سه شنبه 6 آذر 1397 - 18:05

رونمایی از یک معضل جدی زیست محیطی در مرکز کهگیلویه و بویراحمد/مدیرانی که از اطراف خود هم خبر ندارند!

نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی با دستور کار واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی و فروش پساب فاضلاب شهر یاسوج برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، کم کاری شرکت آب منطقه ای به عنوان متولی اصلی منابع آب و برداشت بیش از حد آب های زیر زمینی توسط شرکت نفت و البته بی خبری جهاد کشاورزی از یک حوزه کاری اش سه حاشیه مهم این جلسه بود.

حسن نوروزی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای تنها دستگاه‌ها متولی در حوزه پساب فاضلاب است، گفت: آب منطقه‌ای آب مجانی به شهرداری و شرکت نفت می‌دهد و افتخار می‌کند که این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه مسوولان آب منطقه‌ای می‌گویند ما ایثار می‌کنیم که از آب شرب برای کارواش‌ها و …استفاده می‌شود، گفت: آب مصرفی در واحدهای صنعتی و کشاورزی و پروژه‌های بزرگ نباید از چاه باشد بلکه آب منطقه‌ای آنها را موظف کنند تا از پساب‌های تصفیه شده استفاده کنند.

مدبرمدیر شرکت آب منطقه ای استان با این ادعا که نمیتوان درب این واحدها را بست، گفت: آقای نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از این شرکت طرح مطالعاتی نمی‌خواهد و به پروژه‌های ما اعتبار نمی‌دهد.

البته در ادامه استاندار با رد این ادعا گفت: ۹۹ درصد پروژه‌های آب منطقه‌ای ملی است و اصلا ربطی به نوروزی و سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان ندارد.

شرکت نفت قرار بود خیرش به ما برسد اما…

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شرکت نفت و‌ گاز گچساران که باید خیرش به استان برسد اما از ۲۵ حلقه چاه دشت امامزاده جعفر آب برداشت می‌کند‌.

گوهرگانی معاون اقتصادی استاندار هم از روند برداشت آب توسط شرکت نفت انتقاد کرد و افزود: شرکت نفت به راحتی آب سفره‌های زیرزمینی را برداشت می‌کند و آب منطقه‌ای هم اجازه برداشت می‌دهد که نباید این کار صورت بگیرد.

شاهکار این بود سد تنگ سرخ ۱۰ سال پیش بهره برداری شود!

استاندار در واکنش به سخنان مدیر عامل آب منطقه ای مبنی بر« شاهکار آب منطقه‌ای تخصیص آبی است که از سد چم‌شیر برای استان گرفته است»، گفت: اگر شاهکار می‌کردید باید ۱۰ سال پیش سد تنگ سرخ به نتیجه می‌رسید.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از آب و فاضلاب شهری هم انتقاد کرد و افزود: شروع عملیات تصفیه‌خانه یاسوج سال ۱۳۸۰ بوده از آن زمان تاکنون چه اقدامی انجام شده است؟در حال حاضر ورود پساب فاضلاب به رودخانه بشار، سلامت مردم را تهدید می‌کند لذا آب و فاضلاب شهری طرح مطالعاتی یاسوج را به نتیجه برساند بعد به سراغ طرح‌های گچساران و دهدشت برود، در نشست آینده اقتصاد مقاومتی فقط در خصوص طرح شهر یاسوج گزارش ارائه شود.

وی در خصوص سهم استان از سد چم شیر گفت: خون دل خوردیم و اعتبار ادامه پروژه چم‌شیر را گرفتیم که آب این سد برود برای استان بوشهر و سایر استان‌ها؟سهم استان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب قبل از آبگیری مشخص شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عدم اطلاع جهاد کشاورزی از تخصیص آب چم‌شیر به بخش کشاورزی انتقاد کرد و گفت: جهاد کشاورزی از تخصیص آب سد برای بخش کشاورزی بی‌خبر است، برنامه برای استفاده حوزه کشاورزی از ۶۰ میلیون مترمکعب ارائه شود، چرا که میلیاردها تومان اعتبار برای احداث سد نگرفتیم که آب پشت سد تبخیر شود یا برود برای استان‌ها دیگر!

وی ادامه داد: داودی مدیرعامل شرکت معتقد است که فضای استان باید عوض شود، توصیه می‌کنم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فضای اطراف خودش را عوض کند و نه اینکه نامه‌ معرفی پروژه‌ها را بعد از ۳۸ روز ایمیل نکند که اگر این مورد اصلاح شود بقیه موارد هم اصلاح خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=293669
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    احمدی جان چقدر انتقاد،دست چپت را نگاه کن شلاق چه شد؟!

دیدگاه شما