چاپ این برگه

مهریه؛ حق زن یا آسیب اجتماعی که باید توسط نمایندگان مجلس تعیین گردد؟

یادداشت مخاطبین- شیرین بانو زرین: پیشنهاد برای تغییر قانون مهریه زنان موضوعی است که برای منفعت مردان از سوی برخی افراد ارائه شده و در پس آن هیچ منطق عقلانی وجود ندارد، چراکه با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تامین کنند.

بسمه تعالی

با سلام ؛

این روزها نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تدارک طرحی به مجلس هستند و پیگیر ی اساسی دارند که تعیین مهریه بر آن اساسی باشد که به تصویب مجلس میرسد.

لازم دانستم از نگاه یک زن، بدون تعصب و صرفا جهت یادآوری حق و حقوق زنان چند خطی را به نگارش درآورم.

پدیده طلاق، در جامعه امروز به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی مطرح می شود که ریشه در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی، زیستی و … دارد که با پیچیده تر شدن زندگی امروز، سطح آن نیز شدت یافته است با توجه به این که طلاق در گذشته نزد مردم، به عنوان یک امر مذموم و قبیح و در عین حال وحشت آور تلقی می شده، ولی امروزه می بینیم که طلاق، ابزار رایجی شده که به مدد آن، افراد خود را از وضعیت موجود رها می کنند. به طوری که نسل امروز ما نسبت به گذشته از پدیده طلاق، وحشت و استرسی به خود راه نمی دهد و این امر خیلی راحت در حال جا افتادن در جامعه است.

طلاق یکی از مهمترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی ترین بخش جامعه یعنی «خانواده» است.

خانواده جزیی ازجامعه است وهربحرانی که جامعه رافراگیرد، خانواده رانیزتحت تاثیرقرارمی دهد. خانواده سنگ زیربنای جامعه وتنهانظام اجتماعی است که درهمه جوامع موردپذیرش می باشد.خانواده درجوامع گوناگون دارای نقش پایگاه ومنزلتی متفاوت است. اگرچه هسته ای کوچک ازاجتماع محسوب می شود ، ولی نقش آن درحیات اجتماعی انسان ها فوق العاده حائزاهمیت است .استواری و تحکیم روابط خانوادگی در بهبود روابط اجتماعی وکاهش مشکلات جامعه نقشی ارزنده ومثبت دارد .

پراکنده شدن اعضای خانواده و محرومیت فرزندان از سرپرستی مشترک والدین، پس از فروپاشی و از هم گسیختگی خانواده آنان را از داشتن مواهب و مزایای زندگی خانوادگی محروم می کند و هویت فردی و خانوادگی فرزندان طلاق را مختل می کند.

این روزها اگرچه علیرغم میل عده‌ای زنان در جامعه به لحاظ سطح اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی چنان رشد فزاینده‌ای یافته‌اند و گوی سبقت را در بسیاری از مسائل از جمله ورود به دانشگاه‌ها و مجامع آکادمیک از مردان ربوده‌اند اما واقعیات نهان جامعه روی دیگر سکه را نشان می‌دهد. زیر پوست جامعه ما علیرغم آنچه در سطح در جریان است هنوز مردمانی هستند که بنابر تفکرات سنتی و مردسالارانه معتقدند همچنان زنان جنس دوم محسوب می‌شوند، تصمیم گیری های که به قانون تبدیل میشود و حق و حقوق آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و دست آنها کوتاه از دخالت در این قوانین.
در موضوع تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق و پیشگیری از این معضل اجتماعی باید تلاش شود که خانواده به سمت خانواده سالم برود و مسائلی پیش نیاید که منجر به طلاق شود.

با توجه به آسیب های اجتماعی پیامد طلاق و آثار بدی که به سلامت روانی و عاطفی افراد ، خانواده و به خصوص کودکان دارد، بایستی تدابیر لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار گرفته شود.

آیا کم کردن تعداد سکه راه حل خروج از این بحران است ؟

چند درصد زنان چه در زندگی مشترک با شرایط عقد و چه بعد از طلاق، آنچه بر سفره عقد به عنوان مهریه گفته ند، در بحران های زندگی و جدایی توانسته ند به راحتی مطالبه کنند؟

یعنی کمیسیون اجتماعی مجلس و فراکسیون خانواده مجلس راهی جز شمارش سکه ها و کم کردن تعداد آنها پیدا نکرد؟

وکلای‌ ملت برای کاهش مشکلات زندان‌ها و حفظ بنیاد خانواده این طرح را آماده کرده اند.

بعد از گران شدن قیمت سکه این تعداد زندانیان در حال افزایش است، مسوولین اجتماعی، فرهنگی، ستاد دیه و مسوولین قوه قضاییه بررسی نمایند، از هم پاشیدگی خانواده ها ریشه در چه دارد؟ مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سخت شدن ازدواج از همان زمان شروع تشکیل زندگی و صدها مورد دیگر از این آسیب ها.

کم نیستند خانواده هایی که به علت فشارهای اقتصادی و مالی و معیشتی توافقی طلاق میگیرند و چند ماهی را در زندان سپری میکنند و بعد از رسیدگی ستاد دیه و پرداخت مهریه مجدد با هم عقد میکنند و درصد بالایی از این خانواده ها دارای یک یا دو فرزند میباشند.

ریشه مشکلات را طرحی ارایه نمیدهید، شاخ و برگ رو قیچی میکنید.؟

معضلی مثل بیکاری نه تنهابه افرایش طلاق درکشورانجامیده بلکه باعث شده تامعضلات دیگری چون افسردگی ،بیماری های روانی ،تنش های اجتماعی ،فعالیت های ضدامنیتی وافزایش تعدادزندانیان روندی صعودی پیدا کند.

مهریه یك پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب میگردد، زیرا در صورت جدایی زن و مرد، زن متحمل خسارت بیشتری می‏شود زیرا مرد معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشتری دارد و همچنین مردان برای انتخاب همسر مجدد شرایط بهتر و بیشتری دارند ولی زنان مطلقه با از دست رفتن سرمایه جوانی و زیبایی و مسایل فرهنگی برای انتخاب همسر جدید شرایط كمتر و آشفته تری دارند.

مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

مهریه حق مسلم و قانونی زن است و در واقع در شروع زندگی یک موضوع شخصی و خانوادگی ست که زوجین این شرایط را میپذیرند و در جامعه امروز ما به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده ست.

عدم فرهنگ سازی و عدم پایبندی به ارزشها از دلایل افزایش طلاق میباشد و تعیین مهریه های عجیب و نجومی در واقع ترس از آینده مشترک هست که بخشی از آن به کم کاری مسئولان فرهنگی کشور بر میگردد.

بی شک زنان دچار دغدغه هایی هستند که میخواهند با این پشتوانه مالی سد راه آسیب های آینده خود شوند و نگرانی از آینده بی تاثیر از این مقوله نیست.

پیشنهاد برای تغییر قانون مهریه زنان موضوعی است که برای منفعت مردان از سوی برخی افراد ارائه شده و در پس آن هیچ منطق عقلانی وجود ندارد، چراکه با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تامین کنند.

بی شک درصد زیادی از زنان تا زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد مهریه خود را از همسرش طلب نمی‌کنند.

بهتر است وسیع تر و با منطق تر با این معضل روبرو شد با ایجاد مراکز مشاوره قبل ازدواج و نیز آموزش مهارتهای زندگی برای زوجین نقش به سزایی در پویایی نظام خانواده داشت .

آمار طلاق در کشور زنگ خطری جدی برای مسوولان است تا با اندیشیدن تدابیر لازم در جهت رشد و شادابی نظام اجتماعی گام بردارند نه اینکه جنبه مادی مهریه زن و کم کردن شمارش سکه ها و حد و حدود 14 سکه را به مجلس ارایه دهند…

آموزش پیش از ازدواج و انتقال مهارتهای زندگی به جوانان نیاز اجتناب ناپذیر جامعه امروز است و این امر در کاهش آمار طلاق در جامعه نقش موثری دارد. بیشتر ناهنجاری های اجتماعی موجود در جامعه به دلیل نبود ارتباط منطقی و صحیح با جوانان است که این امر زمینه ساز بحرانهایی چون طلاق و یا اعتیاد می شود.

همکاری های بین بخشی و همکاری های سازمان های متفاوت باید به تدوین برنامه هایی اقدام کنند که تاثیرگذار و نتیجه بخش باشد، نباید در سطح تفاهیم نامه باقی بماند، آموزش و پرورش ، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش نظارتی قوی تری داشته باشد نقش مطالبه گری داشته باشد، سازمان برنامه و بودجه یکی از معیارهای اولویت های بودجه را به فعالیت هایی بدهد که همکاری های بین بخشی است.

 اینک این سوال از نمایندگان محترم آیا طبق قوانین جمهوری اسلامی کسی حق تعیین و تکلیف موضوع مهریه را دارد و می‌تواند خلاف قوانین شرعی و جمهوری اسلامی قوانین تازه‌ای مرتبط با مهریه اجرا کند.؟؟؟

مشکلات و آسیب های جامعه زنان بعد از طلاق و شرایط ازدواج مجدد در فرهنگ جامعه ما و صدها مورد دیگر…

کدام یک از این مسئولان پاسخگوی وضعیت آشفته و نامساعد زنان بعد از طلاق هستند و خواهند بود ؟

کدام سازمان حمایت خود را از زنان بی سرپرست که اکثرا بعد از طلاق حضانت فرزندان را بعهده دارند اعلام نموده است.؟

اگر مسئولان ، کارشناسان فرهنگی و اجتماعی و برنامه ریزان به سرعت و نه به صورت مقطعی ، چاره ای برای معضل افزایش طلاق پیدا نکنند ، در آینده ای نه چندان دور جامعه با بحرانی عظیم روبه رو خواهد شد و چاره اندیشی برای آن به مراتب دشوارتر خواهد شد.

چه بررسی های روانشناختی، فرهنگی، اجتماعی و مسایل تساوی حقوق زن و مرد بروی این طرح و این اظهار نظرات در مورد مهریه صورت گرفته ست که در مجلس مطرح میگردد که بی شک عده زیادی هم رای موافق میدهند.!!!

به امید روزی که تساوی حقوق زن و مرد و حمایت از جامعه زنان در دستور کار مجلسیان قرار گیرد و نگاه های جنسیتی و سنتی نسبت به نیمی از جمعیت کشور برداشته شود. اجحاف حق کمرنگ گردد و از بین برود و سایه آرامش بر کانون خانواده ها و همه مادران(( مدیران خانواده که هستی بخش و آرامش قلب خانه و مظهر مهر و عاطفه)) هستند مستولی گردد.

والسلام
شیرین بانو زرین
1397/08/10