چاپ این برگه

زراعت کیش: خاتمی باید پاسخگوی فتنه 88، عملکرد دوران ریاست‌جمهوری‌اش و وضعیت فعلی کشور باشد

به گزارش بویرنیوز به نقل از فارس، نشست « راهکارهای دانشگاهیان برای حل مشکلات اقتصادی» با حضور سید یعقوب زراعت‌کیش عضو هیأت علمی، دانشیار و مسئول کانون بسیج اساتید واحد علوم و تحقیقات در خبرگزاری فارس برگزار شد.

* دشمن به دنبال القای ناامیدی در میان مردم است

دکتر زراعت‌کیش  در ابتدای این نشست ضمن تشریح وضعیت امروز کشور گفت: دشمن در پی القای این است که بگوید سیاست اقتصادی و راهکارهایی که در کشور ما انتخاب و اتخاذ می‌شود ناکارا است و اینکه القا کند با این شیوه‌ای که ما داریم با آن جلو می‌رویم به بن‌بست می‌خوریم. در همین راستا هم عملا در 2-3 ماه اخیر شاهد موضع‌گیری‌های خصمانه دشمنان بودیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر گاه که یک سیاست اقتصادی ابلاغ شد دیدیم علنا تمامی رسانه‌های غربی و معاند تلاش‌شان این بود که اینگونه القا کنند این سیاست ناکارامد است، به طور مثال درباره بسته اخیر اقتصادی که اجرا شده دیدیم علیرغم اینکه بسته خوبی هم بود و برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای خوبی هم ارائه کرده بود گفته می‌شد این بسته هیچ فایده‌ای ندارد و به مردم می‌گفتند شما ارز بخرید و ارزهای خود را نفروشید یا اینکه می‌خواهند شما را فریب دهند.

وی تاکید کرد: آنها همواره دنبال این بودند که این اثر روانی ادامه پیدا کند و این مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز در کشور ادامه داشته باشد.

*  بی‌تدبیری‌ها، ندانم‌کاری‌ها و ضعف مدیران اقتصادی مشکلات اقتصادی را ایجاد کرد

زراعت‌کیش یادآور شد: عملا در یک سال اخیر اتفاق خاصی در در کشور رخ نداده جز این اثر روانی که تا حدود زیادی دشمن توانست در آن موفق باشد که البته در کنار این یکسری بی‌تدبیری‌های داخلی هم صورت گرفت که اگر این نبود می‌توانست تا حد زیادی جلوی این جنگ روانی را بگیرد.

این استاد دانشگاه گفت: به اعتقاد من بی‌تدبیری‌ها، ندانم‌کاری‌ها و اینکه برخی مدیران اقتصادی ما در این حوزه این کاره نبودند باعث شد چنین مشکلاتی رخ دهد.

مسئول کانون بسیج اساتید واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: دشمن می‌خواهد اینگونه القا کند که ما نمی‌توانیم مقابل تحریم‌ها و فشارهای آمریکا بایستیم و در صورتی که آقای رئیس‌جمهور واقعا درست گفت و علنا آمریکا هر کاری می‌توانست علیه ما انجام دهد و در 13 آبان چیز جدیدی وجود نداشت.

وی گفت: رسانه‌های برانداز و معاند به دنبال این بودند که فشار روانی را تا 13 آبان آنچنان زیاد کنند تا مشکلات اقتصادی بیشتری برای ما ایجاد شود.

*  توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور نشان می‌دهد که هیچ بن‌بستی نداریم

این استاد دانشگاه با اشاره به افرادی که به دنبال القای ناامیدی در کشور هستند، تصریح کرد: در زمانی که برخی از افراد به این نتیجه رسیده بودند که به بن‌بست رسیده‌ایم و دیگر راه حلی نداریم مقام معظم رهبری به درستی فرمودند که هیچ بن‌بستی نداریم.

وی ادامه داد: توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور به خوبی نشان می‌دهد که ما هیچ بن‌بستی نداریم و اگر با تدبیر، اصولی،‌اقتصادی و مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر اصول اقتصاد مقاومتی عمل کنیم اگر تمام دنیا هم به ما فشار بیاورند موفق نخواهند شد و مشکلی نخواهیم داشت.

*  توطئه‌های دشمنان در صورت استفاده از مدیران کاردان، انقلابی و متخصص هیچ اثری نخواهد داشت

زراعت‌کیش با اشاره به ضعف برخی مدیران دولت تاکید کرد: ما قبل از برجام نیامدیم نفت خود را به فرآورده‌های نفتی تبدیل کنیم و وابسته به فروش نفت خام نباشیم، باور کنید اگر این کار انجام می‌شد الان همین کشورهای همسایه و اطراف به شدت خواهان فرآورده‌های نفتی بودند.

وی گفت: ما اگر بر اساس اصول علمی و اقتصادی از افراد کاردان،‌ متعهد و با سواد انقلابی در پست‌های مهم مدیریتی کشور استفاده کرده و تمرکز هدفمندی روی برنامه‌های کشور ایجاد کنیم مطمئن باشید که توطئه‌های دشمنان هیچ اثری نخواهد داشت.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به ظرفیت‌های گسترده‌ای که در بخش کشاورزی، نفت و گاز و منابع دیگر در کشور وجود دارد، گفت: ما می‌توانیم بسیاری از کشورها اروپایی را به گاز کشور وابسته کنیم ما می‌توانیم در بحث گاز هم مانند کشاورزی اقدامات بسیار خوبی داشته باشیم.

* به شدت با اینکه به بن‌بست رسیده‌ایم مخالفم 

این استاد دانشگاه با اشاره به صادرات غیرنفتی کشور اظهار داشت: بسیاری از بنگاه‌های کوچک و بزرگ در کشور تعطیل و نیمه تعطیل هستند که باید برای راه‌اندازی آنها برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد: افق اقتصادی کشور افق روشنی است و ما در همه بخش‌های اقتصادی این توانایی را داریم که رشد کنیم. من به شدت با اینکه به بن‌بست رسیده‌ایم مخالف هستم و البته معتقدم اگر ما از مدیران انقلابی، متخصص و متعهد استفاده نکنیم ممکن است به بن‌بست برسیم.

* حضور مدیران ناکارآمد در بخش‌های اقتصادی باعث ایجاد مشکلات موجود شد

زراعت‌کیش یادآور شد: به نظر من مهمترین عامل و چالشی که مشکلات اقتصادی را در کشور به وجود آورد حضور مدیران غیرتخصصی و ناکارآمد در برخی از بخش‌های اقتصادی کشور بود. سیستم کلی نظام اسلامی یک نظام کاراست به مبنای اصول اسلامی و بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی از این منظر قابل بحث است که از منابع اقتصادی کشور به صورت کارا و بهینه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: افراد متخصص، کارا و متعهد می‌توانند کاری کنند که از منابع اقتصادی در کشور استفاده بهینه شود ولی متاسفانه دیدیم افرادی که در این جنگ اقتصادی می‌توانستند برای ما راه‌گشا باشند افرادی ناکارآمد بودند که برخی بازداشت شدند، برخی از کار بیکار شدند و حکم انفصال گرفتند و آنها هیچ تسلط و مدیریتی به امور اقتصادی کشور نداشتند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: من احساس می‌کنم اگر از مدیران باهوش و با سواد متوسط هم در آن مقطع استفاده می‌کردیم چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد. مدیران آن زمان؛ مقطعی نرخ ارز را تثبیت کردند که دیگر کار از کار گذشته بود.

وی با اشاره به افزایش قیمت محصولات کشاورزی گفت: ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی و مدیران این بخش چه کاری می‌کردند آیا نمی‌دانستند با افزایش قیمت دلار صادرات محصولات کشاورزی ما به خاطر افت شدید قیمت زیاد خواهد شد؟ و اینکه در داخل شاهد افزایش قیمت خواهیم بود؟ در بحث خودرو هم همینطور است. آیا نمی‌توانستند از تجربه سا ل91 استفاده کنند. آیا نمی‌توانستند تدبیری اتخاذ کنند که یک دفعه قیمت خودرو چندین برابر نشود؟

*  تغییر مدیریت باید رو به پیشرفت باشد

زراعت‌کیش اضافه کرد: من فکر می‌کنم با توجه به ظرفیت‌های بالقوه کشور و با استفاده از مدیران متعهد، علمی، انقلابی و جوان کشور این ظرفیت را دارد که از مشکلات به سرعت عبور کند.

وی درباره تغییر مدیران اقتصادی هم ادامه داد: ما تا نتوانیم از مزیت‌های نسبی خود حداکثر استفاده کنیم در اقتصاد نمی‌توانیم به نتیجه برسیم و در کل تغییر مدیریت باید رو به پیشرفت باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مطرح شدن بحث بنگاه‌های زودبازده در کشور گفت: برخی کشورها توانسته‌اند با بنگاه‌های زودبازده پیشرفت‌های زیادی رادر کشور ایجاد کنند ولی در کشور ما با مدیریتی که وجود داشت یکسری مشکلات پیش آمد.

*  وضعیت اقتصادی را با افراد علمی، انقلابی و توانمند می‌توانیم ظرف 4 سال دگرگون کنیم

 دانشیار دانشگاه علوم تحقیقات خاطرنشان کرد: ما برای حل مشکلات باید در قالب یک بسته کلی که مقابله با تحریم‌ها هم می‌تواند در آن گنجانده شود همه سیاست‌هایمان را تعریف کنیم.

وی گفت:  اگر افراد علمی، انقلابی و توانمند مسئولیت کار را بر عهده بگیرند ما می‌توانیم در یک دوره زمانی 3 تا 4 ساله وضعیت اقتصادی را با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد دگرگون کنیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی درباره تعامل با دنیا گفت:‌ تعامل با دنیا می‌تواند به پیشرفت اقتصادی کمک کند و هیچ وقت سیاست جمهوری اسلامی برخلاف تعامل با دنیا نبوده است. ما با دنیا کاملا تعامل داریم البته اگر منظور از دنیا آمریکایی‌ها هستند ما آمریکا را معادل دنیا نمی‌دانیم ما چقدر می‌توانیم کوتاه بیاییم که تعامل‌مان با دنیا بهتر شود که نیامدیم؟

وی افزود: در برجام هر آن چیزی که در بحث هسته‌ای است آورده بودیم را دادیم، در قلب و اکتور خودمان سیمان ریختیم. دانشمندان خودمان را محدود کردیم. ما برای ایجاد تعامل اقتصادی هر کاری می‌توانستیم درست یا نادرست انجام دادیم.

زراعت‌کیش ادامه داد: تعامل از این بیشتر که بزرگترین بازار برای کالاهای کیفیت متوسط و پایین خارجی هستیم، و تعرفه‌های پایین هم در این رابطه داریم؟

مسئول کانون بسیج اساتید واحد علوم و تحقیقات گفت: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند منافع‌شان در منطقه در خطر افتاده است و با همین رویکرد به ما فشار می‌آوردند؟ البته آمریکایی‌ها حاضر هستند بخشی از منافع‌شان از دست بدهند ولی منافع صهیونیست‌ها حفظ شود.

وی تاکید کرد: قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاملا مشخص بود ظرف چند ماه آینده که یک جهش عظیم قیمتی در کشور خواهیم داشت آن زمان می‌گفتند اگر فلان دولت سر کار بیایند مشکلات اقتصادی زیادی در کشور اتفاق می‌افتد اما دیدیم همان دولت قبلی سر کار آمد و مشکلات اقتصادی هم ایجاد شد.

* اغتشاشات سال 88 اتفاق نمی‌افتاد آمریکا جرات نمی‌کرد ما را تحریم کند

زراعت‌کیش ادامه داد:‌ نوسانات متغیر اقتصادی در سال‌های اخیر هیچ ربطی به مسائل سیاسی در کشور ندارد. البته من احساس می‌کنم اگر اغتشاشات سال 88 اتفاق نمی‌افتاد آمریکا جرات نمی‌کرد ما را تحریم کند یا اگر اغتشاشات دی ماه اتفاق نمی‌افتاد شاید آمریکایی‌ها جرات نمی‌کردند از برجام خارج شوند.

وی با اشاره به افرادی که برای بهبود اوضاع اقتصادی از آشتی ملی دم می‌زنند، تاکید کرد: ما امروز اگر با این امید به سمت آشتی با برخی جریانات برویم که مشکل اقتصادی ما حل شود مطمئن باشید اوضاع اقتصادی بدتر خواهد شد، چون اینگونه بی‌قانونی هم باب می‌شود.

* خاتمی باید پاسخگوی فتنه 88، عملکرد دوران ریاست‌جمهوری‌اش و وضعیت فعلی کشور باشد

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رئیس دولت اصلاحات که بحث آشتی ملی را مطرح می‌کند قبل از این می‌گفت برای ثبات اقتصادی باید به فلان دولت رای بدهیم.

زراعت‌کیش تصریح کرد: وی قبل از اینکه بحث آشتی ملی را مطرح کند اول باید جوابگوی اتفاقات فتنه 88 باشد و دوم اینکه باید بگوید در مدت 8 سالی که رئیس‌جمهور بود برای کشور چه کرد؟ بعد از این هم باید پاسخگوی عملکرد دولت فعلی باشد چون اینها باعث شدند یک عده از مردم به این دولت رای بدهند. به اعتقاد ما این مسائل که مطرح می‌کنند بیشتر فرار رو به جلو است.

* نقش قوه قضائیه و مقننه برای حل مشکلات اقتصادی

وی گفت: یکی از ابزارهایی که می‌تواند نظریه عدم بن‌بست در اقتصاد کشور را تقویت کند عملکرد قوه قضائیه و مقننه است. به نظر من سیستم بازرسی، قضایی و نظارتی کشور آنقدر توانایی دارد که بسیاری از مفسدان و اخلالگران اقتصادی را بگیرند.

زراعت‌کیش گفت: در بحث پیشگیری اگر کارها به درستی انجام می‌شد خیلی از جرم‌ها امروز اتفاق نمی‌افتاد باید آن کسی که قضاوت می‌کند افراد متخصص‌تری باشند و باید از افراد حقوقی اقتصادی استفاده شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قوه قضائیه می‌تواند در 3 بعد به اوضاع اقتصادی کشور کمک کند. اول پیشگیری از جرم اقتصادی، دوم اینکه قوه قضائیه برای متوقف کردن مجرمان قوانین جدیدی را به مجلس پیشنهاد دهد و سوم مجازات مجرمان است.

* نقش مردم برای حل مشکلات اقتصادی

وی اضافه کرد: دشمن به دنبال این است که یکسری تحریکات روانی را در سطح کشور به وجود بیاورد. شبکه‌های بیگانه و معاند هم دارند این خط را دنبال می‌کند. مردم در این راستا نقش بسیار مؤثری دارند.

این استاد دانشگاه گفت: فشار اصلی بر دوش مردم است و به نظر من مردم باز هم فشار را تحمل خواهد کرد و به جای استفاده از ثروت خود برای خرید سکه و ارز به سمت تولید بروند اقتصاد به شدت رو به پیشرفت خواهد رفت البته دولت هم وظایفی دارد که بایستی آنها را انجام دهد.