جمعه 2 آذر 1397 - 21:24

عِرق مثال زدنی یک مدیر غیربومی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد؛ دکتر عریان مصمم برای توسعه

سرویس دانشگاه بویرنیوز- با آمدن دکتر احمد عریان دانشگاه یاسوج از بن بست قوم گرایی و رکود خارج شد.

پایانی بر قوم گرایی در آکادمیک ترین ساختار کهگیلویه و بویراحمد

پیش از آمدن عریان به یاسوج، دانشگاه یاسوج بعنوان یکی از سازمان های قوم گرا شناخته میشد که درگیر حواشی زیادی از جمله استخدام های بدون ضابطه از یک طایفه خاص بود، درواقع دانشگاه از رسالت اصلی خود بازمانده بود و بیشترین وقت این مجموعه به حاشیه ها می گذشت.

با آمدن عریان نگاه طایفه سالارانه و قومیتی از دانشگاه یاسوج برچیده شد، رئیس جدید دانشگاه یاسوج از ابتدای ورود خود در واکنش به شرایط حاکم بر دانشگاه از عزم جدی برای حذف نگاه خویش سالارانه به رویکرد علمی و پژوهشی خبر داد و در همین راستا نیز اقدام به تغییراتی در دانشگاه با معیار تخصص، توان و تجربه کرد.

پیشتازی دانشگاه یاسوج برای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت

بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت بعنوان حلقه مفقوده در تخصص گرایی، افزایش توان و تجربه دانشجویان و البته توسعه و بهبود وضعیت صنایع شناخته می شود و همه اهل علم و فن، توسعه این ارتباط را راهی کم نظیر برای تغییر مثبت شرایط می دانند.

اگرچه در عرف صنعت باید برای برآوردن نیازهای خود و بهبود امورات به سمت دانشگاه برود اما عریان برای بهبود این ارتباط در کهگیلویه و بویراحمد پیش قدم شده و دست به سوی صنایع و سازمان ها دراز کرده است.

توافقنامه با نفت خوزستان، سازمان صنعت و معدن، اداره استاندارد، میراث فرهنگی، امور عشایر، آب و فاضلاب شهری و …..بخشی از تلاش های عریان برای کم کردن فاصله صنعت با دانشگاه بوده است.

جذب دانشجوی خارجی برای اولین بار در یاسوج/ توسعه رشته ها

مهرماه امسال بود که عریان برای اولین بار خبر از تلاش برای جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه یاسوج داد.

حالا دانشگاه یاسوج که تا پیش از این آنچنان به ظرفیت داخلی هم توجهی نداشت، پا را فراتر از مرزهای داخل گذاشت و از جذب دانشجوی خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.

علاوه بر این اخیرا رشته‌های جدیدی از جمله کارشناسی مهندسی کامپیوتر، فیزیولوژی علوم دام، جغرافیا و برنامه‌ریزی، فلسفه به رشته‌های دانشگاه یاسوج اضافه شده است تا از یک طرف داوطلبان بومی استان که علاقه مند به این رشته ها هستند نیاز به حضور در شهرهای دیگر را نداشته باشند و از طرفی دایره رشته های دانشگاه جامع تر شود.

توجه به ظرفیت مؤسسات مردم نهاد و خیریه ها

ظرفیت خیرین امری مغفول در دانشگاه یاسوج به شمار میرفت، تا پیش از عریان عملاً به خدمتی که خیرین می توانند هم در عرصه توسعه فضاهای علمی و هم در زمینه حمایت از نخبگان دانشگاهی بدهند هیچ توجهی نشده بود.

دکتر احمد عریان به خوبی این کمبود را شناخت و در اولین جلسه خود با خیرین از ظرفیت خوب این نهادها و افراد در راستای محرومیت زدایی، توسعه دانشگاه، بورسیه دانشجویان مستعد بی بضاعت تاکید کرد.

البته جلسه با خیرین به همین جا ختم نشد، عریان توانست بنیاد قلم چی را به شهرستان های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد ببرد و از طرفی مجوز حمایت مالی از دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی به صورت بورسیه را هم بگیرد.

حالا دانشگاه یاسوج، دانشگاه است!

حالا انتظار جامعه از دانشگاه یاسوج به عنوان مرکزی علمی که اشاعه دهنده فرهنگ، دانش و توسعه است در حال تحقق است.

دانشگاه یاسوج هم اکنون به جای صرف وقت در زمینه حواشی، دنبال جذب دانشجوی خارجی و ارتقاء کمی و کیفی دانشجویان داخلی است.

برای عریان دانش افزایی مجموعه اساتید مهم است، و در هیمن راستا قرارداد فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه یاسوج را عقد و توسعه بخشید.

عریان بیش از هر مدیری عرق توسعه کهگیلویه و بویراحمد را دارد

عریان اگرچه بومی نیست اما میتوان گفت تلاشش از مدیران بومی بیشتر نباشد کمتر هم نیست، وی از بدو ورود به استان هم به این مساله اشاره کرد که ظرفیت و توانمندی های استان آنقدری هست که هم اکنون شاهد عقب ماندگی دراستان نباشیم.

عریان توسعه ظرفیت های علمی و دانشگاهی برای خدمت به صنعت، تولید و اشتغال در استان را ضرورتی می داند که تاکنون به آنطور که باید مورد توجه واقع نشده است، او بیش از هر کسی به توسعه استان مشتاق است و از روزی آمده است بدون نگاه به مرتبه علمی و آکادمیک خود، برای توسعه و بهبود شرایط استان دستش را به سوی تمامی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد دراز کرده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=293505
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    جناب آقای دکتر عریان لطفا در مورد تغییر وضعیت نیروهای شرکتی که الان بیش از یک دهه به صورت شرکتی بودن هم کاری کنید
    البته کسانی هم بودن که به خاطر داشتن پارتی البته در دوره قبل از شما با سوابق کمتر تغییر وضعیت شده‌اند
    شما رو به خدا یه نگهبان با حقوق یک میلیونی چطور زندگی کنه
    یا یه سرپرست زن که ده ساله پله های خوابگاه رو روزانه پنجاه بار باید بره بالا وبیاد پایین و سایر مشکلات پس کو عدالت خدایی

دیدگاه شما