهرها هم دیگر روستاها را محل تامین نیازهای خود همانند گذشته نمی دانند.

شیر و ماست و دوغ روستایی کهگیلویه و بویراحمدی جای خود را به شیر و ماست و دوغ پاکتی کارخانه‌ای داده و روستانشینان علاقه ای به تولید این مواد لبنی  ندارند.

به‌ نظر می‌رسد«امید و نشاط» از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد درحال رخت بستن است و اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد بدون شک شاهد اتفاقات نگران کننده در بخش‌های مختلف استان خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد از خالی بودن 589 روستای این استان از سکنه اظهار تاسف کرده و گفت: گاهی دولت برای ایجاد زیرساخت‌هایی مانند آب لوله کشی، برق ، مدرسه و سایر خدمات در آنها متحمل هزینه‌های بسیاری هم شده اما حالا بی استفاده مانده و مستهلک می شوند.

سید خدادوست موسوی، تعداد خانوارهای روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۲ هزار و ۲۳۲ روستای عنوان و اظهارداشت: هزار و 643 روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه و متروکه هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع روستاهای دارای سکنه استان ۶۰۱ روستا دارای دهیاری است که بیشتر این روستاها بالای ۳۰ خانوار جمعیت دارند.

موسوی، تعداد روستاهای زیر 20 خانواری درکهگیلویه و بویراحمد را ۹۳۲ روستای برشمرد وخاطرنشان کرد:‌ حدود 74 درصد روستاهای استان از آب شرب سالم برخوردارند.

وی از آبرسانی به 225 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد با تانکرهای سیار خبرداد و یادآورشد:‌ یکهزار و ۴۷۹ روستا دارای تاسیسات آبرسانی هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد، تعداد روستاهای برقدار در این استان را یکهزار و ۷۵۳ روستای استان ذکر و اظهار داشت: ۶۱۳ روستای استان از نعمت گاز خانگی هم برخوردارند.

به‌ گفته موسوی، یکهزار و ۶۴۱ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد دارای راه ارتباطی هستند که البته 2 روستای “‌ نسه کوه ” دهستان زیلایی و ” سرتنگ لیراب ” بخش دیشموک از مجموع روستاهای دارای سکنه استان فاقد راه ارتباطی هستند.

گزارش: ضرغام علی بازی 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=294167
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما