چاپ این برگه

اقدامات بیسابقه دکتر صالحی عمران برای دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از ابلاغ آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی آموزشی فنی‌وحرفه‌ای از سوی وزیر علوم خبر داد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه اختیار برنامه‌ریزی درسی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به خود دانشگاه داده خواهد شد.

به گزارش بویرنیوز، دکتر ابراهیم صالحی عمران امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، این دانشگاه را یکی از ماموریت‌گرا ترین دانشگاه‌های کشور توصیف کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای جایگاه بسیار مهم و با اهمیتی در آموزش‌های مهارتی کشور بر عهده دارد و در این زمینه برنامه‌های زیادی هم تدوین کرده است. به طوری که وزیر علوم نیز به شدت بر ارتقای آموزش‌های مهارتی تاکید ویژه دارد و این تاکیدات در برنامه‌های پیشنهادی وی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان دانشگاه مهارت محور برنامه‌های بی شماری در حوزه‌ اشتغال دانش آموختگان دارد که دغدغه‌ای است که می‌تواند منجر به رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور شود و البته این نوع آموزش‌ها در دنیا نیز در زمره برنامه‌های بسیار جدی سیاست‌گذاران آموزش عالی قرار گرفته است و آنها تلاش دارند با اهمیت ویژه به آموزش‌های مهارتی نگرانی‌های فارغ‌التحصیلان درحوزه‌ اشتغال را رفع و ارتباط دانشگاه با صنعت را تقویت کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین با اشاره به تحصیل بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو در ۱۷۵ آموزشکده و دانشکده این دانشگاه خاطر نشان کرد:‌ این امکانات پتانسیل‌ خوبی برای اهداف مهم آموزشی و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدهای فردی و رشد توسعه اقتصادی در کشور محسوب می‌شود. در واقع توسعه کمی و کیفی دانشگاه فنی و حرفه‌ای دو هدف اصلی این دانشگاه در برنامه‌ریزی‌های مسئولان آموزش عالی محسوب می‌شود.

صالحی عمران همچنین از ایجاد ۳۲۸ رشته کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای سال ۹۷ خبر داد و گفت: این دانشگاه تنها دانشگاهی است که توانسته مجوز راه‌اندازی ۳۲۸ رشته کارشناسی ناپیوسته را از طرف شورای گسترش آموزش وزارت علوم دریافت کند؛ در واقع این رشته‌ها در راستای تقاضای بازار کار و توسعه آموزش‌های مهارتی ایجاد شده‌اند، ضمن این که اخیرا با موافقت این شورا حدود ۵ مرکز و دانشکده‌ فنی و حرفه‌ای نیز اجازه ارائه آموزش‌های مهارتی را برای دختران فراهم کرده است که بر اساس آن فرصت‌های برابر آموزشی در کشور ایجاد شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: وزارت علوم در راستای اهداف برنامه ششم توسعه تلاش زیادی برای آموزش دانشجویان مهارتی در کشور دارد. در واقع بر اساس اهداف این برنامه تعداد دانشجویان مهارتی از کل دانشجویان کشور باید به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند که با چنین رویکردی در ۶ ماهه اول حدود ۵۰ میلیارد تومان صرف به روز رسانی تجهیزات، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی را یکی دیگر از مهمترین سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: در این راستا تلاش داریم برنامه‌های درسی دانشگاه را بازنگری کنیم تا اگر برنامه‌ای متناسب با نیاز بازار و صنعت نباشد، از برنامه‌ درسی حذف شود. در واقع در بازنگری برنامه‌های آموزشی تلاش داریم رابطه‌ای بین اشتغال و آموزش عالی ایجاد شود که خوشبختانه دانشگاه برای به روز رسانی برنامه‌های خود اختیار برنامه‌ریزی را از وزارت علوم دریافت کرده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین از ابلاغ آیین‌نامه به شورای برنامه‌ریزی آموزشی فنی و حرفه‌ای توسط وزارت علوم در این دانشگاه خبر داد و گفت: این آیین‌نامه هفته گذشته به امضای وزیر علوم رسید و پس از ابلاغ کمیته‌های زیادی در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی ، هنر و رشته‌های مختلف در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تشکیل شده است و به دنبال این هستیم که به واسطه این آیین‌نامه برنامه‌های درسی را بر اساس نیاز بازار و شایسته محوری تدوین کنیم.

صالحی عمران، خاطر نشان کرد: یکی از ضرورت‌های آموزش عالی کشور اجرای طرح آمایش آموزش عالی مهارتی است که اگر این طرح به خوبی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اجرایی شود؛ می توانیم نیازهای اشتغال در کشور را به صورت استانی و حتی شهرستانی بررسی کنیم و انعطاف پذیری برنامه‌ریزی آموزشی رشته‌های مورد نظر را تدوین  کنیم. در واقع رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید بر اساس نیاز استانی و شهرستانی تدوین شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین به آخرین وضعیت استخدام نیروهای حق‌التدریسی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: طبق بند “د” ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه قرار بود نیروهای حق‌التدریسی قبل از سال ۹۰ به نیروهای رسمی تبدیل شوند. در واقع مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای داشتند که باید بر اساس آن وزارت علوم این نیروها را ساماندهی می‌کرد که البته با تلاش و پیگیری‌هایی که از سوی وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفت، مجوزهای استخدامی این افراد از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ شده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای  در هیات امنای خود شرایط عمومی و اختصاصی برای تبدیل وضعیت  این نیروها تدوین کرده است.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر پرونده ۵۱۴ نفر از متقاضیان تبدیل وضعیت در کمیته‌های بررسی شرایط و صلاحیت این افراد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بررسی شده است و برای انجام مراحل قانونی استخدام نظیر گزینش و برخی از اقدامات مطالعاتی به سازمان مربوطه معرفی شده‌اند.

صالحی عمران خاطر نشان کرد: به طور کلی مجوز استخدام ۱۳۰۰ نفر از نیروهای حق‌التدریسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دریافت شده است و پرونده ۵۰۰ متقاضی دیگر در دست بررسی است که نتایج این افراد نیز در نیمه دوم سال اعلام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تا ۵ سال آینده حدود ۸۰۰ نفر از مدرسان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بازنشسته خواهند شد که خوشبختانه با استخدام نیروهای جدید مشکلی در زمینه نیروی انسانی نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از امضای تفاهم نامه همکاری این دانشگاه با دانشگاه آلمان در حوزه‌ آموزش‌های مهارتی خبر داد و گفت: هفته گذشته به منظور بین‌المللی کردن آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای را با مسئولان دانشگاه مهارتی در آلمان امضاء کردیم که بر اساس آن تعدادی از مربیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور توانمند شدن در حوزه‌ آموزش‌های مهارتی به کشور آلمان اعزام شده و دوره‌های کوتاه مدتی را آموزش خواهند دید. در واقع تلاش داریم این تفاهم‌نامه که بیشتر در حوزه آموزش‌های فناوری‌های نوین است، قبل از سال جاری اجرایی شود.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تهران خاطرنشان کرد:‌ در واقع تلاش ما این است که دانش مربیان و اعضای هیات علمی این دانشگاه همواره به روز رسانی شود و آموزش‌های لازم را در این زمینه از طریق این مرکز دریافت کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان از برنامه‌ این دانشگاه برای تدوین آیین‌نامه استخدامی و ارتقای اعضای هیات علمی ویژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: خوشبختانه با توجه به اهمیت آموزش‌های مهارتی در سیاست‌های وزارت علوم این وزارتخانه مجوزی را داده است که بر اساس آن بتوانیم آیین نامه‌ ویژه‌ای را برای ارتقا یا استخدام اعضای هیات علمی خود تدوین کنیم.