سه شنبه 13 شهریور 1397 - 23:35

وجود 600 معتاد زن در کهگیلویه و بویراحمد

دبیر شورای هماهنگی‌مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که مصرف موادمخدر در بین دانش آموزان این استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین بوده و دانش‌آموز مصرف کننده حرفه ای موادمخدر در این استان وجود ندارد.

به گزارش بویرنیوز، سید ناصر رضائی در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: سن مصرف موادمخدر در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده و از سن 20 سالگی در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه البته استثناهایی هم در بحث سن مصرف‌کنندگان موادمخدر داریم و ممکن است پایین‌تر از سن 20 سال نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد مصرف کننده موادمخدر داشته باشیم، اظهار داشت: براساس آمارهای موجود، سن مصرف مواد مخدر در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: متاسفانه‌تجربه مصرف مواد‌مخدر در بین جامعه دانش‌آموزی را نیز در این استان داریم که تعداد آنها از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.

رضایی بدون اشاره به آمار دانش‌آموزانی که در استان کهگیلویه و بویراحمد مواد مخدر مصرف می‌کنند، ادامه داد: بیشتر دانش‌آموزان مصرف کننده موادمخدر در این استان را پسران تشکیل می‌دهند.

وی‌گفت: مصرف موادمخدر در بین دختران دانش‌آموز در این استان کم و البته براساس مقتضیات سن، دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم (دبیرستان سابق) بیشترین مصرف کننده مواد مخدر در بین دانش‌آموزان این استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مصرف موادمخدر در دانشگاه‌های غیرعلوم پزشکی بیشتر است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مصرف موادمخدر براساس آمارها در بین دانشجویان دانشگاه‌های غیرعلوم پزشکی در این استان بیشتر از دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

به گفته رضایی، میانگین مصرف موادمخدر در جامعه دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد همانند جامعه دانش آموزی کمتر از میانگین کشوری است.

600 معتاد زن در استان داریم

وی 90 درصد معتادین کشور را مرد دانست و اظهارداشت: 10 درصد معتادین کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این نرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود پنج درصد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود 500 تا 600 خانم در این استان متاسفانه مواد مخدر مصرف می کنند.

کشت مواد مخدر در استان نداریم

رضایی، مهمترین ماده مخدر مورد استفاده معتادین در استان کهگیلویه و بویراحمد را تریاک ذکر و خاطرنشان کرد:‌ کشت مواد مخدر در این استان تاکنون به شورای هماهنگی مواد مخدر گزارش نشده است.

وی مهمترین دلایل مصرف مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد را حس لذت جویی، کنجکاوی، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معضلات رفتاری برشمرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد معتادین شناسایی شده در این استان را حدود 12 هزار معتاد ذکر و اظهارداشت: حدود 60  درصد این معتادین از تریاک استفاده می کنند.

رضایی گفت: هروئین و ماری جوانا در جایگاه‌های بعدی مصرف مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند و البته مصرف شیشه و تزریق نیز در این استان خیلی کم است.

مصرف قرص های روانگردان روبه گسترش است

وی از شیوع قرص‌های روانگردان از قبیل ریتالین، ایکس و ترامادول در بین جامعه جوان استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه جامعه دانش‌آموزی اظهار نگرانی کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خانواده‌ها بایستی نظارت‌های ویژه ای نسبت به فرزندان خود در مدارس و یا دانشگاهها داشته باشند.

رضایی، تعداد مراکز ترک اعتیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد را 70 مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: این مراکز با دارو و یا بدون دارو اقدام به ترک اعتیاد و بهبودی معتادان می کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که سالانه چنددرصد از معتادین بهبود یافته به اعتیاد باز می‌گردند؟ هم ادامه داد: براساس استانداردهای بین‌المللی سالانه بین 15 تا 20 درصد از معتادین بهبود پیدا می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این استان درصد پایداری معتادین بهبود یافته بیشتر از میانگین بین‌المللی بوده و سالانه حدود 40 درصد از معتادین بطور کامل بهبود پیدا کرده و دیگر به دامن اعتیاد باز نمی گردند.

60 درصد معتادین بعد از بهبودی به اعتیاد باز می‌گردند

رضایی با بیان اینکه متاسفانه سالانه 60 درصد معتادین در استان کهگیلویه و بویراحمد به دامن اعتیاد باز می‌گردند، تصریح کرد: براساس آمارهای مراکز ترک اعتیاد در این استان، سالانه شش هزار معتاد در کمپ های ترک اعتیاد مداوا که 60 درصد آنان یعنی حدود سه هزار و شش نفر بعد از بهبودی دوباره معتاد می شوند.

وی افزود: از دست دادن شغل و خانواده، نامناسب بودن شرایط محیط اجتماعی و دسترسی به مواد مخدر مهمترین دلایل بازگشت معتادین بعد از بهبودی به اعتیاد دوباره است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین سن مصرف کنندگان مواد مخدر در این استان را مربوط به سن 25 تا 40 سال برشمرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=289679
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما