شنبه 10 فروردین 1392 - 16:29

کوروش یغمایی را چه کسی و چگونه کشت؟ +عکس

تماشا: کوروش یغمایی خواننده راک ایرانی که سال هاست می خواهد آلبومی با عنوان «ملک جمشید» را به بازار عرضه کند و هر بار با سدی به نام ممیزی اداره موسیقی روبرو می شود در تازه ترین گفت و گویش که با مجله انگلیسی «بیلبورد» انجام شده نکات جالبی را درباره اوضاع و احوال فعلی اش بیان کرده است.

مجله «بیلبورد»، یک هفته نامه تخصصی موسیقی است که در دنیا شهرت دارد. توجه ویژه این مجله به صنعت موسیقی و ستاره های موسیقی در سراسر دنیا، باعث شده بعد از سال ها همچنان «بیلبورد، در صدر مجله های تخصصی محبوب موسیقی قرار بگیرد.

سردبیری این مجله را «بیل ورد» برعهده دارد. این مجله با کورش یغمایی به عنوان بنیانگذار راک ایرانی و البته به مناسبت انتخابش به عنوان یکی از 50 راکر اول دنیا، گفت و گو کرده است. ترجمه متن کامل گفت و گوی یغمایی را در ادامه می خوانید:

کوروش یغمایی: کمتر مردی تاب و تحمل خاموشی صدایش را دارد

رسانه های ایرانی و خارجی خبر درگذشت شما را دو سال پیش منتشر کردند، جریان چه بود؟

– یکی از بستگان که شاعر (هم) بود بیماری سختی داشت و در بیمارستان بستری بود. از آنجا که فامیل بودیم نام خانوادگی و ظاهرمان بسیار شبیه هم بود، حتی با وجود اینکه ایشان از من خیلی مسن تر بودندوقتی ایشان از دنیا رفتند، بیمارستان به اشتباه خبر از فوت من داد. شبکه های «بی بی سی» و «وی او اِی» درگذشت من را گزارش دادند بدون اینکه زحمت گرفتن تاییدیه را به خود بدهند. پسر بیچاره و برادرم که در خارج زندگی می کنند، بسیار ترسیدند.

پدید آوردن ژانر نو در موسیقی دهه 70 ایران، چه حسی داشت؟

– آلات موسیقی بسیار سخت به دست می آمد یا نمی توانستم پیدایشان کنم یا اصلا موجود نبود. چون آلات موسیقی بسیار گرانقیمت بودند مجبور بودم آنها را اجاره کنم که بعضا بعد از اجاره کردن می فهمیدم که خراب است. حتی سیم گیتار پیدا نمی شد. یک بار به استودیو رفتیم و باید کل آهنگ را در یک اجرای همزمان ضبط می کردیم چون پول زیادی نداشتیم. اگر کسی خراب می کرد از استودیو تا بیرون دنبالش می کردیم.

برداشت شما از شرق در برابر غرب چیست؟

– همه راجع به شرق در برابر غرب و فرهنگ های جداگانه هر کدام حرف می زنند. اول اینکه زمین غرب و شرق نداردو گرد است. اینها قرارداد و فرضیایتی است که جوامع برای خود پدید می آورند. من با این ایده که غرب در شرق نفوذ کرده موافق نیستم یا اینکه یکی بر دیگری برتری هایی دارد.

هند به عنوان نمونه تاثیر زیادی بر موسیقی غرب داشته است. در مورد ایران، سوال این نیست که غرب چگونه بر ایران تاثیر گذاشت. ما (ایرانیان) سازهای زیادی ابداع کرده ایم که هنوز استفاده می شوند ولی در نهایت این موسیقی است و به (تمام) بشریت تعلق دارد.

با نگاهی به گذشته، نقشِ موسیقایی را که بازی کرده اید، چگونه می بینید؟

– با استفاده از ملودی های غربی من گیتار را تبدیل به پایه ای از آوایی متمایز (اختصاصا) ایرانی کردم، در سطحی که برای مخاطب بین المللی هم جذابیت داشته باشد. من با بدیهه سازی (نوازی) این کار را انجام دادم. برای من موسیقی وقتی ارزشمند است که یک اروپایی، آمریکایی، اسپانیایی یا حتی یک عرب یا آفریقایی آهنگی را بشنوند و از آن لذت ببرند، حتی بدون درک (معنی) شعر.

بسیاری از دوستان هنرمند شما ایران را ترک کردند، شما چرا ماندید؟

– هر هنرمندی باید تاریخ خود و هویت فرهنگی خود را درک کند. باید حس هویت داشت. عشق من به تاریخ ایران به نوعی بیماری شبیه است. هر چه که ما ایرانیان داریم از موسیقی فولکوریکمان می آید. برای ما ایرانیان موسیقی که از هنر آفریده شده و به صورت سنت های زبانی (سینه به سینه) به نسل های بعدی رسیده است.

آنها آواهای زیبایی هستند که بر کاغذ پیاده نشده اند بلکه از پدر به پسر رسیده اند. از دست دادن هر یک از این هنرمندان هم مانند از دست دادن گنجینه ای است که هیچگاه دست یافتنی نیست. اگر از ایران رفته بودم مطمئنم که به نواختن موسیقی به صورت بین المللی می پرداختم، اما احتمالا فارسی اجرا نمی کردم.

مدت هاست اجرا یا ضط و انتظار کارهایتان ممنوع بوده و فقط یک بار مجاز شده اید، این وضعیت چگونه است؟

– به نظرم کمتر مردی است که تاب و تحمل خاموش شدن (صدای) کارش و وارونه شدن رویا (آرزوها)یش را داشته باشد. در هیچ کلامی نمی گنجد. در این دوران بعضی از آهنگ هایم را با کاست چهار تراک ضبط کردم. خنده دار بود ولی من انجامش دادم. یک پرنده دست آموز خانگی هم که مجاز به پرواز نباشد، با گذشت زمان، پرواز را فراموش می کند. گرچه پرواز بخش جدانشدنی پرنده است و پرنده بدون پرواز پرونده نیست.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=29242
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مرتضی گفت:

    همین مونده که مزخرفات یه مطرب سبک راک رو تبلیغ کنید..

    • aria گفت:

      دوست عزیز هر کسی برای خودش شخصیتی داره.من ایشون رو که یک استاد واقعی در هنر موسیقی راک اند رو واقعا دوست دارم.
      لطفا قبل ااز هر صحبتی اول کمی اطلاعاتتون رو بیشتر کنین و همچنین عفت کلام رو حفظ کنید.

    • علی قدیری گفت:

      ادب مرد به ز دولت اوست

    • سیامک گفت:

      فقط میدونم یه سری چرندیات رو به شما القا کردن ونمیدونی کورش یغمائی در قلب هنر دوستان جا داره لطفا دهنت رو ببند

  2. مرتی گفت:

    مرتضی خان بلدی بیا نه مطربانشو بزن

  3. Masood.akbari90 گفت:

    من عاشق استاد یغمایی هستم ارزوم‌دیدنشه….

  4. رضا دهقانی گفت:

    با تقدیم عرض سلام و ادب حضور همه علاقمندان موسیقی بالاخص استاد گرامی جناب آقای کوروش یغمایی بنیانگذار موسیقی راک در ایران. ایشان گنجی گرانبها در وادی هنر موسیقی هستند که متاسفانه نه تنها آنگونه که شایسته است قدرشان را نمی‌دانند بلکه افراد بی فرهنگ و بی ادبی مثل بلانسبت مرتضی که تلاش می‌کند تربیت و معرفت خانوادگیش را به رخ دیگران بکشد سعی در سرکوب کردن این بزرگ مرد تاریخ را دارد باید گفت زهی خیال باطل استاد کوروش یغمایی و امثال ایشان در قلوب مردم خانه کرده‌اند. زنده باد هنرمند ایرانی پاینده باد هنردوست ایرانی جاوید باد فرهنگ کهن ایرانی. با تشکر از شما دوست عزیز که متن را با حوصله مطالعه فرمودید.

  5. امیر گفت:

    وای خدا من عاشق ترانه های استاد کوروش یغمایی هستم شاید باورتون نشه مثلا ترانه ی خیابان رو 100 بار گوش کردم …

  6. فرهاد گفت:

    سلام استاد بزرگ ، دست شمارو ميبوسم، آرزوم يه بار شما رو ببينم، ممنون از اينكه آهنگهاي زيبا خلق ميكنيد

  7. ناشناس گفت:

    صداهایی همچون کورش یغمایی را دیگه کجا میشه پیدا کرد.

  8. babak گفت:

    درود به استاد بزرگوار اقای کوروش یغمایی کارهای فریدون فروغی همیشه یاد آور هنر شما برای ما بوده و آرزو دارم در این موضوع با شما صحبت کنم….

  9. رضا گفت:

    همیشه عاشق صدای کوروش یغمایی بوده وهستم،۵۹ سالمه وفکر نکنم دیگر چنین مخملین صداهای نازنینی بیابیم.

  10. محمد رضا ترخان....دانشجوی همکلاس بودیم آشنا شدم...حدواسی سال.رفت گفت:

    رفت آمد خانوادگی داشتم.از خانواده اصیل محترم هستند…دوصفت خوب .ارایشان شاهد بودم.بگویم..غیرت و مردانگی.وهمسروفادار…
    شبی کنسرت داشت.وقتی شنید نگهبانی اجازه ورود نداده.
    فورا کنسرت رها کرد.که چرااو را مانع شدند ازخیردر. امدگذشت…برای دوست فداکاری میکرد راحت بگویم.خاکی بودبلطف الهی هرجا هست سلامت باشند…
    اگر مایل باشند از این حقیر یادی بکنند.تلفون.__۹۳۳۱۱۱۲۷۰۸,ترخان

  11. علی گفت:

    پاینده وپیروزباشید استاد یغمایی عزیز

  12. عاشق صدا استاد یغمایی عزیز گفت:

    سلام استاد عزیزم جناب یغمایی در نوجوانی با آهنگ بسیار زیبای گل یخ شما آشنا شدم که از رادیو بخش میشد از همان زمان تا الان شیفته صدای شما عزیز جان هستم امیدوارم قلب مهربان شما عزیز همیشه سرشار از عشق وشادی باشد وشادو سلامت باشید!انشاالله موفق باشید!

  13. رضا گفت:

    ای خوش آن نغمه که از نای تو باشد ای بزرگ مرد آریایی و ای اسطوره صدای کهن ایران زمین درود بیکران بر شما با نفس شما زنده ایم استاد هنوز امیدی هست دریاب دلهای خسته مارا

  14. همایون از بچه محلهایی قدیمی گفت:

    از بچه محلهایی. قدیمی خیابان خوش بیمارستان لولاگر خیابآن 10 متری که منزل ایشان بود و ما هم کوچه نجف . یادش بخیر که چه زود دیر شد .انشاالله 100ساله بشینی کورش جان . منهم 70 ساله ام .

  15. مهدی گفت:

    کوروش یغمایی، عشق ❤

  16. تورج. دانشور گفت:

    بهترین سلامها وگرمترین درودها،یادش به خیر روزهای دانشگاه ملی ایران که من نماینده بودم وتوخیلی شیطون بودی .
    یه ماشین امریکایی داشتی که دم در دانشکده پارک میکردی!
    شیشه های ماشینت بسته نمیشد ،روزی که برف سنگین اومده
    بود باکمک همکلاسیها توی ماشینتو پربرف کردیم بعدش بچه ها گفتن بیایین ماشین کورش خلاص کنیم هول بدیم ببریم جلوی دانشکده معماری بذاریم ؟توکه اومدی ودیدی ماشین نیست شوکه بودی ماهم نگاه میکردیم ومیخندیدیم….کاش اون روزها

  17. کریم گفت:

    بیاد میاورم دریک روز پاییزی و سرد ساعت یک بعداز ظهربرای اولین بار اهنگ گل یخ از رادیو ایران پخش شد .
    تعجب اینجا بود که دران ساعت برنامه ساز تنها ی موسیقی سنتی پخش میشد تاثیر گذاری این اهنگ چنان بود که تهیه کننده و هیئت گزینش اهنگها این اهنگ راک ایرانی رو پخش کرد و بنا بدرخواست شنوندگان چندین بار دیگر از برنامه های دیگر نیز پخش شد واین موجب ظهور هنرمند جاودانه کوروش یغمایی گردید

  18. عالی بود. سپاس

  19. یعقوب گفت:

    کورش یغمایی فوق الاده بود و هست.

  20. محمد یوسفی گفت:

    ایرانی جماعت با به‌غوره سردی میکنه با یه مویز گرمی ،دسته گویندش رو باید بوسید ،اونایی که بی احترامی میکنن و کینه و اغده خفشون کرده شناخت و ناشناخت گاله به بی ادبی باز میکنن یا اون کسی که یه خواننده ملی رو با سفت های خودش که از کوچکی شنیده و اقده شده سر گلوش و یه مریض قلمداد میشه و اینو اهله فهم همه میدونن .امیدوارم که باعث کوچکترین حسه بدی در شما نشده باشه ،من محمد هستم متولد ۱۳۶۶و نه شما رو دیدم ونه جز کارهاتون شناختی روی شما دارم و نمیخاهم هم داشته باشم چرا که زندگی هر کسی مربوط به خودشه نه فرد دیگه ای ،
    دوستون دارم چون با کاراتون حال میکنم و ارامش میگیرم و ارزو میکنم در همه مراحل زندگی خوشحال و سرزنده برای طرفدارانتون کارای جدید به ارمقان بیارین ،به دسته خدا ،یا علی

  21. علیرضا گفت:

    سلام بر جناب اقای یغمایی عزیز
    امیدوارم هر جا هستید خوب و خوش و سلامت باشید.من زمان مجردی خیلی آهنگهای شما را گوش میدادم بخصوص گل یخ را که دیوانه وار عاشقش هستم.
    زنده و پاینده باشید استاد.

  22. استاد راک و گیتار نوازی ایران!! پاینده باشن!

  23. شاهرخ گفت:

    با درود به استاد عزیزم کورش یغمایی بزرگ
    امیدوارم همواره سلامت و پایدار باشید
    شما در موسیقی یک پدیده بودید. هستید و خواهید بود شاهرخ

  24. نادر گفت:

    با سلام خدمت استاد عزیزکوروش یغمایی:
    از روزگار جوانی با آهنگ گل یخ آشنا شدم و تاکنون آثار تک و خاص شما رو علاقه و گوش میکنم و هر روز که گوش میکنم برام یاد آور دوران خوب و پر نشاط گدشته است . با هر کدام خاطره ای دارم که هرگز نمیشود فراموش کرد .
    درود بر شما . موفق و موید و پاینده باشید . تولدت مبارک استاد گرامی .

  25. sasan گفت:

    تمام اساتید موسیقی ایشون رو به عنوان یکی از نوادر موسیقی ایران میشناسن. آهنگ های خاص ایشون همیشه تو یاد و خاطر اهالی موسیقی مونده و خواهد ماند . موسیقی راک زمان و سن و سال نمیشناسه.زنده باد استاد.

  26. مریم‌عیسی‌زاده‌دبیرگرافیک‌شهرستان‌رامسر گفت:

    من‌ازبچگی‌بطورذاتی‌بدون‌اینکه‌باانواع‌موسیقی‌سنتی‌یاغیرسنتی‌آشنا‌باشم‌علاقمندکارهای‌امروزی‌مثل‌فرامرزاصلانی‌کوروش‌یغمایی‌فرهادوفریدون‌بودم‌شعرشوق‌پروازتوی‌جنگلای‌دورشعراگه‌یه‌روزبری‌سفر.شعربوی‌عیدیوبلاخره‌اونچه‌که‌به‌روح‌من‌واردشدگل‌یخ‌بودواااایی‌بارها‌وبارها‌گوشدادموبااین‌آهنگ‌بزرگ‌شدم‌کوروش‌اسطورس‌پاک‌ومعصوم‌وبزرگ‌مردهست‌بااونکه‌هیچوقت‌ازنزدیک‌ندیدمش

  27. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    کوروش بال دار
    انسان مومن
    با دوبال قدرت و عدالت آسمانی پرواز کرد
    آواز زخمی گل
    پرنده های تشنه
    گل یخ !
    منتظر بهار بود

  28. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    بیمارستان رویال تهران
    رسالت
    صدا بود
    پل سیدخندان
    پایین تر از وزارت اطلاعات

  29. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    دفاع مقدس دفاع از حق و حق اجرای عدالت و
    عدالت حرف خدا بوده است
    عدالت حق ایران بود
    پرندگان آسمان
    بال عدالت پرواز آسمانهاست

  30. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    وای بحال کسیکه حرف حق را قبول ندارد
    وای بحال کسی که حرف دهن خود را نمی فهمد

  31. ایران دوست گفت:

    دلم تنگ است.
    دلم می سوزد از باغی که می سوزد….

  32. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    ایران دوست
    دلت بزرگ است
    دلسوزی که از دلتنگی ساده دلی داناست
    گلهای این باغ زمین بدون نور بود
    ناراحتی پژمردگی افسردگی نوری نبود
    خدا نور آسمانها و زمین بود

  33. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    شنیدن و دیدن موسیقی و آواز
    فهم و شعور می‌خواهد
    حتی دیدن بود نمای دیدنی بود
    نمایان شدن روح لطیف انسانیت
    با فرهنگ و هنر

  34. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    کوروش یغمایی و فریدون آسرایی
    آوازی قشنگ و معنا دار خوانده باشند
    که از فصل زندگی گلها و پرنده ها میگویند
    شنیدن و دیدن هنر با فرهنگ فهمیدن است
    معرفت و شعور می خواهد
    موسیقی و آواز از لطف خداست
    که دانش آن در اختیار انسانهاست
    و خدا این توانایی را به هنرمندان داده است
    و این امتحان انسانهاست
    آیا قدر شناس بود ؟
    گرگ زخمی !

  35. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    الکسیس تگزاس ادعایی ندارد
    قوم منافق دو رو ادعایی دارند
    هیچ کس ندارد
    چه حماقتی حماقت
    …………………….
    گرگ زخمی اگر جانباز حق

  36. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    آواز شهر قشنگ
    باکلاس خوب فرهنگ
    ده بالادست و شهر قشنگ
    آسمان آبی و اندیشه فرهنگ
    موسیقی ساده عشق زندگی قشنگ

  37. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    نمایش پایتخت
    فریاد زیر آب
    نفس و رفت
    و …………
    سکوت الوند

  38. مجید گفت:

    من عاشق اهنگ های آقای کوروش یغمایی عزیز هستم.بسیار زیبا و دلنشین و با احساس میخونه.اگر کسی از این خواننده محبوب خوشش نمیاد بهتره آهنگ های ایشان را گوش نکنه تا مجبور هم نشه اظهار نظر بی مورد بکنه.کسی که به این استاد بزرگ توهین میکنه در درجه اول شخصیت پایین خودش را زیر سوال برده.

  39. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    اگر جانباز حقی در ضمیر
    از قوم منافق زن مگیر
    چه باحجاب چه بی حجاب

  40. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    صدای استوری آزاده نامداری
    ماه را در شب نگاه می‌کرد
    تاریکی و مهتاب دوست او

  41. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    پرستو صالحی خبر
    نوشته کار نامداری نبود
    عوامفریبانه کار دیگری بود
    کار آزاده پاک کردن آن بود
    سطحی نگاه کردن خطا بود
    تاریکی و مهتاب دوست او بود

  42. محمدمعصومی گرگ زخمی گفت:

    لیلا اوتادی
    در شناخت دشمن
    از خود سادگی نشان می‌ دهد
    چک دویست میلیونی و
    دو طبقه واحد مسکونی ؟
    نیرنگ دشمن اوست
    چک نویسی و عکس باهم است
    تصویری از یک دسته چک
    قبل از آنکه برگه چک از آن جدا شود ؟

  43. ح میرزاده گفت:

    عاشقانه عاشق آهنگهای استاد زنده یاد کورش یغمایی هستم و خاطرات زیادی از جوانی تا الان دارم خصوصا آلبوم ماه وپلنگ بی نظیره از دوستانش که شناخت کافی ندارم خواهش میکنم نظر بیجا ندهند و احترام بزارید به هنرمندان اسوه .باتشکر از همه عزیزان🙏🏻🙏🏻🙏🏻🌹

  44. سلام من هم طرفدار آقای یغمایی هستم

دیدگاه شما