چاپ این برگه

به بهانه روز جهانی معلولان/ اقداماتی که فقط محسنی بند پی توانست برای معلولان انجام دهد

از سال 1992، روز 4 دسامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است و این روز در 12 آذر ماه هر سال همزمان با دیگر کشورها، در ایران نیز گرامی داشته می شود.

به گزارش بویرنیوز به نقل از عصرامید، در چند سال اخیر جامعه معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی شاهد تغییراتی بودند که برخی از آنها کم نظیر و انتظار بیش از یک دهه این عزیزان بوده است.

قانون حمایت از حقوق معلولان

به جرأت می توان گفت تصویب قانون به روز شده حمایت از حقوق معلولان عمده ترین خواسته مددجویان سازمان بهزیستی بود، خواسته ای که انتظار قریب به یک دهه برای آن بدون نتیجه مانده بود اما سرانجام با تلاش های دکتر بند پی، در سال 97 تصویب شد.

تلاش های رئیس سازمان بهزیستی برای به بار نشستن این قانون به همین جا ختم نشد، با وجود اینکه این قانون بعد از تصویب بودجه سال 97 تصویب شد اما با جدیت دکتر بندپی و همکاری مجلس و دولت حدود 200 میلیارد تومان برای اجرای این قانون در همین سال در نظر گرفته و پرداخت شد.

این قانون در 34 بند همه نیازهای جامعه معلولین در بخش هاس اشتغال، مسکن، تحصیل، درمان و مناسب سازی وسایر موارد را شامل می شود.

اشتغال معلولان گام فراموش نشدنی بندپی برای مددجویان

تا پیش از تصویب قانون حمایت از معلولان، دستگاه های کشور آنچنان که باید سهمیه استخدامی معلولان را جدی نمی گرفتند و این سهمیه به افراد غیر معلول می رسید.

با تلاش های رئیس سازمان بهزیستی حالا اما رعایت حق اشتغال 3 درصدی معلولان نه یک امر دواطلبانه و پیش افتاده، بلکه تکلیف جدی است که با ابلاغ رئیس جمهور و سازمان اداری و استخدامی کشور در همه سازمان های کشور لازم الاجرا شده و از اردیبهشت هرگونه مقابله با این دستور جرم محسوب و با آن برخورد می شود.

پس از اجرای این قانون و تنها از ابتدای سال 97 تا کنون قریب به 15 هزار معلول توانستند مشغول به کار شوند.

اهمیت اشتغال معلولان برای سازمان بهزیستی به اندازه ای بود که علاوه بر آموزش های رایگان فنی و حرفه به معلولان، کارفرمایانی که اقدام به بکارگیری معلولان می کردند از پرداخت هزینه ای تامین اجتماعی این ملولان معاف می شدند، این مساله بعنوان مشوقی قابل توجه برای استفاده از ظرفیت بالای این قشر فرهیخته بود.

مسکن معلولان

ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی ویژه معلولین طی ۴ سال اخیر در کشور خبرداد 

مسکن یکی از نیازهای اولیه و اصلی معلولان محسوب می شود و درحال حاضر ۵۷ هزار واحد مسکن دیگر نیز در دست ساخت است.

دکتر محسنی بندپی مصمم است گفته  که تمامی خانواده های دو معلول به بالا را تا سال ۱۴۰۰ صاحب خانه کند.

مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان

در چند سال اخیر مناسب سازی اماکن بعنوان یک الزام و تکلیف قانونی برای همه دستگاه ها و سازمان ها تبدیل شده است.

برای تشویق سازمان ها، قریب به 25 نمره از نمرات ارزیابی دستگاه های کشوری و استانی نیز به مساله مناسب سازی اماکن برای معلولان اختصاص داده شده و این تلاش های سازمان بهزیستی و همکاری دولت گواه جدیت این نهادها برای خدمات رسانی بهتر به جامعه معلولان کشور بوده است.

ارتقاء چند پله ای مستمری مددجویان و حقوق های کارمندان سازمان بهزیستی

پیگیری خدمات رسانی ویژه به جامعه هدف و حمایت از نیروی انسانی در راستای انجام بهتر امورات، دو خصیصه جدی مدیریتی دکتر محسنی بند پی است.

در سال های اخیر، افزایش مستمری مددجویان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی به رقمی حدود 3 برابر از عمده ترین اقدامات دکتر بندپی و دولت تدبیر و امید برایی کاهش فشارهای این قشر عزیز بوده است، البته کمک های مالی به این افراد منحصر به این مستمری نیست و مبالغ حمایتی نیز در فواصلی معین به آنها پرداخت می شود.

افزایش حقوق ناچیز کارمندان بهزیستی نیز از دیگر اقدامات بندپی در سال های اخیر بود، این اقدام شاید در نهایت بخاطر مردم و جامعه مددجوی بهزیستی صورت گرفته است چرا که دکتر بندپی معتقد است خدمات رسانی خوب و ایده آل در وهله اول نیروی انسانی با انگیزه و تلاشگر را لازم دارد و این افزایش حقوق نیز بخاطر ایجاد روحیه نشاط و جدیت در انجام بهتر امورات بوده است.

گفتنی است بدون شک این اقدامات سازمان بهزیستی در سال های اخیر به میزان قابل توجهی توانسته انتظارات جامعه معلولان کشور را برآورده سازد، اما همانطور که دکتر محسنی بند پی نیز اعتراف کرده است، همچنان جای کار هست و رسیدن به ایده آل ها همکاری و هم افزایی همه سازمان ها و نهادها را می طلبد.