دوشنبه 2 مهر 1397 - 14:04

تصاویر: فقر و فلاکت در سوئیس

به گزارش borgenproject فقر در سوئیس از بسیاری از همسایگان اروپایی‌اش کمتر است اما بااین‌حال هنوز بخش بزرگی از جمعیت این کشور فقیر محسوب می‌شوند. چرا سوئیسی‌ها فقیر هستند؟ در این کشور نبود آگاهی در مورد فقر با هزینه‌های بالای زندگی ترکیب شده و چالشی را شکل داده که مردم بی‌چیز شده آن را احساس می‌کنند. در زیر واقعیت‌های مهمی در مورد فقر درباره‌ی کشور سوئيس آمده است.

۱. از هر ۱۳ نفر در سوئیس یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند

سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. بااین‌حال اطلاعات نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۴از هر ۱۳ سوئیسی یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند. این نرخ برای خیلی‌ها شوکه کننده است چرا که سوئیس معمولاً با ثبات اقتصادی‌اش به یاد آورده می‌شود. برای مقایسه بهتر است بدانیم در بریتانیا از هر ۵ نفر یک نفر فقیر است و در همین حال یک فرد متوسط به ازای هر یک ساعت کار در زوریخ ۲۱ برابر بیشتر از یک فرد متوسط در کیف پایتخت اوکراین درآمد کسب می‌کند. با اینکه نرخ فقر در سوئیس به‌طور چشم‌گیری از سایر ملل اروپایی کمتر است اما همچنان ۶.۶ درصد جمعیت سوئیس در فقر به سر می‌برند.

۲. هزینه‌های بالای زندگی مشکل را تشدید می‌کند

مردم سوئیس با هزینه‌های بالای زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ قیمت بالای مواد غذایی و مسکن هزینه‌های زندگی روزمره را بالا برده است. بیمه‌ی سلامتی خصوصی اجباری هم بر هزینه‌ها می‌افزاید. گزارش‌های اخیر زوریخ و ژنو را از نظر هزینه‌های زندگی دو تا از گران‌ترین شهرهای جهان معرفی کرده‌اند و برخی گزارش‌ها آن‌ها را از نیویورک هم گران‌تر دانسته‌اند. به‌هرحال، درآمدهای بالاتر در این شهرها معمولاً این هزینه‌ها را جبران می‌کند، گزارش‌های مربوط به قدرت خرید این واقعیت را تأیید می‌کند. در نتیجه زوریخ و ژنو در شاخص قدرت خرید بعد از لوکزامبورگ به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

۳. خط فقر بر اساس هزینه‌های زندگی تعیین شده است

به منظور محاسبه‌ی هزینه‌های بالای زندگی در سوئیس، نرخ فقر در این کشور طوری تعیین می‌شود که نیازهای مالی زندگی در این کشور را هم شامل شود. برای یک فرد، خط فقر در‌آمد ماهانه‌ی ۲۲۰۰ فرانک سوئیس ( معادل کمی بیش از ۲۲۰۰ دلار در آمریکا) است. یک زوج با دو تا بچه وقتی زیر خط فقر هستند که درآمد ماهانه‌ی آن‌ها کمتر از ۴۰۵۰ فرانک در ماه باشد. فقر در سوئیس به معنای این است که فرد یا خانواده از تأمین کالا‌ها و خدمات عمومی که برای یک زندگی سالم و یکپارچه‌ی اجتماعی نیاز است ناتوان باشد. اداره‌ی آمار سوئیس محدوده‌ی خط فقر را بر اساس تکافوی این نیازها تعیین می‌کند.

۴. افراد مسن، مهاجران و والدهای مجرد به‌ویژه آسیب‌پذیرند

برخی گروه‌های اجتماعی در سوئیس به ويژه در برابر فقر آسیب‌پذیر هستند. این گروه‌ها بسیار شبیه گروه‌های آسیب‌پذیر سایر کشورها هستند از جمله خانواده‌های تک والد، افراد سالمند، بیکاران، کارگران غیرماهر و افرادی که تنها زندگی می‌کنند. نرخ فقر در میان این گروه‌ها به طرز چشمگیری بیش از سایر گروه‌ها است. مثلاً احتمال اینکه افراد بالای ۶۰ سال فقیر باشند تقریباً ۳ برابر بیشتر است.

۵. رویکرد آزمون‌وخطا برای حل مشکل، از جمله سیاست درآمد پایه‌ی جهانی

به دنبال تلاش‌های سوئیس برای حل مشکل فقر مزمن در کشور، همه‌پرسی برگزار شد و در آن از مردم پرسیده شد آیا با پرداخت حقوقی هفتگی و تضمین شده به همه‌ی خانوارها موافق هستند یا خیر. با اینکه اکثریت در این همه‌پرسی رأی منفی دادند اما این همه‌پرسی نشان‌دهنده‌ی نوآوری برای جستجوی راه‌حلی برای مشکل فقر بود. سوئیس اولین کشوری است که راه‌حلی این چنینی را در نظر می‌گیرد. بااین‌وجود، برخی شکست در این همه‌پرسی را گام مهمی قلمداد می‌‌کنند چرا که بستری را فراهم آورد که در مورد معنای درآمد پایه بحث و گفتگو شود.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=290145
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ولی گفت:

    سلام بویر نیوز فق وفلاکت استان خودت را به تصویر بکش

  2. ناشناس گفت:

    مگه مثل خودمون نفت و گاز و معادن مختلف ندارن سوئیسی های فلک زده ی فقیر بدبخت

  3. reza گفت:

    ای کاش یه گزارش تصویری از زندگی نکبت بار از هم استانیهای فقیر خودت در معرض دید میگذاشتی. چکار دارید به سوئیس

دیدگاه شما