یکشنبه 11 آذر 1397 - 8:31

واژه سازی نکنید ، “لر هراسی ” وجود خارجی ندارد

عادل علیبازی

واژه سازی نکنید ، “لر هراسی ” وجود خارجی ندارد / پذیرش اشتباه بهتر از توجیه غلط است

بویرنیوز- عادل علیبازی؛ ایران کشور رنگین کمان قومیت های مختلف است که قوم‌ “لر ” با گستره جمعیت قابل توجه و ساکن”زاگرس ” بخش عمده و قابل توجه ای از آن را تشکیل می دهند .

مدیریت های کلان در کشور از قومیت های مختلفی شکل گرفته که کم و بیش در میان آنها از قوم‌ رشید “لر ” هم مدیرانی حضور دارند هر چند انتقادات بحق فرزندان شایسته این قوم در خصوص توزیع ناعادلانه این مناصب همچنان وجود دارد .

اینکه چرا فرزندان قوم‌ لر در مناصب ملی کمتر حضور دارند حتما هم درست است و هم شایستگی های آنها می طلبد سهم بیشتری به آنها داده شود ، بررسی علل این ناکامی ها حتما نیاز به مطلبی مجزا دارد که در آینده نزدیک به آن خواهم پرداخت اما اینکه عده ای از صاحب منصبان همین قوم در تریبون ها و همایش ها مرتبا با خلق واژه “لر هراسی ” عنوان کنند حاکمیت بصورت سازمان یافته تمایلی به استفاده از ظرفیت های فرزندان قوم شریف و با اصالت لر ندارد حتما ظلم به حکومت و نظام است و چه ادعایی بهتر از همان صاحب تریبون هایی که چنین‌ واژه هایی را خلق می کنند و اتفاقا خود از برادران و بزرگان قوم ما هستند.

باید بپذیریم آنچه امروز تحت واژه “لر هراسی ” از سوی برخی مدعیان در جمع عزیزان لر مطرح می شود تنها یک آدرس غلط برای سرپوش گذاشتن به اشتباهات فراوانی است که از سوی همین افراد رخ داده است .

تجربه همگان در ارتباط با قومیت های مختلف چه در کار و چه در مراودات اجتماعی نه تنها “لر هراسی ” را نشان نمی دهد برعکس اتفاقا در بسیاری از موارد شاهد هستیم که ارتقا بسیاری از فرزندان استان توسط افراد سایر قومیت ها شکل گرفته و تاسف بار تر آنکه بسیاری از مدیران میانی هم استانی آرزو می کنند یک هم استانی آنها رییس نشود و یک غریبه را ترجیح می دهند چرا که تجربه نشان دهنده غریبه ها بهتر آنها را می فهمند و به توانایی و ارتقا آنها زودتر ایمان می آورند . همین غریبه هایی که برخی از بزرگان ما آنها را با خلق واژه ” لر هراسی ” در اذهان عمومی هم قومیتی ها ما می خواهند نقاط ضعف خود را به آنها نسبت دهند.

لرها نزد سایر اقوام به “اصالت ، غیرت ، شجاعت ، مردانگی ، فداکاری ، رفاقت ، سلامت ، شایستگی ، پایمردی و مرد روزهای سخت ” شهره یافته اند برای توجیه اشتباهات خود و سرپوش بر زیادخواهی ها و بی توجه ای به یاران آدرس غلط ندهیم .

همگان لرها را دوست دارند . آنچه ما از آن هراس داریم خودی هایی هستند که متاسفانه قومی را گروگان خواسته های کوچک خود کردند و امروز به غلط رفتار نادرست آنها شاقول رفتار همه‌قوم لر شده است البته که پایان شب سیاه ، سپید است .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=293906
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. براتی گفت:

    درود بر مهندس علیبازی
    احسنت..👏👏👏
    تحلیل بجا و زیبایی بود..
    فرزندان قوم بزرگ لر و اعم از کلیت زاگرس نشینان و بخصوص هم استانیهای ما دریای استعداد و پشتکار و صداقت هستند و از قبل تا کنون ارکان حساس و کلیدی داشته اند و با حضور فعالانه همچون شمایی بهتر هم خواهد شد
    انشااله در سالهای آتی قوم بزرگ لر و فرزندان با دانش استان پیشرفت مدیریتی و علمی و مردمدارانه کشور را رقم خواهد زد…

دیدگاه شما