به گزارش بویرنیوز، روز سه شنبه 27 شهریور رئیس جمهور “قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان” را جهت اجرا ابلاغ کرد؛ قانونی که از زمان طرح تا تصویب آن گرچه موافقان زیادی داشت، اما انتقادات زیادی به تبصره‌های آن انجام شده و کارشناسان در مورد سوءاستفاده برخی بازنشستگان از تبصره‌های این قانون هشدارهای زیادی داده‌اند.

یکی دیگر از این هشدارها را امیر خجسته، دبیر کمیسیون اصل نود به سران قوا داد و در نامه ای نوشت: شنیده‌ایم برخی از مقامات با مراجعه به بنیاد شهید به دنبال افزایش درصد جانبازی خود هستند تا از این قانون مستثنی شوند، در‌حالی‌که ما خطاب به بنیاد شهید می‌گوییم که تحت فشار این افراد قرار نگیرند.

از طرفی دیگر نیز برخی نمایندگان و نزدیکان شهرداران بازنشسته بخصوص شهردار تهران اعتقاد دارند که این قانون مشمول شهردار فعلی تهران نمی‌شود، این در حالی است که وزارت کشور ۲۷ شهریور ماه استعلامی از دو نهاد نظارتی و حقوقی درباره شمولیت شهرداران در قانون منع به کارگیری بازنشستگان گرفته و منتظر پاسخ این دو نهاد است.

روی این نوشتار اما در “کوچ دولتی‌های بازنشسته به خصولتی‌ها ” است، در حال حاضر بیشتر شرکت‌های خصولتی مانند زیرمجموعه‌های شستا، ساتا، هلدینگ خلیج فارس و شرکت سرمایه گذاری بانک ملی حیات خلوت بسیاری از سیاسیون و بازنشسته‌ها هستند.

اولین ساز مخالفت منع انتصاب بازنشسته‌ها در شرکت‌های خصولتی را مرتضی لطفی ۶۳ ساله و مدیرعامل شستا زد.

وی در مراسم افتتاح پروژه‌های سازمان‌های تابعه وزارت کار گفت: ما مشمول این قانون نمی‌شویم.

این در حالی است که محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این نشست حضور داشت، اما تاکید کرد که در این زمینه با لطفی اختلاف نظر دارد و معتقد است که قانون ممنوعیت به کار گیری بازنشسته‌ها باید در مورد شستا نیز اجرا شود. (۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۷).

این اظهار نظر مرتضی لطفی در حالی است که سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز گفته که سازمان و دستگاه‌های عمومی غیردولتی نیز مشمول این قانون می‌شوند و هستند.

حربه دیگر انتصاب بازنشستگان در هیئت مدیره‌های شرکت‌های خصولتی، انتصاب به عنوان عضو هیئت مدیره غیرموظف یا مشاور است. برخی از مدیران بازنشستگان در حال حاضر تحت عنوان عضو غیرموظف یا مشاور در شرکت‌های خصولتی مشغول به کار هستند که حقوقی به انحا مختلف و حتی بسیار بیشتر از زمان قبل از بازنشستگی خود دریافت می‌کنند.

دومین ساز مخالف را هلدینگ خلیج فارس که تعداد بسیار زیادی از پتروشیمی‌ها کشور را در زیرمجموعه خود دارد، نواخته است؛ این هلیدنگ عقیده دارد که خصوصی است و مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شود.

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت: قانون به صراحت می‌گوید که سازمان تامین اجتماعی، شستا،‌ شرکت‌های خصولتی، صندوق بازنشستگی و زیرمجموعه آن‌ها دولتی محسوب شده و شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند و هیچ بخش‌نامه‌ای نمی‌تواند قانون را نقض کند.

خدادادی درباره سرنوشت شرکت‌های خصولتی مانند شستا و… پس از اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، گفت: همه این شرکت‌ها مانند شستا، صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها شامل این قانون خواهند بود.

وی افزود: شرکتی مانند شستا زیرنظر سازمان تامین اجتماعی است که سازمانی دولتی محسوب می‌شود .قانون به صراحت می‌گوید که سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و زیرمجموعه آن‌ها دولتی محسوب می‌شوند و هیچ بخش‌نامه‌ای نمی‌تواند قانون را نقض کند؛ عنوان قانون فراگیر است.