چاپ این برگه

یادداشت مهم محمود صادقی درباره انتخاب شهردار جدید تهران

دکتر محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در مجلس در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: برخی وضعیت شهرداری تهران در زمان اصلاح‌طلبان را با شهرداری اصولگرایان مقایسه می‌کنند، در حالی که در مقام مقایسه وضعیت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید بدین نکته توجه کرد که اصلاح‌طلبان مثل همه حوزه‌های دیگر معمولا با محدودیت‌های بیرونی مواجه هستند در حالی که اصولگرایان نوعا با چنین محدودیت‌هایی مواجه نبوده و با حمایت‌های خاص می‌توانند کار خود را پیش ببرند.

این مساله در مورد آقای محمدعلی نجفی به خوبی مشهود بود، چرا که حواشی پیرامون او به اراده اصلاح‌طلبان برنمی‌گشت و آنها به نحو بسیار شایسته‌ای پس از یک فرایند دموکراتیک آقای نجفی را انتخاب کردند. گرچه از همان ابتدای تایید آقای نجفی فشارها شروع شد، افزایش پیدا کرد و کسانی که به نظر می‌رسید با اصرار وی برای شفاف‌سازی مسائل مالی و قراردادهای شهرداری و بحث مربوط به تراکم و هولوگرام و عدم باج دهی، منافع‌شان در مرز مخاطره قرار گرفت، فشار را تاجایی پیش بردند که منجر به استعفای وی شد.

اصلاح‌طلبان گرچه در شورای شهر اول ناهماهنگی‌هایی داشتند، اما در دوره فعلی با در نظر گرفتن تجارب گذشته خوب و منسجم عمل می‌کنند و در میان خود فراکسیون‌هایی دارند و به رشد و بلوغ تاریخی رسیدند که اختلافات نمی‌تواند تصمیم آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد. گزینه دوم شهرداری نیز به‌رغم اختلافات، انتخاب شد و از لحاظ اجرایی و تجربی فردی مجرب و کارکشته است و صرف نظر از بحث بازنشستگی از همه جوانب کار خود را در این مدت به خوبی انجام داده است. البته بحث کناره‌گیری شهردار فعلی ارتباطی به شورای شهر ندارد و قانونی است که در مجلس تصویب شده است.

این قانون در جای خود بسیار مطلوب و در واکنش به وضع موجود که از جوانان استفاده نمی‌شود، تصویب شده است. باید اذعان کرد که بجز شهردار تهران حدود 15 استاندار و تعداد زیادی معاون وزیر و تعدادی از قضات عالیرتبه دیوان عالی کشور تغییر کرده و بازنشسته می‌شوند. در بحث شهرداری نیز به‌رغم تفسیرهای موجود این قانون باید اجرا شود. البته از فضای شورای شهر نیز اینگونه بر می‌آید که اعضا می‌توانند تصمیم مناسبی اتخاذ کنند.

البته می‌توان بحث انتخاب گزینه بعدی شهرداری از میان اعضای شورا که قطعا آقای محسن هاشمی است یا بیرون شورا را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد، اما بهتر این است که یکدستی شورا از بین نرود و باب کنار رفتن از شورا باز نشود. در جلسه‌ای نیز همین مساله را به آقای هاشمی گفتیم که اگر باب خروج از شورا باز شود حدی نخواهد داشت و می‌تواند تمامیت شورا را خدشه‌دار کند.

البته طبق شنیده‌ها از برخی از دولتمردان سابق مثل آقایان عباس آخوندی و علی ربیعی نیز برای شهرداری تهران نام برده شده است. آقای آخوندی دولتمرد اجرایی، مقتدر، با سوابق اجرایی بالا و البته دارای حاشیه است. آقای ربیعی نیز سوابق اجرایی سطح بالایی دارد، اما مصون از حاشیه‌ها نبوده است. لذا از لحاظ رویکرد اصلاح‌طلبانه کاندیدای مورد نظر باید غیر از حوزه سیاسی مقوله‌های عدالت اجتماعی، نگاه به حقوق شهروندی و حق مردم بر شهر را نیز مورد توجه قرار دهد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه درونمایه گرایش عدالت گرایانه در اکثریت اصلاح‌طلبان غلبه دارد، شخصی مثل آقای آخوندی که چندان با این رویکرد همسویی ندارد یا زمینه بیشتر در ته مایه‌های اصولگرایی دارد، کاندیدای مناسبی برای اصلاح‌طلبان نباشد و شاید اصلاح‌طلبان اصیل‌تر با توان اجرایی بالا که اقشار آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین‌ها را در اولویت داشته باشد، کاندیدای بهتری برای تصدی صندلی شهرداری باشد.

* نماینده مجلس دهم
*محمود صادقی
روزنامه آرمان امروز