پنجشنبه 12 مهر 1397 - 10:31

فاجعه ای که از بیخ گوش جمعه بازار یاسوج گذشت/آیا پلاسکوی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد؟(+تصاویر)

گروه اجتماعی- جمعه بازار یاسوج آتش گرفت؛ خبر کوتاه بود اما نگران کننده و قابل پیش بینی!

به گزارش بویرنیوز، جمع بازار یاسوج که بعنوان بازار روز قدیمی مرکز استان از سالیان گذشته احداث شد، حالا مملو از مغازه های کوچک و بزرگی است که بدون رعایت هیچگونه اصول ایمنی و شهرسازی و به صورت سازه هایی ناپایدار  بنا شده اند.

این مکان قبلا هم دچار آتش سوزی شده بود!

بازار روز یاسوج پیش از این هم در 9 دی ماه 1391 دچار آتش سوزی شده بود که آن موقع نیز با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی حریق کنترل شد.

داد و فریادهای چند باره شهردار/اگر آدم بده هم لقب بگیرم کوتاه نخواهم آمد!

نستهن مقدم از همان ابتدای سکان داری در شهرداری یاسوج از لزوم جابجایی جمعه بازار گفت و از قاطعیت شهرداری برای این جابجایی خبر داد.

وی ضمن بیان اینکه حتی آدم بده لقب بگیرم نیز کوتاه نمی‌آیم، گفت: این مکان برای جان و مال مغازه داران و ساکنان منطقه خطرناک است و با توجه به نوع ساخت این مرکز و سختی دسترسی به غرفه ها خدای ناکرده در صورت بروز حادثه شاهد فاجعه خواهیم بود.

شهردار یاسوج در سال 96 تنها راه حضور غرفه داران را ساماندهی این مرکز و همکاری مغازه داران برای اصلاح معابر عنوان کرد و گفت: حفظ جان مردم مهم است و نباید به بهانه‌ اینکه اینجا محل کسب و درآمد است، باید چشمان‌مان را روی خطرها و حوادث که جان مردم را تهدید می‌کنند، ببندیم.

شهردار یاسوج با بیام اینکه معیشت و تسهیل در کار مغازه‌داران جمعه بازار یاسوج شعار همه ماها است، و بر اشتغال‌زایی و مرتبط از سوی بزرگان کشورمان تاکید می‌شود، گفت: اما این منطقه برگ منفی در کارنامه شهرداری است که آن را ایجاد کرده و یا حمایت می‌کند، این مرکز نه زیبنده چهره شهر است و نه در شان مغازه داران عزیزی که فعالیت می کنند، به خاطر امنیت جانی و مالی این عزیزان هم شده باید تن به تغییر مکان جمعه بازار دهیم.

پای ثابت بحث تغییر مکان جمعه بازار

هدایت اکبری نیز با اشاره به آتش سوزی های مشابه در تهران و کرج گفت: راهی جز جابجایی مکان جمعه بازار نیست، این محل اصول فنی، ایمنی و شهرسازی را ندارد و همچن بمب بنزینی است که با یک جرقه فاجعه بزرگی در مرکز کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می کند.

نایب رئیس شورا البته از وجود برخی مخالفت ها و سنگ اندازی ها برای جابجایی مکان جمعه بازار یاسوج نیز پرده برداشته بود، وی گفت: عده‌ای می‌خواهند در قضیه جمع‌آوری جمعه بازار شهر یاسوج آدم بد لقب نگیرند.

هدایت اکبری در ادامه پرده از برخی رانت‌خواری در جمعه بازار فعلی یاسوج برداشت و اظهار کرد: دو گروه در جمعه بازار فعلی یاسوج فعالیت دارند، یک گروه کسانی هستند که با شهرداری یاسوج قرارداد بسته‌اند و وضعیت مالی‌شان خوب نیست و مشکلات اقتصادی دارند که در این منطقه به کسب و درآمد مشغول هستند، اما گروه دوم کسانی هستند که به واسطه رانت و نفوذی که داشتند، زمین‌های را در جمعه بازار فعلی یاسوج از شهرداری یاسوج با نرخ بسیار پایین اجاره کردند و با ایجاد چند غرفه با کرایه یک میلیون تومان، ۹۷۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به افراد دیگری اجاره می‌دهند و از طرفی خودشان اجاره‌های بسیار پایین در حد ۷۰ هزار تومان به شهرداری می‌دهند.

هشدار جدی دادستان و وعده ای که در کمترین زمان عملی شد

دادستان مرکز استان نیز به دفعات بر لزوم ساماندهی و جابجایی جمعه بازار یاسوج به دلیل نا ایمن بودن و نامناسب بودن این مکان تاکید کرد و گفت: در صورت بروز اتفاق ناگوار شورای شهر و شهرداری را مسئول میدانم و قطعاً با هرگونه کم کاری در این زمینه برخورد میکنیم.

مهرداد کرمی بلافاصله روز بعد از آتش سوزی جمعه بازار، طبق وعده ای که داده بود شهردار و اعضای شورا را به دادستانی احضار کرد.

کرمی که بارها در قالب نصیحت و توصیه چه در زمان شورای گذشته و چه شورای کنونی به لزوم ساماندهی این مرکز خطر آفرین هشدار داده بود حالا اما جدی به موضوع ورود کرده و در گام اول اعضای شورا و شهردار را احضار کرد و آنطور که به نظر می رسد ادامه بررسی و احضار افراد مرتبط برای تکمیل تحقیقات و برخورد با کم کاری ها ادامه خواهد داشت.

ساز ناکوک شورای شهر برای تسریع جابجایی جمعه بازار

برخی اعضای شورا چه در شورای کنونی و چه شورای شهر قبل بدون داشتن ایده و یا برنامه خاصی، جابجایی مرکز فعلی جمعه بازار را با این توجیه که به بازاریان این محل فشار اقتصادی تحمیل می شود را با وقفه همراه کردند که لازم است مدعی العموم با همین افراد به صورت جدی برخورد کند.

شهردار به دنبال تحمیل مغازه ها و فشار بر مغازه داران جمعه بازار نیست/تسهیل شرایط برای حضور در مکان جدید

شورای شهر و شهرداری یاسوج دو پیشنهاد برای کسبه جمعه بازار یاسوج داشت.

ساماندهی مرکز فعلی، در وهله اول مغازه داران این مرکز باید به بازگشایی معابر و ساماندهی جمعه بازار یاسوج تن دهند تا حداقل ایمن سازی و مناسب سازی سازی کنونی اجرا شود.

از طرفی محل جدید جمعه بازار نیز در دست ساخت است که برای افرادی که تمکن مالی دارند مساله خرید مغازه ها مطرح است و مابقی نیز می تواننذد به صورت اجاره ای از این مرکز مجهز و ایمن ستفاده کنند.

و اما سخن مغازه داران!

مغازه داران معترض به جابجایی جمعه بازار، درخواست داشتند که مکان جمعه بازار یاسوج جا به جا نشود چرا که نمی توانند 90 میلیون تومان را پرداخت کنند و به مکان جدید نقل مکان کنند.»

آنها می گویند: برای انتقال و جا بجایی جمعه بازار به منطقه دیگر مبلغ 90 میلیون تومان از ما خواسته اند در حالی که نمی توانیم این مبلغ را تهیه کنیم ما اگر این مبلغ را داشتیم که نمی آمدیم دست فروشی کنیم.

حادثه ای که به خیر گذشت/درسی که جدی گرفته نشود هزینه گزافی به بار می آورد!

به گزارش بویرنیوز، آنچه مسلم است این مرکز فاقد هرگونه ایمنی و استاندار است و از طرفی ظاهر زشت و زننده و محلی پر ترافیک نیز در شهر ایجاد کرده است، تغییر این محل برای جان و مال خود کسبه نیز به عنوان یک ضرورت به نظر می رسد.

شهرداری و شورای شهر باید با اطمینان بخشی به بازاریان این محل، شرایط و تسهیلاتی آسان برای آغاز ساماندهی و در ادامه انتقال به مرکز جدید فراهم آوردند.

از طرفی کسبه این محل باید بدانند که جان و مالشان در خطر است، به نطر می رسد با یک معادله ساده میتوان به منفعت ساماندهی و تغییر این مکان رسید، اگر حادثه ای رخ دهد خدای ناکرده ممکن است این عزیزان تمام دارایی مالی و از طرفی جان خود را از دست دهند، پس چه بهتر که از حادثه اخیر که به خیر گذشت درس گرفت و علاقلانه ترین راه را انتخاب کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=290754
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کربلا»» عبرت گفت:

    درود بر جناب دکتر مقدم شهردار توانمند که روزهای اول سکانداری شهرداری با ارزیابی خطر ریسک نشان داد واقعا توانمند و اینده نگر هست،از مسئولان محترم و شهروندان گرامی خواهشمند است با شهردار عزیز هم رای شوید برای آبادانی شهر یاسوج.

  2. شهروند گفت:

    با سلام خدمت تمامی مسئولان زحمتکش استان
    واقعا بحث جابجایی جمعه بازار باید جدی پیگیری شود به چند دلیل.
    1. ایجاد ظاهر بسیار زشت برای ورودی شهر زیبای یاسوج
    2.ایجاد ترافیک های خسته کننده برای عبور عابرین و مسافران
    3.ناایمن بودن مکان از همه لحاظ
    4. تبدیل شدن به مکانی برای فروش اجناس بی کیفیت به مردم و دیگر موارد
    و اینجا همت مسئولین استانی را می طلبد که هر چه زودتر بحث جابجایی جمعه بازار را پیگیری کنند تا خدای نکرده اتفاقات ناگواری رخ ندهد باز جای شکرش باقیست که مردم عادی در این اتش سوزی حادثه ی برای انها رخ نداد

دیدگاه شما