چاپ این برگه

آسیب‌هایی که در شان مردم کهگیلویه و بویراحمد نیست

این روزها خبرهای بدی در خصوص آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و خودکشی و اعتیاد در استان می‌شنویم در حالی که حتی یک مورد آن هم برای استان ما زیاد است.

به گزارش بویرنیوز، سیدحسن مرتضوی موردراز فعال فرهنگی و پیشکسوت امر تعلیم و تربیت در استان کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشت ارسالی این گونه آورده است که استان کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ و پیشینه پر افتخاری دارد و این استان از غنی‌ترین فرهنگ و ادبیات و رسوم در بین همه استان‌های کشور برخوردار است.

استانی که مردمان 100 درصد شیعه آن با الهام گرفتن از ائمه اطهار و حاجت گرفتن از نوادگان و فرزندان آن ائمه که اکنون بقاع و اما‌م‌زادگان واجب التعظیم زیادی در این استان آرمیده‌اند و تلفیق آن با فرهنگ کهن و پربار عشایری می‌تواند یکی از استان‌های اثرگذار در کشور در هر زمینه‌ای با پیشینه فرهنگی بالا و والا باشد.

استانی که باید قبل از هر چیز به آموزش و پرورش آن رسیدگی شود و بسیاری از نیازهای استان در قالب فرهنگ‌سازی از آموزش و پرورش به سایر قسمت‌ها و بخش‌های دیگر سرایت کند.

متاسفانه در سالیان اخیر به آموزش و پرورش به عنوان رکن رکین فرهنگ‌سازی در استان توجه جدی نشده است و این دستگاه عریض و طویل فرهنگی با ده‌ها هزار دانش‌‌آموز و هزاران نفر فرهنگی به حال خود رها شده و برای همه جا به غیر از آموزش و پرورش بودجه و امکانات هست در حالی که برای فرهنگ‌سازی هیچ دستگاهی مانند آموزش و پرورش اثرگذار نیست.

این روزها خبرهای بدی در خصوص آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و خودکشی و اعتیاد در استان می‌شنویم در حالی که حتی یک مورد آن هم برای استان ما زیاد است چرا که ما پیشینه عشایری داریم و پدران و اجدادمان برای حفظ نوامیس و پاک بودن دامن زنان و دختران و زندگی سالم پسران بارها دست به ماشه برده و از جان و خون خود در این راه گذشتند تا آیندگان که ما باشیم در صحت و سلامت زندگی کنیم.

اما متاسفانه این میراث گرانبها را خوب پاس نداشتیم و علمدارانی استوار قدم برای حفظ این میراث گرانبها نبودیم و اعتراف می‌کنیم که به خوبی این بیرق پاکی و سلامت را به آیندگان منتقل نخواهیم کرد.

هر ساله شاهد کاهش بودجه‌های فرهنگی در استان و به خصوص برای آموزش و پرورش هستیم و مسابقات و جشنواره‌های دانش‌آموزی هر ساله آب می‌رود و کمتر و کمتر می‌شود چرا که برای عرصه فرهنگ هیچ ارزشی قال نیستیم.

امروز اگر می‌بینیم که در استان دختری یا پسری خود را به هر دلیل به دار زده یا به طرق دیگر خودکشی می‌کنند همه به دلیل ضعف ما در حوزه‌های فرهنگی است که نتوانسته‌ایم این بخش مهم را از سیاست جدا کنیم و برای آن جایگاهی قائل باشیم.

از منظر یک فرهنگی بازنشسته که عمر خود را صرف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این خطه کرده از مسؤولان استان انتظار داریم که به داد حوزه فرهنگ و اجازه ندهند که هر روزه خبرهای ناگوار بشنویم زیرا که حیف است این استان پاک و صد درصد شیعه و با عقبه و صبغه عشایری به دلیل کم‌کاری و تسامح و تساهل‌ها گرفتار آسیب‌هایی شود که در شان این مردم نیست.