شنبه 28 مهر 1397 - 18:55

۲۰۰ نفر از معاونان وزرا و استانداران باید پست خود را ترک کنند/ مجوز استخدام ۲۴۰۰ نفر در وزارت نفت صادر شده

نماینده مردم سرخس و فریمان گفت: آمار‌های متفاوتی از تعداد بازنشستگان وجود دارد، اما تعداد مقامات شامل معاونان وزرا و استانداران بازنشسته بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر است.

به گزارش بویرنیوز، سیداحسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی امروز در نشست تحلیلی خبری جوان گرایی در تحقق دولت اسلامی – جامعه اسلامی که با حضور زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس در دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: جوان گرایی در پوسته مدیریتی کشور یکی از بحث‌هایی است که همواره مطرح می‌شود. در چهل سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد آدم‌های زیادی در دوره‌های مختلفی مانند جنگ، دوران سازندگی، اصلاحات سیاسی و دوران عدالتخواهی آمده اند و رفته اند و در این دوره نیز بحث سیاست خارجی مورد توجه بوده با این وجود مسئله این است که چرخش نسلی به آن میزان که مورد نیاز کشور بوده در دوره‌های مختلف شکل نگرفته است.

وی افزود: برخی چهره‌های سیاسی می‌گویند انقلاب در بن بست قرار دارد، اما اخیرا شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب سند ۵۰ ساله‌ای را ارائه کردند که معنایش این است که انقلاب به بن بست نرسیده و برای آینده برنامه دارد و قطعا جوانان باید این مسیر را دنبال کنند.

قاضی زاده هاشمی به نقش جوانان در فرماندهی جنگ اشاره کرد و افزود: با این وجود شاهد عدم جابه جایی بین نسلی در دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف بوده ایم چرا که برخی‌ها فکر می‌کنند که اگر آن‌ها نباشند به کارایی کشور آسیب می‌رسد و دچار بحران‌های عدیده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی می‌شویم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نگاه ما در فراکسیون جوانان مجلس این بود که باید این اعتماد صورت بگیرد که قرار نیست با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان به یکباره کار از نسل ۶۰ و ۷۰ سال به جوانان ۲۰ ساله محول شود، افزود: هدف ما این است که با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان تغییر نیسل دهه به دهه صورت بگیرد در واقع این قانون برای این است که افراد بدانند برای همیشه ماندگار نیستند و باید دیر یا زود به طور واقعی محل خدمت خود را ترک کنند و آن را به نسل‌های بعدی تحویل دهند.

وی با تاکید بر اینکه کادرسازی، همتاسازی و جانشین پروری باید شکل بگیرد، افزود: توانمندسازی فردی و علمی در بستر دانشگاه محقق می‌شود چرا که یک نقطه علمی و فرهنگی می‌تواند خود را در عرصه دانشگاه‌ها به ظهور برساند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه خروجی‌های توانمند و کارآمد زیادی در حوزه‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و عرصه‌های فرهنگی دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، اما الان در فضایی هستیم که این افراد به دلیل عدم به کارگیری ظرفیت هایشان به نوعی کناره گیری کرده اند و یا فعالیت‌های علمی و فرهنگی آن‌ها کم شده اظهار کرد: این افراد در بخش خصوصی و یا در جا‌هایی غیر از تخصص و نوع تحصیل خود مشغول به کار هستند و یا اینکه بخشی از آن‌ها مهاجرت کرده اند چرا که مدرک تحصیلی آن‌ها کاربرد و کارایی لازم را در کشور نداشته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کارایی صرفا به معنای مدیریت نیست بلکه باید هر کسی در حوزه تخصصی خود کار کند اضافه کرد: ما نیازمند یک چرخش در ساختار بروکراتیک کشور هستیم و این چرخش با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان شروع شده البته نمی‌خواهم بگویم که صددرصد موفق بوده ایم، ولی این قانون دارای یک نگاه آوانگارد و رو به جلو است.

وی گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌خواهد بگوید که انقلاب متعلق به همه است و به افراد خاص تعلق ندارد.

قاضی زاده هاشمی ابراز امیدواری کرد قانون منع به کارگیری بازنشستگان بتواند موجب ایجاد امید در بین نسل جوان شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از حضور آخوندی به عنوان گزینه جایگزین افشانی در شهرداری تهران بی اطلاع هستم، تصریح کرد:، اما در راستای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان پیش بینی شده است تا افرادی که بازنشسته محسوب می‌شوند و از پرونده خود اطلاع دارند تا ۲۴ آبان محل خدمت خود را ترک کنند در هر حال امیدواریم که این افراد بدون اینکه به ابزار دیگر برای ماندگاری استفاده کنند خودشان داوطلبانه از این عرصه خارج شوند.

وی با بیان اینکه آمار‌های متفاوتی از تعداد بازنشستگان وجود دارد، اما تعداد مقامات شامل معاونان وزرا و استانداران بازنشسته بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر است، اظهار کرد: البته این قانون تنها شامل مقامات نمی‌شود بلکه اشخاص در سطوح مختلف حتی نیرو‌های کارشناس که بازنشسته محسوب می‌شوند شامل این قانون می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه فدراسیون ورزشی شهرداری‌ها نهاد‌های عمومی و غیردولتی و یا هر دستگاهی که یک ریال از بودجه عمومی کشور دریافت می‌کنند بحث شمول این قانون مطرح است، افزود: با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان آمار و گزارش‌های مربوطه را به طور شفاف به اطلاع مردم می‌رسانیم و می‌گوییم چه کسانی قانونمدار و یا قانون گریز هستند.

این نماینده مجلس افزود: با اجرایی شدن این قانون قطعا کسانی که به عنوان نیرو‌های قراردادی محسوب می‌شوند به ازای نیرو‌های بازنشسته تبدیل وضعیت خواهند شد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص تعیین سقف پاداش پایان خدمت افزود: این رقم ۲۴۰ میلیون تعیین شد که در یک وزارتخانه به تنهایی ۸۰۰ نفر برای اینکه بتوانند تا پیش از ۲۹ اسفند سال گذشته که موعد اجرای این قانون بود از پاداش پایان خدمت بیشتری برخوردار شوند خود را بازنشسته کردند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه مجوز استخدام ۲۴۰۰ نفر در وزارت نفت صادر شده افزود: این مجوز برای تبدیل وضعیت نیرو‌های قراردادی و همچنین فارغ التحصیلان رشته‌های نفت و گاز و پتروشیمی مهم است با این وجود این آزمون باید هر چه سریع‌تر برگزار شود.

این نماینده مجلس افزود: برخی‌ها شامل نمایندگان که خارج از وزارت نفت بوده اند به این وزارتخانه منتقل شده اند همچنین عده‌ای هم فاقد تخصص در حوزه گاز، نفت و پتروشیمی هستند.

وی افزود: وزارت نفت باید آزمون استخدامی این وزارتخانه را برگزار کند، چون یک چراغ امید برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است و می‌تواند نیرو‌های جایگزین نیرو‌های بازنشسته را تامین کند.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه نباید در آزمون استخدامی وزارت نفت بحث ژن خوب و آقازادگی وجود داشته باشد گفت: باید تاریخ آزمون مشخص شود و طبق آزمون کسانی که از پختگی علمی برخوردار هستند جذب شوند.

این نماینده مجلس همچنین به وضعیت نیرو‌های بازنشسته در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: طبق اخبار منتشر شده طی چهار ساله آینده بخش گسترده‌ای شامل صد تا چهارصد هزار نفر از این وزارتخانه بازنشسته می‌شوند با این وجود نباید وضعیت به گونه‌ای پیش برود که این وزارتخانه آن موقع بگوید خلا نیرو داریم از این رو باید این خلا جبران شود.

وی افزود: در خیلی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها پست‌های اداری و رسمی خالی وجود دارد و آن‌ها با کمبود کارشناس مواجه هستند.

قاضی زاده هاشمی افزود: تشکل‌های دانشجویی مجموعه اجتماعی و سیاسی هستند که باید بتوانند در سیر اجتماع با اتکا به توان، تجربه و خاستگاه خود در جامعه نقش ایفا کنند البته دوران دانشجویی دوران تمرین سیاست ورزی نیز است.

این نماینده مجلس از تشکیل کمپین جوانان انقلاب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طی دو ماه آینده جلسه‌ای را با حضور جوانان ارزشی و وفادار به نظام و جبهه انقلاب اسلامی که طی ده سال اخیر عضو شورای مرکزی تشکل‌های دانشجویی بوده اند در مجلس برگزار می‌کنیم تا کمپین جوانان انقلاب راه اندازی شود.

وی افزود: هدف از تشکیل این کمپین این است تا این افراد بتوانند در آینده با مشارکت سیاسی در عرصه‌های سیاست ورزی و اجتماعی مثلا عرصه مجلس شورای اسلامی نقش خود را ایفا کنند بنابراین ما از کسانی که شرایط سی سال سن تخصص و زمینه رای آوری را دارند می‌خواهیم که وارد این عرصه شده و کاندیدای انتخاباتی شوند.

قاضی زاده هاشمی ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمپین جوانان انقلاب جبهه جدیدی از جوانان انقلابی برای فعالیت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شکل بگیرد چرا که اقبال عمومی و اجتماعی نسبت به نسل جوان بالاست./دانشجو

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=291780
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    چه فایده جایگزینها با بند پ اماده ورود به بازی قدرت ..
    اینجا ….

  2. ناشناس گفت:

    بعضی هاراعزرائیل هم نمیتونه ازمیز جداشون کنه

  3. ناشناس گفت:

    متاسفانه اینم برای افراد خاص میباشد اونایی که مدرکشان نفت است بیکار میمونن

  4. حسین گفت:

    متاسفانه اینم برای افراد خاص میباشد اونایی که مدرکشان نفت است بیکار میمونن

دیدگاه شما