چاپ این برگه

نماسازی چندصد میلیونی راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد + عکس

صبح زاگرس نوشت: یکی از ادارات و دستگاه های مهم هر استان اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است و نقش بسیار مهمی در توسعه یک شهر یا استان دارد، که از وظیفه های این سازمان احداث و بهره برداری، توسعه و نگهداری پایانه های عمومی و نصب علائم هشدار دهنده و بازدارنده و در برخی از مواقع توسعه و تعریض جاده ها و مراکز توزیع و کنترل هدایت ترابری است.

طبق شواهد عینی مدتی است که اداره ی راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تصمیم به تغییر نمای ساختمان خود کرده است که با هزینه ای چند صد میلیونی همراه بوده و این موضوع سبب نارضایتی بسیاری از مردم شده است.

باتوجه به اینکه در حال حاضر مردم به دلایل مشکلات اقتصادی در وضعیت نامطلوب به سر می برند، مسئولین باید خود را از جنس مردم بدانند و در این شرایط بغرنج اقتصادی در کنار مردم باشند، نه اینکه به فکر تغییرات غیرضروری با هزینه بالا باشند، و اعتباری که که بایدصرف مشکلات استان و مردم کنند را صرف موضوعی می کنند که هیچ دردی از مردم را درمان نکرده بلکه باعث بی اعتمادی مردم نسبت به آن ارگان دولتی می شود.

 از جمله معضلات مردم در جاده های استان بروز تصادفات بی شمار به خصوص در محور های کوهستانی مانند یاسوج-اصفهان و سی سخت است که بر اثر این تصادفات سالانه چندین فوتی و مجروح داریم، همچنین فراموش کردن رسالت های اصلی حمل و نقل و پایانه ها و پرداختن به مسائلی که هیچ کدام از مشکلات مردم را حل نمی کند، از دیگر معضلاتی است که پیش روی شهروندان است.

 از طرفی نبود مدیریت بحران در حمل و نقل و پایانه های استان و توجه نکردن به نقاط حادثه خیز از جمله نکاتی است که مسئولان اداره راه و حمل و نقل جاده ای باید به آن توجه بیشتری کنند.

گفتنی است، با این هزینه هایی که صرف تغییر نماهای ساختمان های راهداری و حمل و نقل جاده ای استان می شود، می توان جاده هایی که هر روزه در آن ها تصادفات زیادی به وقوع می پیوندد را بازسازی کرد.

این در حالی است که چندی پیش مدیر کل راه و شهرسازی استان درخصوص ایمنی جاده های استان گفت: جاده های کهگیلویه و بویراحمد ایمنی لازم  را ندارند و بی تفاوتی در این خصوص را نمی پذیریم و تنها جاده ای شبیه میدان فوتبال احداث کرده ایم.

عبدالمجید نژاد صفوی با اشاره به جاده یاسوج اصفهان و وقوع حوادث خطرناک در این محور، افزود: بسیاری از پروژه های مختلف راه سازی در کهگیلویه و بویراحمد نیمه تمام رها شده است و برای تعیین تکلیف این پروژه ها و تسریع در روند اجرایی پروژه های نیمه فعال برنامه هایی در دستور کار داریم.

اکنون این سوال مطرح می شود که با وجود اینکه از کمبود اعتبارات این حوزه مطالب زیادی گفته شده است و مشکلات بسیاری که در راه ها و جاده های استان وجود دارد، پس چرا هزینه ای که باید صرف مشکلات مردم شود صرف نمای چند صد میلیونی اداره ی راهداری و حمل نقل جاده ای می شود؟  آیاحداقل نمی توان با این هزینه یک پیج جاده ای خطرناک را تحذف کرد تا کمتر شاهد مرگ و میر شهروندان باشیم؟

با این وجود هزینه هایی که باید در قسمت های حادثه خیز استان صرف شود، برای  پروژه هایی هزینه می شود که هیچ گونه سودی برای مردم و استان ندارد و موجبات بی اعتمادی را فراهم می کند، از این روی مسئولین باید با درایت و تعقل به جای تغییر نمای یک ساختمان که دردی از مردم دوا نمی کند، بودجه را در زمینه های تکامل و بازسازی محور های مواصلاتی استان و مشکلات مردم در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای به کار ببرند.