یکشنبه 6 آبان 1397 - 14:58

نامه تند و شجاعانه مطهری به آیت الله یزدی/تفکر شما ناشی از این فکر غلط است که نظام را معصوم می‌دانید

واکنش مطهری به نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی

بویرنیوز– متن نامه علی مطهری خطاب به آیت‌الله محمد یزدی :

«جناب آقای محمد یزدی دامت برکاته

با اهداء سلام، در خصوص نامه جناب‌عالی به آیت‌الله شبیری زنجانی، مرجع تقلید، چند نکته قابل ذکر است:

۱. در این نامه جناب آقای سید محمد خاتمی و همفکران ایشان را «افراد مسئله‌دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نیستند» معرفی کرده‌اید و ملاقات با آنها را امری قبیح و موجب «ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان» دانسته‌اید.

همه اینها نیاز به اثبات دارد. «مسئله‌دار» کسانی هستند که در سال ۸۸ تحت این عنوان که مقام رهبری از یک کاندیدای خاص حمایت می‌کند انتخابات را از حالت طبیعی خارج کردند و حق اعتراض معترضان را نیز به رسمیت نشناختند و آنها را برانداز نامیدند و شد آنچه که نباید می‌شد. در واقع چنین افرادی برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نشدند.

فرضاً بپذیریم جناب آقای خاتمی و همفکرانشان افرادی مسئله‌دار هستند که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نیستند، قباحت ملاقات یک مرجع تقلید با آنها را از کجا درآورده‌اید؟ اگر مسئله‌دار هستند آیا نباید مسئله آنها حل شود؟ مراجع تقلید به مثابه چتری بر سر همه مردم و گروه‌ها هستند نه عناصری حزبی و جناحی.

ثالثاً ناراحتی و تعجب اکثر مقلدین و حوزویان از این ملاقات را از کجا به دست آوردید؟

۲. خطاب به آیت‌الله شبیری گفته‌اید «مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است».

به عرض می‌رساند مقام و احترام یک مرجع تقلید صرفاً در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم نیست، بلکه بیشتر بستگی دارد به رفتار او در مقابل آن نظام که کارهای درست آن را تأیید کند و از کارهای نادرست آن انتقاد و از حقوق مردم دفاع کند. اساساً احترام هرکس تابعی از احترام و پایبندی او به حق و عدالت است. این تفکر شما ناشی از این فکر غلط است که نظام را معصوم می‌دانید.

علاوه بر این، مسئله طرفینی است، یعنی همان طور که مقام و احترام یک مرجع تقلید در سایه احترام او به نظام اسلامی حاکم است، احترام نظام اسلامی نیز در سایه احترام آن به مرجعیت است.

مسئله استقلال روحانیت و حوزه علمیه و مراجع تقلید از دولتها و حکومتها، مسئله‌ای است که سابقه طولانی در تاریخ تشیع دارد و به شدت مورد تأکید امام خمینی(ره) و شهید آیت‌الله مطهری حتی برای دوره جمهوری اسلامی بوده است. از نظر شهید مطهری روحانیت شیعه از نظر روحی متکی به خدا و از نظر اجتماعی متکی به مردم است و همیشه از دولتها جدا و در کنار مردم بوده است. این ویژگی حتی در جمهوری اسلامی نیز باید رعایت شود و روحانیت نباید دولتی و حکومتی شود. اصل ولایت فقیه در نگاه امام (ره) و شهید مطهری و مقام رهبری به این معنی نیست که سایر مراجع نادیده گرفته و احیاناً سرکوب شوند. به یاد دارم چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مجلسی در قم فردی فریاد زد «برای سلامتی یگانه مرجع عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی امام خمینی صلوات». پدرم ناراحت شد و آن فرد را صدا زد و به او گفت «این چه جمله‌ای بود که گفتی؟! ما غیر از امام مراجع دیگری هم داریم.» همین طور می‌دانید که ایشان در کتاب نهضتهای اسلامی از مراجع ثلاث آن روز و نقش آنها در پیشبرد نهضت در کنار امام خمینی به نیکی یاد می‌کنند؛ همه برای این که نهاد روحانیت اصالت دارد و باید حفظ شود نه فقط ولی‌فقیه.

۳. در پایان نامه خطاب به آیت‌الله شبیری فرموده‌اید «لازم است شؤون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.»

اولاً خود شما با این جمله تهدیدآمیز شأن مرجعیت را رعایت کرده‌اید یا نه؟ ثانیاً چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب که احیاناً انتقاداتی نیز دارند خلاف شؤون مرجعیت است. آیا شؤون مرجعیت را جناب‌عالی بهتر از خود مراجع تشخیص می‌دهید؟ مگر مردم باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟! ثالثاً این جمله را که به این مرجع عالیقدر دستور می‌دهید «این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد» از چه موضعی می‌فرمایید. این جمله را فقط امام زمان علیه‌السلام می‌تواند به یک مرجع تقلید بگوید. در مجموع، نامه شما موجب وهن روحانیت و حوزه علمیه شد. امیدوارم به نحوی جبران بفرمایید.

با تقدیم احترام

علی مطهری»

منبع: ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=292216
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درود بر مطهری شجاع

  2. سعید گفت:

    احسنت

  3. رضا گفت:

    درود خدا و انبیا بر فرزند خلف و نماینده واقعی مردم که به جز واقعیت چیزی بر زبان نیاورده و قلمی نزده است..
    به نظر برخی از بزرگان نظام اصول قانونی است و قواعد شرع مترقی را فراموش یا به عمد چشم پوشی می کنند…

  4. کرامت اله گفت:

    درود بر فرزند خلف استاد شهیدمطهری که هیچگاه اهل دغل بازی دورویی نبوده ونخواهد بودوهمانند پدرهمیشه صراحت وشجاعت دارد اقایان انتظار دارند بقیه بروند دست وپا ببوسندتا مورد تایید قرار گیرند واز کسانی که فقط درکنجی نشسته اندوفقط خودشان را میبینندبیشتر ازاین توقعی نیست افسوس از ماست که بر ماست

  5. 9احمد گفت:

    آقای مطهری بفکر معیشت مردم باشید این حرفها دردی را دوا نمیکند

  6. بیکار گفت:

    درود دراین وانفسا کسانی هستند که به ملت روحیه دهند احسنت

  7. انصاف گفت:

    درود خدا براین منتقد شجاع وبا ادب شیر مادر حلالت گوم

  8. اریا گفت:

    مردی .کر بو فقط خودت

  9. باهنر گفت:

    جناب آقای مطهری چرا در این وضعیت اسفناک تورم و گرانی حرفی نمیزنی ولی تا دلت می خواد….. مینویسی

  10. اصغرزاده محمد گفت:

    درود خدا بر آن فرزانه شهید استاد مطهری و همسر گرانقدرش که حقا و انصافا با تربیت فرزندانی همچون جنابعالی الم وعامل به دین اسلام و شریعت بوده اند امیدوارم همواره مشمول الطاف الهی باشید قلم و زبان شما همان شمشیری است که هر که ناراست باشد راست نمابد حافظا لدینه(اسلام)

  11. خلیل گفت:

    خیلی خوب و اصولی جواب ایشان را دادید
    کاش دیگر نمایندگان هم اینجوری باشند

  12. سید شیرمردی گفت:

    احسنت به این جواب منطقی ومحترمانه امیدوارم آقای یزدی وامثالهم که فعلا در موضع قدرت هستند شئونات ولی فقیه ومراجع رادرک کنند وتوجه کنند که امت را امام آگاه کرده حضرات عقب نمانند

  13. غریب گفت:

    سلام طوری نوشته شجاع اینگار چکار کرده،اگه شجاع بود تو این گرونی وآشفتگی منفع حزبیش را کنار میذاشت ازمردم دفاع میکرد نه کاری که بهش ربط نداره،این فقط داره از نام پدرش سواستفاده میکنه والا بره تومجلس برسر دولت بی تدبیر داد بزنه اگه راست میگه

  14. حقگو گفت:

    درودخدا براین مرد بی ادعا وشجاع وحامی مردم خدا شما را تا ظهور مهدی حفط بفرما

  15. سید عبداله گفت:

    سلام و درود بر استاد علی مطهری
    راستا و حقا ایشان فرزند خلف مردم و آن اسطوره فلسفه و علوم اسلامی هستند .
    زنده باد که بدون هیچ ترس و چاپلوسی حق مطلب را ادا نموده و تذکر اصلاح گرانه خود را بیان مینمایند.
    تا آنجا که دنبال نموده ام ایشان تذکرات لازم را به دولت هم جهت رفع مشکلات اقتصادی بیان نموده اند.
    پس انتقاد دوستان فوق الذکر درباره پرداختن ایشان به درداقتصادی ملت نیز عادلانه نیست.
    البته تلاش ایشان جهت اصلاح تابو های اجتماعی و آزادی بیان و جلوگیری از حق کشی ملموس تر و بیشتر است.
    گرچه البته انتقاد اتی نیز ممکن است بر ایشان وارد باشد ،ایشان که معصوم نیستند ،ولی در کل نیمه پر ایشان بیشتر است. ضمن اینکه خودشان نیز ادعایی ندارند.
    به هر حال از وکلای با شرف ملت هستند امیدوارم خدا به ایشون و همه خدمتگزاران صدیق مملکت توفیق خیر دهد.
    انشاءالله

  16. بویر کهگیلو گفت:

    نخود هر آش

  17. ناشناس گفت:

    سلام

دیدگاه شما