چاپ این برگه

رونمایی از فساد عجیب در وزارت نفت/حقوق ۸۰۰ میلیون تومانی شاگرد زنگنه!

علي اکبر پورابراهيم، متولد ۱۳۶۶ از شاگردان دانشگاهي وزير نفت است که با وي به نفت آمد و بدون يک روز تجربه مديريتي و حتي کارشناسي در تاريخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ به مديريت شرکت نيکو منصوب شد.
به گزارش بویرنیوز به نقل از دانشجو، علی اکبر پورابراهیم، متولد ۱۳۶۶ از شاگردان دانشگاهی وزیر نفت است که با وی به نفت آمد و بدون یک روز تجربه مدیریتی و حتی کارشناسی در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ به مدیریت شرکت نیکو منصوب شد. شرکت نیکو که بازوی بین‌المللی شرکت ملی نفت محسوب می‌شود دفتر مرکزی‌اش در لوزان سوئیس است و نقش مهمی در دور زدن تحریم‌ها ایفا می‌کند.
نیکو در دولت دهم، نقش کم نظیری را در دور زدن تحریم‌ها، انتقال پول و تامین نیاز‌های اساسی کشور در بخش دارو و کالا‌های اساسی ایفا کرد و به نظر می‌رسید در شرایط امروز، یاری دهنده اقتصاد کشور باشد ولی وزیر نفت با انتصاب شاگرد خود به مدیریت این شرکت، تقریبا نیکو را خلع سلاح کرد.
طبق رسم رایج در شرکت ملی نفت، حقوق اعضای هیئت مدیره و مدیران و کارکنان نیکو در زمان دولت اصلاحات به تصویب هیئت مدبره نیکو و مجمع عمومی هیئت مدیره شرکت نفت به ریاست وزیر وقت نفت وقت- بیژن زنگنه – رسیده و توسط مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت نیز ابلاغ شد.
حقوق اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شامل ۸ هزار فرانک حقوق، ۲ هزار فرانک اضافه کار و بین ۴۵۰۰ تا ۵ هزار فرانک اجاره منزل- بر اساس قراردادی که خود شرکت نیکو منعقد می‌کند- است؛ اجاره محل سکونت توسط خود شرکت نیکو به صاحب ملک پرداخت می‌شود و خود مدیرعامل یا کارکنان در این حوزه ارتباطی با مبلغ اجاره خانه ندارند لذا جمع حقوق پرداحتی با اجاره خانه، بین ۱۵ تا ۱۶ هزار فرانک است.
فلسفه چنین حقوقی بدان علت است که مدیرعامل شرکت نیکو در لوزان ساکن بود و این حقوق با توجه به هزینه‌های زندگی در این شهر تعیین شده بود، اما مدیرعامل جدید شرکت نیکو، همین حقوق را برای زندگی در تهران دریافت می‌کند. مدیرعامل بسیار جوان شرکت نیکو طی این ۴ ماه مدیریت خود که تنها هفت روز در لوزان بوده است، حدود ۶۰ هزار فرانک حقوق دریافت کرده است که با توجه به نرخ چند ماه اخیر فرانک سوئیس در بازار تهران، بیش از ۸۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته است!
۸۰۰ میلیون تومان حقوق در شرایطی به وی پرداخت شده است که سقف حقوق مدیران صنعت نفت با سال‌ها سابقه کار ۲۱ میلیون تومان است و نیرو‌های عملیاتی حاضر در سکو‌ها و بیابان‌ها، اغلب کمتر از ۳ میلیون تومان دریافتی دارند. پور ابراهیم بدون آنکه تجریه‌ای در حوزه نفت داشته باشد، برای کاری که انجام نمی‌دهد ۸۰۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است یعنی ۱۰ برابر مدیر ارشد امروز صنعت نفت که ۳۰ سال سابقه کار دارد.