چاپ این برگه

پیشنهاد صدور بن‌کارت کالا به جای کمک جبرانی

به اعتقاد رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان شمالی، پرداخت کمک‌ جبرانی دولت به هیچ وجه تورم‌زا نیست. او صدور بن‌کارت‌های خرید کالا از فروشگاه‌ها را برای تقویت معیشت کارکنان و بازنشستگان پیشنهاد کرد.

به گزارش بویرنیوز، داوود امیری مصوبه هیات وزیران در پرداخت کمک‌ جبرانی به کارکنان و بازنشستگان را اقدامی ارزشمند از سوی دولت توصیف کرد و گفت: این که دولت به شکل نقدی با پرداخت کمک جبرانی و به شکل غیرنقدی با اختصاص سبدکالا، کارمندان و کارگران و بازنشستگان را حمایت کند، تصمیم بسیار خوب و موثری است و امیدواریم چنین حرکت‌هایی تداوم داشته باشد که اقشار کم درآمد برای جبران هزینه‌های زندگی که ناخواسته بر آن‌ها تحمیل شده، بتوانند از این کمک جبرانی بهره‌مند شوند.

وی با بیان این‌که چنین طرح‌هایی قبلا هم دنبال شده است، ابراز امیدواری کرد: این مصوبه به دور از هرگونه رانت‌خواری و سوءاستفاده، به حساب‌های سرپرستان خانوار واریز شود.

به اعتقاد امیری، اختصاص سبد کالا امکان فساد را به‌دلیل مشکلاتی که برای تامین کالا وجود دارد، افزایش می‌دهد، در حالی کمک نقدی و واریز آن به حساب سرپرست خانوار یا حساب حقوق بهتر است و افراد می‌توانند برحسب نیاز مصرفی خود این وجه را صرف خرید کالا کنند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان شمالی درعین حال پیشنهاد کرد که مثل بن کارت‌های رفاه که اعتبار آن شارژ و در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار داده شد، دولت به‌جای کمک‌های جبرانی، بن‌کارت‌های خرید کالا از فروشگاه‌ها را که صرفا قابل خرید باشد، تعریف کند و در اختیار کارگران و کارمندان قرار بدهد.

وی درباره انتقاداتی که نسبت به تورم‌زا بودن این مصوبه مطرح می‌شود، گفت: پولی در جامعه تورم‌زاست که به شکل پرقدرت وارد بازار شود. این که قدرت معیشت کارمندان و کارگران در شرایط حاضر از خط فقر پایین افتاده و از حداقل معیشت برخوردار شده‌اند و دولت درصدد حمایت نقدی برآمده به هیچ‌وجه تورم‌زا نیست؛ ضمن آن‌که پرداخت مبالغ پایینی مثل ۱۰۰ هزار تومان و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان کمک خرجی، مبلغی نیست که بخواهد تورم وحشتناکی به جامعه تحمیل کند.

هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور «پرداخت کمک جبرانی به کارکنان دولت و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری» را به تصویب رسانده است.

سازمان برنامه و بودجه برابر این مصوبه مجاز است برای کارکنان رسمی، پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و هم‌چنین بازنشستگان شرکت فولاد که مجموع پرداختی آن‌ها کمتر از ۳۰ میلیون ریال در ماه است، کمک جبرانی از طریق حساب بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد آن‌ها واریز کند.