پنجشنبه 10 آبان 1397 - 23:26

مهریه؛ حق زن یا آسیب اجتماعی که باید توسط نمایندگان مجلس تعیین گردد؟

شیرین بانو زرین

یادداشت مخاطبین- شیرین بانو زرین: پیشنهاد برای تغییر قانون مهریه زنان موضوعی است که برای منفعت مردان از سوی برخی افراد ارائه شده و در پس آن هیچ منطق عقلانی وجود ندارد، چراکه با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تامین کنند.

بسمه تعالی

با سلام ؛

این روزها نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تدارک طرحی به مجلس هستند و پیگیر ی اساسی دارند که تعیین مهریه بر آن اساسی باشد که به تصویب مجلس میرسد.

لازم دانستم از نگاه یک زن، بدون تعصب و صرفا جهت یادآوری حق و حقوق زنان چند خطی را به نگارش درآورم.

پدیده طلاق، در جامعه امروز به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی مطرح می شود که ریشه در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی، زیستی و … دارد که با پیچیده تر شدن زندگی امروز، سطح آن نیز شدت یافته است با توجه به این که طلاق در گذشته نزد مردم، به عنوان یک امر مذموم و قبیح و در عین حال وحشت آور تلقی می شده، ولی امروزه می بینیم که طلاق، ابزار رایجی شده که به مدد آن، افراد خود را از وضعیت موجود رها می کنند. به طوری که نسل امروز ما نسبت به گذشته از پدیده طلاق، وحشت و استرسی به خود راه نمی دهد و این امر خیلی راحت در حال جا افتادن در جامعه است.

طلاق یکی از مهمترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی ترین بخش جامعه یعنی «خانواده» است.

خانواده جزیی ازجامعه است وهربحرانی که جامعه رافراگیرد، خانواده رانیزتحت تاثیرقرارمی دهد. خانواده سنگ زیربنای جامعه وتنهانظام اجتماعی است که درهمه جوامع موردپذیرش می باشد.خانواده درجوامع گوناگون دارای نقش پایگاه ومنزلتی متفاوت است. اگرچه هسته ای کوچک ازاجتماع محسوب می شود ، ولی نقش آن درحیات اجتماعی انسان ها فوق العاده حائزاهمیت است .استواری و تحکیم روابط خانوادگی در بهبود روابط اجتماعی وکاهش مشکلات جامعه نقشی ارزنده ومثبت دارد .

پراکنده شدن اعضای خانواده و محرومیت فرزندان از سرپرستی مشترک والدین، پس از فروپاشی و از هم گسیختگی خانواده آنان را از داشتن مواهب و مزایای زندگی خانوادگی محروم می کند و هویت فردی و خانوادگی فرزندان طلاق را مختل می کند.

این روزها اگرچه علیرغم میل عده‌ای زنان در جامعه به لحاظ سطح اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی چنان رشد فزاینده‌ای یافته‌اند و گوی سبقت را در بسیاری از مسائل از جمله ورود به دانشگاه‌ها و مجامع آکادمیک از مردان ربوده‌اند اما واقعیات نهان جامعه روی دیگر سکه را نشان می‌دهد. زیر پوست جامعه ما علیرغم آنچه در سطح در جریان است هنوز مردمانی هستند که بنابر تفکرات سنتی و مردسالارانه معتقدند همچنان زنان جنس دوم محسوب می‌شوند، تصمیم گیری های که به قانون تبدیل میشود و حق و حقوق آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و دست آنها کوتاه از دخالت در این قوانین.
در موضوع تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق و پیشگیری از این معضل اجتماعی باید تلاش شود که خانواده به سمت خانواده سالم برود و مسائلی پیش نیاید که منجر به طلاق شود.

با توجه به آسیب های اجتماعی پیامد طلاق و آثار بدی که به سلامت روانی و عاطفی افراد ، خانواده و به خصوص کودکان دارد، بایستی تدابیر لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار گرفته شود.

آیا کم کردن تعداد سکه راه حل خروج از این بحران است ؟

چند درصد زنان چه در زندگی مشترک با شرایط عقد و چه بعد از طلاق، آنچه بر سفره عقد به عنوان مهریه گفته ند، در بحران های زندگی و جدایی توانسته ند به راحتی مطالبه کنند؟

یعنی کمیسیون اجتماعی مجلس و فراکسیون خانواده مجلس راهی جز شمارش سکه ها و کم کردن تعداد آنها پیدا نکرد؟

وکلای‌ ملت برای کاهش مشکلات زندان‌ها و حفظ بنیاد خانواده این طرح را آماده کرده اند.

بعد از گران شدن قیمت سکه این تعداد زندانیان در حال افزایش است، مسوولین اجتماعی، فرهنگی، ستاد دیه و مسوولین قوه قضاییه بررسی نمایند، از هم پاشیدگی خانواده ها ریشه در چه دارد؟ مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سخت شدن ازدواج از همان زمان شروع تشکیل زندگی و صدها مورد دیگر از این آسیب ها.

کم نیستند خانواده هایی که به علت فشارهای اقتصادی و مالی و معیشتی توافقی طلاق میگیرند و چند ماهی را در زندان سپری میکنند و بعد از رسیدگی ستاد دیه و پرداخت مهریه مجدد با هم عقد میکنند و درصد بالایی از این خانواده ها دارای یک یا دو فرزند میباشند.

ریشه مشکلات را طرحی ارایه نمیدهید، شاخ و برگ رو قیچی میکنید.؟

معضلی مثل بیکاری نه تنهابه افرایش طلاق درکشورانجامیده بلکه باعث شده تامعضلات دیگری چون افسردگی ،بیماری های روانی ،تنش های اجتماعی ،فعالیت های ضدامنیتی وافزایش تعدادزندانیان روندی صعودی پیدا کند.

مهریه یك پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب میگردد، زیرا در صورت جدایی زن و مرد، زن متحمل خسارت بیشتری می‏شود زیرا مرد معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشتری دارد و همچنین مردان برای انتخاب همسر مجدد شرایط بهتر و بیشتری دارند ولی زنان مطلقه با از دست رفتن سرمایه جوانی و زیبایی و مسایل فرهنگی برای انتخاب همسر جدید شرایط كمتر و آشفته تری دارند.

مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

مهریه حق مسلم و قانونی زن است و در واقع در شروع زندگی یک موضوع شخصی و خانوادگی ست که زوجین این شرایط را میپذیرند و در جامعه امروز ما به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده ست.

عدم فرهنگ سازی و عدم پایبندی به ارزشها از دلایل افزایش طلاق میباشد و تعیین مهریه های عجیب و نجومی در واقع ترس از آینده مشترک هست که بخشی از آن به کم کاری مسئولان فرهنگی کشور بر میگردد.

بی شک زنان دچار دغدغه هایی هستند که میخواهند با این پشتوانه مالی سد راه آسیب های آینده خود شوند و نگرانی از آینده بی تاثیر از این مقوله نیست.

پیشنهاد برای تغییر قانون مهریه زنان موضوعی است که برای منفعت مردان از سوی برخی افراد ارائه شده و در پس آن هیچ منطق عقلانی وجود ندارد، چراکه با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تامین کنند.

بی شک درصد زیادی از زنان تا زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد مهریه خود را از همسرش طلب نمی‌کنند.

بهتر است وسیع تر و با منطق تر با این معضل روبرو شد با ایجاد مراکز مشاوره قبل ازدواج و نیز آموزش مهارتهای زندگی برای زوجین نقش به سزایی در پویایی نظام خانواده داشت .

آمار طلاق در کشور زنگ خطری جدی برای مسوولان است تا با اندیشیدن تدابیر لازم در جهت رشد و شادابی نظام اجتماعی گام بردارند نه اینکه جنبه مادی مهریه زن و کم کردن شمارش سکه ها و حد و حدود 14 سکه را به مجلس ارایه دهند…

آموزش پیش از ازدواج و انتقال مهارتهای زندگی به جوانان نیاز اجتناب ناپذیر جامعه امروز است و این امر در کاهش آمار طلاق در جامعه نقش موثری دارد. بیشتر ناهنجاری های اجتماعی موجود در جامعه به دلیل نبود ارتباط منطقی و صحیح با جوانان است که این امر زمینه ساز بحرانهایی چون طلاق و یا اعتیاد می شود.

همکاری های بین بخشی و همکاری های سازمان های متفاوت باید به تدوین برنامه هایی اقدام کنند که تاثیرگذار و نتیجه بخش باشد، نباید در سطح تفاهیم نامه باقی بماند، آموزش و پرورش ، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش نظارتی قوی تری داشته باشد نقش مطالبه گری داشته باشد، سازمان برنامه و بودجه یکی از معیارهای اولویت های بودجه را به فعالیت هایی بدهد که همکاری های بین بخشی است.

 اینک این سوال از نمایندگان محترم آیا طبق قوانین جمهوری اسلامی کسی حق تعیین و تکلیف موضوع مهریه را دارد و می‌تواند خلاف قوانین شرعی و جمهوری اسلامی قوانین تازه‌ای مرتبط با مهریه اجرا کند.؟؟؟

مشکلات و آسیب های جامعه زنان بعد از طلاق و شرایط ازدواج مجدد در فرهنگ جامعه ما و صدها مورد دیگر…

کدام یک از این مسئولان پاسخگوی وضعیت آشفته و نامساعد زنان بعد از طلاق هستند و خواهند بود ؟

کدام سازمان حمایت خود را از زنان بی سرپرست که اکثرا بعد از طلاق حضانت فرزندان را بعهده دارند اعلام نموده است.؟

اگر مسئولان ، کارشناسان فرهنگی و اجتماعی و برنامه ریزان به سرعت و نه به صورت مقطعی ، چاره ای برای معضل افزایش طلاق پیدا نکنند ، در آینده ای نه چندان دور جامعه با بحرانی عظیم روبه رو خواهد شد و چاره اندیشی برای آن به مراتب دشوارتر خواهد شد.

چه بررسی های روانشناختی، فرهنگی، اجتماعی و مسایل تساوی حقوق زن و مرد بروی این طرح و این اظهار نظرات در مورد مهریه صورت گرفته ست که در مجلس مطرح میگردد که بی شک عده زیادی هم رای موافق میدهند.!!!

به امید روزی که تساوی حقوق زن و مرد و حمایت از جامعه زنان در دستور کار مجلسیان قرار گیرد و نگاه های جنسیتی و سنتی نسبت به نیمی از جمعیت کشور برداشته شود. اجحاف حق کمرنگ گردد و از بین برود و سایه آرامش بر کانون خانواده ها و همه مادران(( مدیران خانواده که هستی بخش و آرامش قلب خانه و مظهر مهر و عاطفه)) هستند مستولی گردد.

والسلام
شیرین بانو زرین
1397/08/10

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=292443
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کیا گفت:

    درود بر خانم زرین که همواره به عنوان یک خانم جوان خوشفکر و به روز؛خوش می درخشند.

  2. ناشناس گفت:

    درود بر خانم زرین که همواره به عنوان یک خانم جوان خوشفکر و به روز؛خوش می درخشند.

  3. امیر گفت:

    متاسفانه بعضی از خانمای امروزی منفعت طلب شدن و کوچکترین ناراحتی تو زندگی پیش میاد، سریعا مهریه را به اجرا میذارن که زندگی را به کام شوهر تلخ کنن.

  4. زن گفت:

    به نظر من مردها با تعداد مهریه مشکلی ندارند
    مشکل مردها اینه که خانم ها بعد از صیغه عقد در خواست مهریه میکنند و میگن از شیر ماردمون حلال تره
    ای کاش قانونی میزاشتن در صورتی که زن درخواست طلاق دهد فقط ۱۴ سکه از مهریه حقش باشه
    و وقتی درخواست طلاق از طرف مرد باشه کل مهریه چند هزارتایی نوش جون زن
    اما زن ها دارن با ازدواج و طلاق مجدد فقط پول جمع میکنند و بیچاره میکنند مردها را
    بعد شما که دم از تفکر میزنید
    مردها با پیشرفت و تحصیلات خانم ها که کاری ندارن
    متاسفانه خانم ها وقتی به جایگاه اجتماعی خاصی میرسند دم ازروشن فکری و اوپن ماندی میزنند
    میگن بچه دار شدن و بچه بزرگ کردن بی معنی ست
    اصلا شوهرشون رو به عنوان یه مرد قبول ندارند
    خدا نکنه دستشون به جیب خودشون برسه دیگه جنبه تمام
    و احترام به شوهر صفر
    مردی میشناسم که زنشو همایت کرد تا مطب راه اندازی کنه
    بعد از چند سال که خانم با مطبش کار کرد و پولدار شد
    شوهرش رو تو زندگیش انداخت بیرون گفت من وقت ندارم شوهر داری و بچه داری کنم
    مهریه منو بده برو یه زن بگیر که بچه برات به دنیا بیاره
    چنین خانم هایی کاری میکنند و ذهنیت تمام مردها نسبت به ازدواج منفی شه
    اکثر خانم های باسواد و کسانی که تو جامعه مقام دارن مردهاشونو تو خانواده تخریب میکنند
    حتی خانمی بود که شوهرش یه مدرسه خصوصی براش راه تاسیس کرد بعد از اینکه پولدار شد و سرمایه اش از شوهر کارمندش بیشتر شد فامیل فرزندان خود را حذف و اسم مدرسه رو برای فامیل بچه هاش گذاشت
    با این کارش انقدر اون شوهر بیچاره تحقیر شد که از هم طلاق گرفتند
    حالا بیچاره او مردهایی که میخوان با دانش اموزان این رئیس مدرسه ازدواج کنه
    صدر درصد فامیل بچه هاشونو فامیل زن میزارن و همسایه ها پلاک خونشون رو به اسم خانم صدا میزنند
    زن ها هر چی تحصیلاتشون بالاتر میره دنبال یه شوهر بی غیرت تری میگردن
    یکی که به قول خودشون اوپن ماند و اروپایی باشه
    دلیلش چیه خدا میدونه
    به نظر بنده بیشتر خانم ها با این روحیات لیاقت مادر شدن ندارند
    جای چنین خانم هایی تو اجتماع ست برای درس خواندن و کار کردن
    و ارادت خاصی دارم و از خداوند منان از ایزد یکتا برای اون دسته از خانم های با شخصیت و معصوم که پایبند به زندگی هستند ارزوی سلامتی تندرستی و عاقبت به خیری خواستارم

  5. رز گفت:

    احسنت برشما بانو 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

  6. دکتر گفت:

    موارد گفته شده واقعیت های جامعه ماست.
    اینکه خیلی از بانوان هم ناسازگاری دارند در زندگی
    باز هم در این عصر فرهنگی نادیده گرفته شده. و طبق این نوشته
    این آسیب اجتماعی باید ریشه ی مورد بررسی قرار گیرد.
    زنان دهه شصت. هفتاد. هشتاد با زنان این دهه
    کاملا متفاوت هستند
    در دهه های گذشته
    طلاق درصد بسیار پایین داشت. اما در این سالهای نود تا نود وهفت رو ببینید. افتضاح شده

  7. مهندس گفت:

    متاسفانه تعداد زنهای شیاد که که با فریب مردان به دنبال استفاده اقتصادی از ازدواج هستند به شدت در حال افزایش است . دادگاههای خانواده پر است از زنهای کاسبی که به محض دیر شدن سکه برای پسری که کل درآمدش دو میلیون تومانه و زیر خط فقره حکم زندان می گیرند. علاوه بر این کاسبان مهریه ، برای بعضی از وکلای که به خاطر پول آنها را تطمیع می کنند تا هر چه سریعتر با به اجرا گذاشتن مهریه خانواده را از هم بپاشانند دکان خیلی سودآوری شده است و با ژست حمایت از حقوق زنان گلوی خود را پاره می کنند تا نکند لقمه های چربی را که به قیمت از هم پاشاندن خانواده ها به دست می آورند از دست بدهند.

  8. علیرضا گفت:

    به نظر من افزایش قیمت سکه خیلی از زنهایی را که در حالت معمول زندگیشونو می کردند شیر کرده که برن مهریشونو به اجرا بگذارند. قانون هم صد در صد ازشون حمایت می کنه و همین باعث افزایش طلاق شده.

  9. حميد گفت:

    اين خانم نفسش از جاي گرم بلند شده.شما اول ي سري به دادگاه بزن ببين چه خبره بعد بيا افاضه فيض كن.كافي ي زن بره دادگاه و مهريه اجرا بگذاره.بلافاصله اجراي احكام حكم توقيف اموال و جلب صادر ميكنه.قانون مهريه در هيچ كجاي جهان وجود نداره.اين يك قانون غلط و مشكل ساز هست.چرا نبايد مثل بقيه كشورهاي جهان قوانين درست و اصولي داشته باشيم.

  10. مجتبی گفت:

    درود بر شما استاد اخلاق

  11. مهمان گفت:

    بهتره آدم یه سوزن به خودش و یه جوالدوز هم به دیگران بزنه…
    به نظرتون چرا این طرح تو مجلس مطرح شده؟
    چون اینقد تقاضای دریافت مهریه به علت گرون شدن رفته بالا که جا ندارن تو زندانها… میشه نتیجه گرفت مردم زندگی نمیکنن رفتن تو گود معامله…
    در ثانی الان خانم ها تحصیلکرده هستن حتی بهتر از مردان و میتونن گلیم خودشونو از آب بکشن بیرون… این خانم ها رو باید بهشون ارزش داد چون دارن تلاش میکنن برای بدست آوردن سهم خودشون البته نه بر هر طریقی…
    تاسفم از اون مردهاییه که تریپ روشنفکری برداشتن.. عامل تحجر ما تو جامعه همین روشنفکرهای اورا لیسمه..
    یه زن اگه بخواد قوی بشه باید اونور گود مبارزه قرار بگیره و با مرد روبروش مبارزه کنه هر چند چند باری شکست بخوره ولی مطمئن باشه میتونه چند باریم پیروز بشه.. جامعه ما به زنان فهمیده و با سواد اجتماعی بالا نیازمنده

  12. ح ع گفت:

    خانم محترم! اصلا” از (جزئیات) طرح ارائه شده در مجلس مطلع هستید که اینقدر صنفی جنسیتی و تعصبی حرف می زنید؟!! به شما و به خصوص مخاطبین و بانوان محترم و منصف پیشنهاد می کنم در شأن آنهاست که طرح مذکور را کامل و با دقت مطالعه کنند… و از واکنش های متعصبانه پرهیز کنند!

  13. مرتضی گفت:

    درود بر شما با این راهکارها و نظریات جذاب تان

  14. محمد گفت:

    باتشکر از شما متاسفانه قانون در گشور ما به خوبی ج نیفتاده مرجع تقلید و هر کس که سمتی داره حق داره ا یک کلمه حق زنهایی که با هزار امید و ارزوی به خانه بخت رفتن را نادیده گرفته و مردهای بول هوس که زندگی برایشان سراب است را اسوده نمودند مردی سراغ دارم با پیچبدن قانون و دادکاه 3 با ر ازدواج کرد و دم به تله نداده است و بیچاره خانواده ان دختران نگون بخت مسئولان ما خودشان درکیر این معضل نشده اند که بفهمند بزرک کردن یک دختر با تحصیلات بالا . تهیه جهیزیه برای خانواده کم درامد و رنجهای و مشکبوجود امده ناشی از ازدواج دختران چقدر در ناک بوده حال اینکه بعد از ازدواج صاحب فرزندی شده اند و مشخص شد مرد بول هوس و دارای مشکلات روحی و روانی است دختر با دنیایی از درد و محنت به همراه یک فرزند به خانه پدر برگشته پدری که در امرار معاش خود مانده و هنوز زیر با ر اقساط جهیزیه و مجلس است حمایت از زنها در ایران ما شعاری بیش نیست سنت پیامبر بدون مهریه اجازه قرائت خطبه عقد را نمی دهد حال انکه مراجع ما مهریه را دور از شرع می دانند من یک جانباز دردمندم فرزندی معلول دارم و همسرم صعب العلاج دامی داشتم که دختر کارمند مرا بارها به ضرب و شتم کرفت 2 بار استرداد جهیزیه و 10 بار برکشت دخترم به خانه را داشتم اما در 8 ماهه حاملگی چنان مود ضرب و شتم قرار گرفت که مدتی در کما بود پس از بدنیا امدن فرزندش هنوز یک روز نگذشته بود که نوه ام را از بقل مادرش از بیمارستان ربودند درد ها کشیدم تا اینگه دادگاه به علت عدم پرداخت نفقه و سوء رفتار جکم دخترم را با کلیه حق و حقوقش به صورت غیابی صادر کرد با هزاران مشکل و قرض 15 سکه مهریه را به اجرا گذاشتیم اما متاسفانه قانون اقدام به جلب نمی کند از سوئی شوهرش هرروز با یک دختر در خوش گذرانی است و نوه ام را من 4 ساله کردم اما انها با 3 ساعت در هفته کیفش را می برند کدام شرع و قانون قادر به جوابگوئی به من دردمنداست اکر قانون سخت پیگیری می کرد مطمئنا ناچار میشد دل به زندگی دهد و کار به اینجا نسد حال از شما تقاضا دارم این مرقومه را هم مرا راهنمائی کنید هم منعکس فرمائید تا داد دل من زجر کشیده به کوش مسئولان برسد من اجرای حکم مهریه دخترم را در قبال زجرهای کشیده می خواهم نه عدم توجه همه انهایی که طلب مهریه می کنن همانند هم نیستند گرفتن مهریه دخترم یعنی الامی بر دردهای سالها زخمت بزرگ کردنش تا ارشد . یعنی بیش از 10 بار برکشت به خانه بخاطر زندگیش و کتک خوردن . یعنی ضربه های وارد شده در 8 ماهگی حاملگی به جای محبت . یعنی 4 سال شیانه روز در اتش استرس و مشکلات در مراقبت از کودک ( نوه ام ) یعنی زجههای دخترم موقع ربوده شدن کودک یک روزه اش از بیمارستان کجا می توانید درک کنید من جانباز شیمیائی به همراه فرزند معلول دیالیزی و همسری صعب العلاج در این مدت چه کشیدیم همه مهریه دخترم جبران درد ها و رنجهایی که متحمل شدیم و می شویم نمی شود اها مسئوالان کجائید اقای رئیسی پرونده فرزند مرا در مراحل مختلف بررسی کنید . درد انجاست برای دور زندن قانون همه ماشین و خانه و غیره را به نام پدرش خریداری و از خود هیچ برای مصادر نگذاشته در صورتیکه همه چیز دارد ممنونم ما : پئذی دردمند

دیدگاه شما