سه شنبه 8 آبان 1397 - 11:27
در گفت و گو با بویرنیوز؛

رویداد ویژه در کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد/پاسخ شفاف مدیر به سفارش پذیری و منطقه گرایی در امداد/کمک های مردمی کجا می رود؟!

گروه اجتماعی- الان مددجوی پشت نوبت کمیته امداد در استان نداریم، همه متقاضی ها پذیرفته و سامان داده شده اند.

در ادامه گفت و گوی اختصاصی بویرنیوز با فرید محبی؛ مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد را میخوانید:

از زمان ورود به کهگیلویه و بویراحمد مهم ترین دغدغه تان چه بود؟ چه موضوعی را به جد پیگیر بودید؟

ما موضوعی را که جداً در سطح ملی پیگیر بودیم و خوشبختانه با ورود جناب آقای فتاح محقق شد ، آنهم تخصیص اعتبارات بر اساس ضرلیب محرومیت استان ها و مناطق مختلف بود.

این دغدغه اصلی در امداد هست، در هر منطقه محرومیت بیشتر باشد ساز و کارهایی داشته باشیم که بتوانیم سطح واقعی درخواست ها و نیاز مناطق دیده شود که جناب آقای مهندس فتاح در کلان کشور به ویژه در زمینه بودجه ریزی و اعتبارات محقق کردند.

الان به جرات می گویم اعتبارات در هر منطقه بر حسب میزان محرومیت و نیازمندی ها دیده می شود که بسیار به عدالت نزدیک است و قطعاً می تواند سهم واقعی هر منطقه را ادا کند.

استان از نظر تعداد مددجوهای کمیته امداد در کشور چه وضعیتی دارد؟

خب آمار مددجویان معمولاً سیال است، برخی ها باید از چرخه حمایتی خارج شوند و برخی ها هم تقاضای استفاده از خدمات حمایتی را می کنند( به واسطع ازدواج و مستمری بگیران تامین اجتماعی و صندوق روستایی)

اتفاق خوبی که در کهگیلویه و بویراحمد افتاده، با توجه به کمک های خوب دولت و حمایت های کمیته امداد مرکز، الان مددجوی پشت نوبت کمیته امداد در استان نداریم، همه متقاضی ها پذیرفته و سامان داده شده اند و علاوه بر مستمری ثابت، مستمری مازاد هم می گیرند و به محض پذیرش دولت هم بسته حمایتی از این عزیزان را فراهم می کند.

کمیته امداد به موضوعات فراتر از وظایف ذاتی هم ورود کرده؟

بخش عمده خدمات ما به جامعه مددجویان ما اختصاص دارد و ما ملزم به اولویت دهی به مددجویان خودمان هستیم اما در خصوص کمک های موردی، کمک های معیشتی و وام های کار گشایی میتوانیم به افرادی که تحت پوشش نیستند کمک کنیم، کما اینکه در وام های کارگشایی حدود 20 درصد اعتبارات را به افراد غیر تحت پوشش تخصیص دادیم که البته نیازمند بودند.

در زمینه وام های خود اشتغالی علاوه بر مددجویان کمیته، افراد متاهلی که شغل ثابتی نداشتند و بیمه پردازی هم نداشته باشند به این افراد هم کمک میکنیم.

مصداقی اشاره می کنید؟

خب معمولاً برای کمک های فوری و فراتر از وظایفمان سعی کردیم مجوزها را سریعاً از مرکز اخذ کنیم تا مشکلی پیش نیاید و مرکز هم همیشه با نگاه مثبت برخورد کرده است.

خانواده ای را به ما اطلاع دادند در یکی از روستاهای سردسیر در چادر زندگی می کنند، فصل سرد هم نزدیک بود، به اتفاق همکاران از نزدیک شرایط آن خانواده را دیدیم و خوشبختانه در کمتر از 2 ماه با کمک خود آن خانواده مسکن شان را ساختیم.

آقای محبی نگاه منطقه ای دارد؟

از لحظه ورودم به امداد سعی کردم هم نگاه سیاسی در کار نداشته باشم، چون مهم است امداد وارد جناح بندی های سیاسی نشود این اصلی است که از طرف ریاست سازمان؛ مهندس فتاح هم به جد تاکید شده است.

تلاش کردیم نگاه ها قومی و طایفه ای و منطقه ای نداشته باشیم.

 آدم سفارش پذیری هستید؟

خب در این مورد اینطور باید بگم، افرادی که نیازمند هستند معمولاً جاهای مختلفی مراجعه می کنند و پیش مراجع مختلف می روند، به دفاتر ائمه محترم جمعه، بخش های مختلف استانداری، دفاتر فرمانداران محترم مراجعه می کنند و آنها بر حسب وظیفه ذاتی و عرق پیگیری مشکلات، افراد را به ما معرفی می کنند.

نیازمندان یا خودشان مستقیم به ما مراجعه می کنند و یا اینکه از کانال افراد مختلف و گاهاً خیرین معرفی می شوند، احترام همه آنها برای ما واجب است، ما همه این افراد را پذیرش میکنیم اما بر اساس چارچوب، ضوابط و مقررات قانونی خودمان بررسی و اقدام می کنیم و هر کسی که در آن چارچوب بود قطع به یقین کمک میکنیم، البته این را هم بگویم عمدتاً واقعاً افراد نیازمند هستند که مراجعه میکنند و ما هم سعی مان بر این است به جدی پیگیری کنیم و در حد توان کمک کنیم.

کمک های کمیته امداد به خارج از استان و احیاناً کشورهای همسایه هم می رود؟

چنین موضوعی اصلاً صحت ندارد، ببینید کمک هایی که مردم می کنند علاوه بر ضوابط قانونی، ضوابط شرعی هم در آنها هست، مثلا در قالب زکات کمک می شود و ما بنا بر ضوابط شرعی کمک ها را تنها در همان روستا هزینه میکنیم حتی در روستای مجاور هم نمیتوانیم هزینه کنیم.

کمک های صدقات در بودجه ما مشخص است، صدقات هر منطقه و شهرستان برای خود همان شهرستان اختصاص پیدا می کند، حتی ریالی از آن در شهرستان و منطقه دیگر استان هزینه نمی شود.

نظارت بر هزینه کرد امداد چگونه است؟ برخی ها از کمیته به عنوان نهادی یاد می کنند که نظارتی بر هزینه کرد آن نیست!

در بخش منابع اختصاصی مان، مؤسسه مفید راهبر که وابسته به دفتر مقام معظم رهبری است، کل عملکرد مالی ما در این بخش را که همان کمک های مردمی است، مدیریت می کند.

در بخش منابع عمومی هم که همان منابع دولتی است، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی داخلی کمیته امداد نظارت مستمر و دقیق دارند.

گله مندی هایی از رفتار برخی همکاران شما می شود، در این خصوص چه صحبتی دارید؟

خب من گله مندی ها را در دو جنبه  می دانم

یک گله مندی از طرف افراد تحت حمایت ما است، خب ما در چارچوب قانون تا سقف معینی میتوانیم خدمت ارائه کنیم، فراتر از آن یا منع قانونی دارد و یا منابع و امکانات در اختیار ما کفاف و امکان کمک بیشتر را نمی دهد، قبول داریم برخی ها مشکلاتشان بسیار فراتر از کمک های ما است و قطعاً نگرانی هایی دارند، منتهی ما در چارچوب قانون و امکاناتی که داریم میتوانیم کمک کنیم.

تعدد نیاز خانواده ها زیاد است و منابع ما پاسخگوی رفع آنها نیست، خانواده ای هست ما مشکل مسکن آنها را رفع میکنیم موضوع ازدواج، درمان و موارد اینچنینی هم دارد، حتماً عدم اجابت همه خواسته های عزیزان موجب نگرانی آنها می شود.

از طرفی افرادی به ما مراجعه می کنند که تحت حمایت نیستند، در چارچوب های ما لحاظ نمی شوند و یا اصلا نیازمند نیستند و درخواست هایی از ما دارند که خب طبق ضوابط و قوانین، کاری از دست ما بر نمی آید.

اگر به گذشته برمیگشتید باز هم کمیته امداد و کهگیلویه و بویراحمد را انتخاب می کردید؟

هر کس کمیته امداد را انتخاب می کند، بالاخره در یک نهادی می آید که قرار است همه روزه و همه ساعت محرومیت را ببیند، اقتضای کار ما دیدن محرومیت، مشکلات و فقر است، اینجا دستگاهی است که با این موضوعات سر و کار دارد.

مردم کهگیلویه و بویراحمد را منصف و قانع دیدم، مردمی که اگر خدمتی به آنها شود، قدردان و سپاسگزار نظام هستند، خانواده های امداد به برکت انقلاب واقعاً فرهنگی و سطح بالا هستند.

در امداد زیبایی های زیادی را هم میبینیم، بخشی از زیبایی این است با کمک امداد و خیرین فرزند خانواده به جایی می رسد که توانمند و خود اتکا می شود.

شما بومی نیستند اما عمدتاً در استان حضور دارید، مشوق این حضور چیست؟

نگاه مرکز به استان هایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد ویژه است، در منابع اختصاصی و منابع حوزه های مختلف اعتبارات زیادی را می گذارد، طرح هایی که داریم اجرا می کنیم زیاد است.

می طلبد نظارت بیشتری هم بر روند اجرای طرح ها بشود و هم بر هزینه ها کنترل شود، باید پاسخگو باشیم و این نیازمند حضور مستقیم و بی واسطه ما است.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در کهگیلویه و بویراحمد؟

تلخ ترین اتفاق سقوط هواپیمای یاسوج بود، خیلی خیلی متاثر شدم.

شیرین ترین خاطره هم این بود که در این دو سال با نظر مثبت مجموعه استانداری سابق و فعلی و سازمان مدیریت استان، به عنوان یکی از دستگاه های برتر استان انتخاب شدیم.

مهم ترین اقدام “فرید محبی” برای استان؟

به نظرم مهم ترین کار، تلاش حداکثری برای تخصصی شدن امداد بود، سعی کردم امدا صرفاً و صرفاً به کار تخصصی اش که همان امداد است بپردازد و از حاشیه ها بیرون آید، موفقیت ما را هم مردم باید بگویند.

راه های کمک مردم به کمیته امداد استان؟

مردم هم می توانند بع صورت مستقیم مراجعه کنند، حامی ایتام شوند و صدقات خود را از شیوه های نوین(#۱*۳*۰۷۴*۸۸۷۷*)(شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۶۷۲۰) بپردازند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=292312
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    انصافا یکی از مدیران لایق و ارزشی و مودب این استان در سالیان گذشته و حال ایشان می باشد.

دیدگاه شما