پنجشنبه 3 آبان 1397 - 8:33

علت و عوامل گردن درد و درمان آن با فیزیوتراپی

هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید

گردن انسان شامل ۷ مهره است که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروزگردن، ساییدگی و کاهش فاصله و دیسک گردن است. با افزایش سن خطر جراحی دیسک گردن نسبت به درمان بدون جراحی بیشتر است. از اینرو  افراد بیشتر به سمت درمان غیر جراحی مانند فیزیوتراپی، ورزش و تمرین، مگنت تراپی، لیزر درمانی، طب سوزنی و ماساژ می روند.

درد در گردن یک بیماری شایع است. درد گردن می تواند بعلت اختلالات و بیماری ها  در بافت گردن باشد. بیماری دژنراتیو دیسک، فشار گردن، آسیب گردن، فتق دیسک، می تواند باعث درد گردن شود.  عفونت ویروس گلو، منجر به غدد لنفاوی  تورم و گردن درد می شود.

تمرینات فیزیوتراپی گردن, آرتروزگردن

با افزایش سن خطر جراحی دیسک گردن نسبت به درمان بدون جراحی بیشتر است

علت گردن درد

علت گردن درد می تواند موارد گوناگونی باشد، که اغلب به کشیدگی یا وارد آمدن فشار بر عضلات مربوط می‌‌شود.

• نشستن پشت میز کار یا خم‌ شدن بر روی آن به مدت طولانی، به خصوص در صورتی که وضعیت قرارگیری بدن درست نباشد.

• خواندن، کار کردن یا تماشا کردن تلویزیون با وضعیت قرارگیری نامناسب بدن (مثلا مطالعه کردن در حالت خمیده به جلو)

• کار کردن با صفحه کامپیوتری که بیش از حد بالا یا پایین است.

• خوابیدن در وضعیت نادرست، مثلا خوابیدن روی شکم فشار زیادی به گردن وارد می کند.

• آسیب دیدن گردن در حین ورزش به علت پیچ‌ خوردگی یا فشار آمدن بر عضلات آن.

• ابتلا به بیماری‌هایی مانند  فیبرومیالژی، مننژیت.

تمرینات فیزیوتراپی گردن, آرتروزگردن

گردن شایع ترین مفاصل مستعد آرتروزگردن، ساییدگی و کاهش فاصله و دیسک گردن است

عوامل گردن درد

– اسپاسم یا گرفتگی عضلانی

در عضلات اطراف گردن، ذوزنقه ای (پشت گردن و کتف) رومبوئید، اسکالن و دسته ی عضلات راست کننده ی ستون مهره ها که تماماً در اطراف گردن قرار دارند و از ساختار ستون مهره ها در این ناحیه حمایت می کنند.

– دیسک بین مهره ای

همانطور که از اسم این صفحات پیداست، دیسک های غضروفی هستند که بین بدنه مهره ها قرار دارند. این صفحات ضربات وارده به مهره ها را که در اثر راه رفتن، دویدن و پریدن و… را به خود می گیرند و نیروی وارد به مهره ها را کاهش می دهند.

گاهی این صفحات در اثر فشار های ناصحیح به بدن و یا ضربات از جای خود خارج می شوند و باعث ایجاد فشار زاید روی اعصاب و طناب نخاعی می شوند که فشار روی عصب مساوی گردن درد می باشد.

– آسیب رباط ها (لیگامان)

ساختمان دیگری که به حفظ ستون مهره ها در جایگاه خود کمک می کند لیگامان ها هستند.حرکات سریع گردن و در پی آن کاهش سریع سرعت آن که معمولا در صدمات و یا تکان ها ی ناگهانی رخ می دهد باعث آسیب به رباط ها می شود که نتیجه صدمه به رباط ها ایجاد درد است.

دلیل دیگر گردن درد در اثر این نوع صدمات کشیدگی و پارگی ساختارهایی از جمله عضلات است که اطراف گردن هستند و یا مهره ها را در جایگاه خود ثابت می کنند.

– وضعیت نامناسب سر و گردن

در وضعیتی که گردن بیش از حد رو به جلو باشد باعث افزایش انحنای بین سر و تنه و اگر بیش از حد به سمت عقب باشد به عکس می شود. این حالات باعث افزایش فشار، روی ساختار اطراف گردن و ستون مهره ها (عضلات، رباط ها، دیسک، سطوح مفصلی مهره ها و.) می شوند؛ که باعث ایجاد گردن درد می شوند.

فیزیوتراپی 

در درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی،  روش های دیگری مانند کاربرد کمپرس های سردوگرم، اولترا سوند و ماساژ برای کاهش درد و سختی مفصل استفاده می شود. تمرینات فیزیوتراپی معمولا برای استقامت وافزایش دامنه حرکتی مفصل انجام می شود. در این روش ها بیمار با طرز صحیح قرارگیری بدن درموقعیت های مختلف و روش های آرام و ریلکس کردن عضلات آشنا  می شود همچنین کشش های آرام در گردن توصیه می شود.

تمرینات فیزیوتراپی گردن, آرتروزگردن

تمرینات فیزیوتراپی معمولا برای استقامت وافزایش دامنه حرکتی مفصل انجام می شود

حرکات اصلاحی برای تقویت عضلات گردن

◊ کشش ذوزنقه گردن: گوش چپ خود را به سمت شانه کج کنید وبرای مدت زمان ۱۰ثانیه درهمین حالت نگه دارید این حرکت را برای هردوسمت تکرارکنید.

◊ کشش ذوزنقه: گوش سمت چپ رابه سمت شانه کج کنید بوسیله دست فشار آرامی بروی گردن وارد کنید این حرکت را برای مدت زمان ۱۰ ثانیه نگه دارید وبرای هردو سمت تکرارکنید.

◊ کشش پشت گردن: چانه خود را سمت سینه به طرف پایین قراردهید این حرکت را برای ۱۰ ثانیه نگه دارید.

◊ چرخش گردن: گردن خود را بچرخانید وطرفین شانه خود را مشاهده کنید تاکشش آرامی در این ناحیه حس شود این حرکت را برای مدت زمان ۱۰ ثانیه نگه دارید.

◊ استقامت ایزومتریک: بوسیله دست برروی پیشانی فشاردهید برای ۱۰ ثانیه آنرا نگه دارید و۳مرتبه تکرارکنی. حرکت دیگر ایزومتریک بوسیله دست کنارسرخود را فشاردهید برای ۱۰ثانیه نگه دارید و۳مرتبه تکرارکنید.

◊ کشش  ترکیبی: بوسیله دست راست بازوی چپ خود را بکشید سرخود رابه سمت عقب و دورتراز شانه چپ کج کنید این حرکت را برای مدت زمان ۱۰ثانیه نگه دارید وبرای طرف مخالف تکرار کنید.

◊ استقامت عمیق ماهیچه های گردن: روی مفصل کمر دراز بکشید به آرامی چانه خود را به سمت سینه پایین بیاورید این حرکت را برای مدت زمان ۷ثانیه نگه دارید و۳مرتبه تکرارکنید.

تمرینات فیزیوتراپی گردن, آرتروزگردن

آسیب دیدن گردن در حین ورزش به علت پیچ‌ خوردگی یا فشار آمدن بر عضلات آن است

نکات بسیار ساده اما بسیار مهم :

1. همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد.

2. هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

3. از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.

4. اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

5. بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است به این ترتیب کمتر ناچارمی شوید گردنتان را خم کنید.

6. موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید نه این که گردنتان را خم کنید. مدت های مدیدی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

7. حتی الامکان هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه این که خم شود.

8. در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دستهایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

9. صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید حتماً بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید (که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگری از پشت (که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=292020
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما