شنبه 17 شهریور 1397 - 23:07

رئیس بانک مرکزی: روند کاهش نرخ ارز آغاز شده است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه روند کاهش نرخ ارز شروع شده است، گفت: به صرافی ها برای ورود ارز به کشور مجوز داده شده و آنها می توانند اسکناس به کشور وارد کنند.
عبدالناصر همتی

به گزارش بویرنیوز، عبدالناصر همتی در گفت وگو با خانه ملت، درباره حضورش در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست مباحث مهمی درخصوص سیاست های پولی و ارزی کشور مورد بررسی قرار گرفت و توضیحاتی در این خصوص به نمایندگان عضو کمیسیون ارائه شد و با توجه به تعامل خوبی که بین مجلس و دولت وجود دارد، از شرایط فعلی اقتصادی عبور خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر روند تامین کالاهای اساسی در کشور خوب است و ظرف یک ماه گذشته حدود 1.1 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان برای تامین کالاهای اساسی ارائه شده و در بازار ثانویه نیز 1.3 میلیارد دلار ارز با نرخ بازار ثانویه توسط صادرکنندگان غیرنفتی عرضه شده که حدوداً به طور متوسط قیمت هر یورو حدود 9 هزار تومان بوده و ارزهای مذکور در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اختصاص ارز برای کالاهای اساسی ضروری و مواد اولیه بیان کرد: روند اختصاص ارز برای کالاهای مورد نیاز کشور ادامه می یابد.

روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است

همتی در ادامه افزود: یک نکته به نقل از بنده بیان شده مبنی بر اینکه “ذخایر ارزی بانک مرکزی ناموس بانک مرکزی است” که باید در این رابطه توضیح بدهم که بانک مرکزی به هیچ وجه مجاز به تضعیف ذخایر ارزی نیست و حتی در یک ماه گذشته ذخایر ارزی تقویت شده و ارز برای نیازهای اساسی را تامین خواهد کرد، اما من نگفته ام که از سایر منابع جاری بانک مرکزی یا منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی که در اختیار سامانه نیما قرار می گیرد، استفاده نخواهم کرد و توسط بانک مرکزی برای مدیریت بازار به کار گرفته می شود، بنابراین برداشت ناقصی از صحبت های من شده و تفسیرهای متفاوتی نیز در رسانه ها آمده است، اما مردم بدانند که بانک مرکزی در بازار ارز دخالت کرده و روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است.

وی با بیان اینکه مردم به بحث ریسک در مباحث اقتصای توجه کنند، تصریح کرد: تامین نیازهای واقعی مردم در بازار از طریق بانک ها و صرافی ها از وظایف بانک مرکزی است و به صرافی ها برای ورود ارز به کشور مجوز داده شده و آنها می توانند اسکناس به کشور وارد کنند و بخشی از ارز صادرکنندگان در سامانه نیما را می توانند به صورت اسکناس و تحت نظارت بانک مرکزی وارد بازار کنند.

همتی با بیان اینکه با حمایت و کمک مردم در مقابل دشمن ایستادگی خواهیم کرد، گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند که در حال حاضر دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، روی جنگ روانی و تبلیغاتی نیز کار می کند تا به مردم فشار بیاورد، اما مردم کشور پیروز هستند و بانک مرکزی شرایط را برای ساماندهی کارها پیگیری می کند.

بخشنامه الزام آور به گمرک برای توجه به پیمان سپاری ارزی  

وی درخصوص عرضه ارز پتروشیمی ها اظهار داشت: میزان صادرات پتروشیمی ها، شرکت های فولادی و معدنی در سال گذشته مشخص است، بنابراین آنها موظفند که منابع ارزی خود را به بازار عرضه کنند و حتی رئیس جمهور تاکید کردند که در صورت عدم انجام این مهم برخورد می شود و دولت در این زمینه کوتاه نمی آید، بقیه صادرکنندگان غیرنفتی نیز ارزهای خود را به بازار بیاورند؛ روز گذشته بخشنامه ای به گمرک ارائه شده که پیمان سپاری ارزی ضرورت دارد و باید تعهد شود که طی دو ماه ارزها ارائه شود، در حال حاضر نیز قیمت ارز برای صادرکنندگان مناسب است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: توئیتی درخصوص پیمان های ارزی نبوده و نظرات بنده گفته شده، چرا که در حضور روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه بحث های حاشیه ای مفصلی انجام شد و توافقات خوبی برای صادرات نفت و گاز و خرید کالاهای اساسی و مبادله و همچنین حل مشکلات بانکی انجام شده و در این راستا تصمیمات خوبی اتخاذ شده و فکر می کنم این مبادلات بدون نیاز به دلار قابل انجام باشد و امیدوارم در مذاکرات با روسای بانک های مرکزی ترکیه و روسیه توافقات در زمینه پیمان های پولی عملیاتی شود.

همتی در این رابطه افزود: معاملات با پول های ملی کشورها براساس توافق و نرخ واحد انجام پذیر است و حتی فکر کنم رئیس جمهور روسیه گفت که بزرگترین اشتباه آمریکا این بود که کمک می کند که دلار از صحنه مبادلات جهانی حذف شود./

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=289903
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما