چاپ این برگه

اولین وعده وزیر جدید کار به کارگران عملی نشد

هفته گذشته بود که شریعتمداری در اولین نشست خود با تشکل های کارگری وعده برگزاری جلسه شورای عالی کار را در هفته جاری داد. این در حالی است که این هفته به پایان رسید و وعده شریعتمداری برای برگزاری جلسه شورای عالی کار محقق نشد.

به گزارش بویرنیوز،  انتظار نمایندگان کارگران برای برگزاری جلسه شورای عالی کار به منظور بررسی راهکارهای قدرت خرید کارگران نزدیک به 4ماه است .

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) می‌گوید: هنوز دعوتنامه‌های برگزاری جلسه به دست‌مان نرسیده‌است. طبق روند عرفی، باید حداقل دو تا سه روز قبل از برگزاری جلسه، این دعوتنامه‌ها صادر شود و به دست نمایندگان کارگری و کارفرمایی برسد تا اعضایی که در تهران ساکن نیستند، بتوانند خود را به جلسه برسانند.امیدواریم در اولین فرصت در هفته آینده این جلسه برگزار شود.

در جلسه  تشکل های کارگری با شریعتم مداری  تقویت سه جانبه گرایی یکی از درخواست های اصلی بود و  در ادامه «معیشت»، «امنیت شغلی» و «تشکل یابی» تأکید تمام نمایندگان حاضر در جلسه بود. اما گلایه مشترک نمایندگان کارگران در شرایط دشوار اقتصادی عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار بود.   آنها «بررسی فوری راهکارهای جبران قدرت خرید کارگران در سال 97» خواستار شدند.

طبق محاسبات نمایندگان کارگران در شورای عالی کار قدرت خرید کارگران در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است. تا جایی که بعد از تعیین دستمزد 97، حداقل دستمزد سال جاری جوابگوی 50 درصد هزینه های زندگی بود اما اکنون این رقم به 32 درصد رسیده است. بنابراین می توان گفت فاصله 50  درصدی دستمزد تا معیشت از ابتدای امسال به 70 درصد افزایش یافته است.

پیگیری های نمایندگان کارگران برای برگزاری جلسه شورای عالی کار و بررسی راهکارهای تقویت قدرت خرید کارگران تا جایی بوده است که طی چند ماه گذشته نمایندگان کارگران چندین نامه به روحانی و بندپی، سرپرست وزارت کار فرستادند و خواستار بررسی راهکارهای تقویت قدرت خرید کارگران شدند.

علی الرغم تأکیدات نمایندگان کارگران در جلسه با وزیر باز هم جلسه شورای عالی کار برگزار نشد و دستمزد کارگران به حاشیه برنامه های کاری وزیر کار رفت. با توجه به انتظار نمایندگان کارگران از تحقق اولین وعده وزیر، آیا در هفته جاری جلسه شورای عالی کار برای بررسی قدرت خرید کارگران برگزار می شود؟