پنجشنبه 10 آبان 1397 - 1:04

سید کامل تقوی نژاد مدیری در تراز بین المللی؛ او را بیشتر بشناسید

گروه سیاسی- با کم شدن منابع نفت دولت در چند سال اخیر، تکیه به درآمد پایدار مالیات تا حد قابل توجهی دولت را از بن بست خارج کرد.

به گزارش بویرنیوز، کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی کشور، چالش بزرگی برای دولت روحانی به شمار می رفت، تهدیدی که در ادامه انتخاب فردی توانمند در جایگاه کلیدی مالیات آن را به عمده ترین فرصت دولت تبدیل کرد.

مالیات؛ موضوع قابل توجهی بود که تا پیش از دولت روحانی به دلیل قیمت بالای نفت کمتر به آن پرداخته می شد، اما حالا در سایه کاهش قیمت نفت به شدت نیاز به تقویت این بخش اقتصادی احساس میشد، دولت باید دست به انتخاب فردی می زد که هم صلاحیت و شایستگی علمی ریاست بر امور مالیاتی را داشته باشد و هم توان عملیاتی برای وصول حداکثری مالیات به ویژه در بعد فرارهای مالیاتی را داشته باشد.

سرانجام در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ، هیئت دولت در تصمیمی مهم، به سید کامل تقوی نژاد اعتماد کرد و مدیریت مهم ترین مجموعه اقتصادی کشور بعد از نفت را به او سپرد.

سید کامل تقوی نژاد کیست؟

تقوی نژاد؛ معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی است که تحصیلات خود را در رشته برنامه ریزی اجتماعی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس مدیریت سیستم دانشگاه تهران به پایان رساند.

وی فعالیت خود را در پایین ترین سطح و از کارشناس اجتماعی در نخست وزیری شروع کرد و در ادامه بر اساس شایستگی و تلاش پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده است، که گوشه ای از سوابق ایشان را در اینجا میبینیم:

  • معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی
  • معاون وزیر تعاون دولت اصلاحات
  • عضو هیئت مدیره بانک سپه
  • رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک سپه
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان
  • معاون سازمان برنامه و بودجه خوزستان
  • مدیرکل برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استانداری‌های کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری
  • مدیرکل بودجه و تشکیلات سازمان ثبت احوال کشور
  • مدیرکل حوزه سرپرستی سازمان امور عشایر ایران
  • کارشناس اقتصادی-اجتماعی نخست وزیری
  • معاون و مشاور شرکت بیمه دی
  • مشاور شرکت بیمه آرمان
  • قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

کاهش مالیات مردم در کنار افزایش بی سابقه درآمدهای مالیاتی!

تقوی نژاد بر خلاف آنچه تصور می شد، نه تنها مالیات مردم را افزایش نداد بلکه آن را تا حدودی کاهش داد(کاهش 5 درصدی مالیات تولید کننده و صادر کننده ها) و اخذ مالیات را تنها منوط به سود و البته به میزانی از سود وضع کرد و همین امر معافیت بسیاری از مردم و واحدهای کوچک را در پی داشت.

اما افزایش بی سابقه در آمدهای مالیات چطور رخ داد؟!، اتکا به شناسایی منابع جدید مالیاتی، شناسایی فرار مالیاتی و وصول مطالبات گذشته از جمله سیاست های مهم مالیاتی مدیر جدید مالیاتی بود، به گونه ای تنها در سال 96 قریب ۶ هزار و پنج تراکنش مشکوک بالای پنج میلیارد تومان شناسایی و برای آنها ۱۲ هزار میلیارد تومان، مالیات صادر شد.

درآمد 262 هزار میلیارد تومانی مالیات و عوارض/۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد تنها در 5 ماه!

از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان مردادماه امسال، 262 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و عوارض کسب شده که 89  هزار میلیارد تومان عوارض به شهردای ها و دهیاری ها اختصاص یافته است.

تامین 40 درصد بودجه عمومی دولت از مالیات

اهمیت مالیات وقتی بیشتر قابل درک است که بدانیم نزدیک به ۴۰ درصد بودجه عمومی دولت از مالیات تامین می شود، بعنوان مثال تنها در پنج ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد وصول شد که قطعاً کمک بزرگی به دولت بوده است.

مقابله بی امان با فرار مالیاتی

بدون شک مهم ترین خواسته مردم، رئیس جمهور و وزریر اقتصاد از سازمان مالیاتی مقابله با فرار مالیاتی و شناسایی محل های جدید مالیاتی است.

تنها در زمان کوتاهی از حضور تقوی نژاد در سازمان مالیاتی قریب به ۲۲ هزار میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی برای فراریان مالیاتی صادر شده است.

شناسایی ۳۹۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد ، مقابله با شرکت های صوری و برخورد با فرار مالیاتی سازمان یافته از اقدامات بی سابقه تقوی نژاد در امور مالیاتی کشور است.

تحقق خواسته دیرینه از سازمان مالیاتی کشور

طرح جامع مالیاتی؛ بزرگترین پروژه نرم افزاری در کشور را به جرات میتوان شاخص ترین رویداد در تاریخ مالیات در ایران دانست،این طرح که بزرگترین پروژه نرم افزاری در کشور است با تلاش متخصصان داخلی بومی سازی شده است و بخش عمده از سخت افزار و نرم افزار آن تهیه و به بهره برداری رسیده است.

کارامدی، چابک سازی، شفافیت و سیتمی شدن فرایندها، از جمله مسائل مهم در نظام مالیاتی کشور است که با پیاده سازی کامل این طرح، محقق می شود.

سازمان مالیاتی دستگاه برتر ایران

تقوی نژاد در مدت زمانی اندک سازمان مالیاتی را به دستگاهی موفق تبدیل کرد، به گونه ای که برای اولین بار، در سال 96 سازمان مالیاتی بعنوان دستگاه برتر کشور معرفی و از رئیس جمهور لوح تقدیر گرفت.

سیزدهمین جشنواره شهید رجایی با شعار تدبیر و امید برای تولید و اشتغال چهارشنبه هشتم شهریور ماه 96 با حضور رئیس‌جمهور، وزرا، تعدادی از مسئولین، کارکنان و خانواده شهدای دولت، استانداران و مدیران سازمان های دولتی برگزار شد، و در این جشنواره سازمان امور مالیاتی کشور موفق شد در میان سازمان‌های تابعه دستگاه‌های دولتی، با کسب بالاترین امتیاز در شاخص های عمومی و اختصاصی، حائز رتبه برتر جشنواره شهید رجایی شود و از رئیس جمهور لوح تقدیر بگیرد.

تقوی نژاد مدیری در تراز بین المللی

بروز رسانی شیوه و ابزار مدیریتی از مهم ترین خصلت های مدیریتی تقوی نژاد است، بررسی پیشرفت های کشورهای توسعه یافته و البته تهیه افق قابل دست یابی در تزار کشورهای توسعه یافته از خصوصیات قابل توجه مدیریت تقوی نژاد است.

بروز رسانی و سیستمی شدن تمامی خدمات سازمان مالیاتی و تحقق نرم افزار جامع مالیاتی که دست کمی از کشورهای پیشرفته دنبا ندارد از خدمت های ماندگار تقوی نژاد به سیستم اقتصادی ایران است.

پایبندی به قانون و شفافیت دو اصل مهم برای سید کامل

قانونمداری، مبارزه با رانت خواری و شفافیت طبق آمارهای سازمان های نظارتی و البته به گواه مدیران نزدیک به تقوی نژاد از خصوصیات بارز مدیریتی این مدیر ارشد اقتصادی کشور است.

مرد محبوب تهرانی ها

تقوی نژآد در یکی از ادوار گذشته در تهران نامزد انتخابات مجلس شد که توانست 170 هزار رای کسب کند و این در حالی بود که آن دوره مشارکت در تهران بسیار پایین بود اما رای ایشان در میان اصلاح طلبان قابل توجه بود.

در شرایطی که ایران درگیر تحریم ها و البته فراز و نشیب های اقتصادی زیادی است قطعاً استفاده از ظرفیت مدیرانی پاک دست و دارای صلاحیت علمی و عملی که بدون چشم داشت به دنبال بهبود شرایط مردم و کشور هستند یک ضرورت جدی و انکار نشدنی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=292362
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    باسلام . بویر نیوز لطفا اینو اطلاع رسانی نمایید . شرکت سبز مهرنشان کد ۴۷۱۸ نمایندگی بیمه کشاورزی یاسوج متاسفانه مالیاتهای وضع شده در حق این شرکت ظالمانه بوده . چداکه مبالغی که از طرف بانک کشاورزی بحساب ان واریز شده بعنوان کارمزد کارگزاران از حساب شرکت خارج و به کارگزاران بیمه کشاورزی پرداخت شده درواقع سودی عاید شرکت و هییت مدیره نشد . در این راستا اداره دارایی بدون توجه به این نکته که یه تعداد کارشناس بیمه را بانک کشاورزی در قالب کارگزار حقوق شان را به حساب شرکت واریز نموده و بلافاصله در قالب حق الزحمه یا کارمزد شرکت موظف به پرداخت کل ان مبالغ واریزی بحساب کارگزاران یا کارشناسان گردیده و بدون اینکه ریالی از ان پول در حساب شرکت باقی بماند و اعضا بهره مند گردد چرا مشمول مالیات گردد . بخدا این نمونه اشکار ظلم و ستم در حق خانواده هاست . هر کدام از اعضای هییت مدیره با احتساب مسوولیت حقوق ماهیانه انها کمتر حقوق تعریف شده مشمول مالیات بوده .خواهشمندیم اگه دکتر تقوی در جریان قرار بگیرند و جلوی اینهمه مشکل گرفته بشه ممنون میشیم

دیدگاه شما