شنبه 5 آبان 1397 - 16:00

ارتباط مصرف بیش از حد کباب و سرطان در کهگیلویه و بویراحمد

معاون غذا و داروی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به مصرف بیش از حد کباب بر سر سفره‌ها در استان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بیماری‌ها در استان به دلیل زیاده‌روی در مصرف کباب آن هم روی آتش هیزم است.

به گزارش بویرنیوز، امام‌بخش قائدی با اشاره به تغییر الگو و سبک غذای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های با بافت عشایری در کشور از گذشته‌ بوده است.

وی با بیان اینکه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در گذشته از مواد غذایی سالم مانند لبنیات به وفور استفاده می‌کردند تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مواد غذایی مفید که در گذشته‌ها مصرف می‌شد به دلیل تغییر الگو و سبک تغذیه دیگر بر سر سفره‌های مردم نیست.

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی به مصرف نان اشاره کرد و گفت: برای مثال نان قدیم آهن مورد نیاز بدن را به تنهایی تامین می‌کرد.

وی با بیان این که در بحث ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها و پروتئین‌ها دچار مشکل هستیم افزود: برای مثال سبزیجات بیشتر ویتامین‌ها را در خود دارند و حرکت روده را روان‌تر می‌کنند اما در استان ما سرانه مصرف سبزی پایین است.

این مسؤول برای نمونه به مصرف بیش از حد کباب بر سر سفره‌ها در استان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بیماری‌ها در استان به دلیل زیاده‌روی در مصرف کباب آن هم روی آتش هیزم است که برای سلامتی مضر بوده و یکی از عوامل سرطان‌زا به شما می‌رود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=292172
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اعتدال گفت:

    با سلام
    کسی نبود از ایشان بپرسد که قدمت مصرف کباب چند سال می باشد که الان کباب شده سرطان زا!!
    کسی نبود بپرسه جناب به اصطلاح دکتر!!! کبابی که سالهای سال روی ذغال پخت میشه سرطان زاست یا ذغالی که روی گاز با دستگاه ههای امروزی پخت میشه سرطان زاست؟ کسی نبود بپرسه که مگه همین خود شماها نیستید که مجوز بهداشت کباب روی گاز رو میدید؟ چرا قبلا این سرطان ها نبود ولی چند سالی که مصرف کباب پزهای گازی امده سرطان زیاد شده؟

  2. ۱۱ گفت:

    یکی نی بگو مه کباب هم بیلهره که سرطان زایه .الحمدالله د کسی هم نیتره گوشت خرید کنه که بخو کباب بخره

  3. فقیر گفت:

    فعلاً که گوشت سی کباب نی……

  4. پزشک متخصص گفت:

    بیان مطالب غیر مستند آن هم از سوی دانشگاهیان کار نادرستیه متاسفانه مطالب ایشان بسیار کلی و غیر علمیه البته چون داروساز عمومی هستند انتظار نداریم که براساس یافته های تخصصی در مورد سرطان و علل آن صحبت کنند. اما چون معاون دارو و غذای دانشگاه هستند! باید سنجیده صحبت کنند نه کلی گویی براساس حدس و گمان.
    رسانه ها باید از ایشون بپرسند که کدام تحقیقات در کدام جمعیت سرطان زایی کباب را اثبات کرده؟

  5. 1219 گفت:

    چون گوشت گرون وابیه کسی نیتره بسونه ایگن سرطان زایه که د وته کسی نسووووونه

  6. ساویله گفت:

    خدا سیر وش بخردمی بهل تا بمردمی جمع کن کاسه کوزه ته

  7. شهروند گفت:

    د کباب هم نیخریم یه تحقیقی کنیت بینوم هوا سرطان زا نی تا نفس هم نکشیم

  8. شهروند گفت:

    ای خدایی که گوشت مرغ هم ایتره ادم بکشه گوشت حیوونی که نیتریم بسونیم بل تا طاعون بیاره

  9. غریب گفت:

    تنها روحانی میتونه گوشت بگیره وگرنه ما با دیدنش به یاد قدیم می افتیم که میتونستیم کباب بخوریم،الان داریم نون قرضی میگیریم چه رسد به گوشت،میترسم از گرسنگی بمیرم کباب پیشکش

دیدگاه شما