یکشنبه 11 شهریور 1397 - 0:38

خودکشی های دردآور جوانان یک استان/چه شد که کهگیلویه و بویراحمد به اینجا رسید؟

گروه فرهنگی– کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های کوچک و با بافت طایفه ای در جنوب غربی ایران است.

به گزارش بویرنیوز، کمتر کسی است که از رسوم زیبا و تاریخی این دیار کهن بی اطلاع باشد، استانی که میهمان نوازی، غیرت و شجاعت و البته ایستادگی برای پایداری مام میهن را از سالیان دور تا کنون به همراه خود دارد.

دیربازی در کهگیلویه و بویراحمد خبرهایی مثل خودکشی که بسیار نادر هم بود بعنوان یک خبر شرمسار کننده در محافل نقل میشد، اینقدر عیب و زشت بود که بعنوان یک سر به زیری اجتماعی و‌یک‌منکر نابخشودنی به آن نگاه میشد و البته همین نگاه زمینه بروز این حوادث را می بست.

اما امروز ناباورانه شاهد خودکشی هایی در استان هستیم که تنها تازگی اش کاهش سن افراد است و بس!، و به راستی چه شد که امروز جزو استان های اول در زمینه آمار خودکشی هستیم؟!

به گزارش بویرنیوز، مسائل اقتصادی و اشتغال در استان کمتر توسعه یافته و محروم کهگیلویه و بویراحمد زمینه بروز خیلی از نا هنجاری های اجتماعی را فراهم آورده است و خودکشی های سالهای اخیر بی ربط با موضوع نیست.

از نقش خانواده ها هم نمیتوان گذشت، باید پذیرفت تربیت فرزند به تهیه تمام و کمال  مایحتاج و خواسته های آنها محدود نمی‌شود، اتفاقا گاهی باید فرزندان را محدود کرد و آنها را با سختی ها روبرو ساخت، تا درس بگیرند زندگی جاده یکنواخت به سمت خوشبختی و راحت طلبی نیست، بدانند مشکل و گرفتاری هم هست و باید یاد بگیرند خسته و نا امید نشوند.

دوستان بی تاثیر بر رفتار افراد نیستند، این موضوع به ویژه در نوجوانان و جوانان اهمیت شایانی دارد، بدون شک الگو پذیری و تاثیر پذیری از دوستان چه خوب و چه بد به مرور ایجاد میشود و چه خوب که با نظارت خانواده ها، دوستانی وارد حریم فرزندانشان شود که مروج خوبی ها باشد.

برگزاری مراسمات آنچنانی برای جوانانی که خودکشی می‌کنند هم خالی از عیب نیست، این امر از یک طرف قبح این عمل بسیار ناروا و منکر را میشکند و از طرفی جوانان و نوجوانان دیگری را که سودای دیده شدن و جلب توجه دارند را تحریک به خودکشی میکند.

به گزارش بویرنیوز، باید پذیرفت خودکشی آنهم در سنین پایین به یک معضل برای کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است به گونه ای که در این زمینه متاسفانه در صدر رتبه بندی کشور هستیم، وظیفه همه سنگین‌ است، هم مسئولان اقتصادی و فرهنگی باید پای کار بیایند و هم متولیان فرهنگی و تربیتی باید جانانه وارد گود شوند و البته رسانه ها نیز باید با اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی الگوسازی خوبی در جامعه داشته باشند تا دیگر شاهد اخبار و حوادث تلخی از فوت جوانان و نوجوانان استان نباشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=289487
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کاظم شهروند گفت:

    نویسنده عزیزبله بنده نوشته های جنابعالی راتاییدمیکنم امابه اصل موضوع که بی ایمانی ونبوداعتقادبه خداواخرت وناسپاسی وناشکری دربرابرنعمتهای خداست اشاره نفرمودید خیلی ازمشخصه های مردم استان مادرست فرمودید ولی ازدیربازتاکنون مردم استان ما ازنظرایمان واعتقادات خیلی ضعیف بودندوالان هم هستندخیلی ازاین خودکشی هاهیچ ربطی به اقتصادواشتغال نداردنبودایمان وناشکری درخانواده هاست که ماهارا به بن بست میرساند ایمان اعتقاد وسپاس وشکرگذاری خیلی موثراست

    • دلسوز گفت:

      حدیث داریم که وقتی فقر از یک در وارد خانه می شود ایمان از در دیگر بیرون می رود. بیکاری و تورم همه را عاصی کرده و از همه بدتر بی عدالتی

    • عشایر(یاسر) گفت:

      بنده هم همانطورکه این عزیزبزرگوارفرمودندبادیدگاه ونظرایشان موافقم.خیلی ازخودکشیهایاهمه انهاازخانواده هایی هستندکه به وضوح ضعف ایمان واعتقادات دینی ومذهبی وجودداشته است.چه خوب بودکمی بر می کشتیم به عقب ،مگراستان مادرزمره فقیرترین استانهانبوداماچی شدبااین همه وفورنعمت وتغییروضعیت مالی خیلی ازماهااین اتفاقات ناگواربه وقوع می پیوندد.بایدبپذیریم که مال وثروت همیشه ارامش نمی اوردگرچه فقراصلاخوب نیست اماقطع به یقین ضعف ایمان مسبب خیلی ازمشکلات ماست که بایدخانواده هابطورجدی به این موضوع فکرکنند.خداوندعاقبت همه ماراختم بخیربگرداند.امین یارب العالمین

  2. شکرالله گفت:

    برادر عزیز فقر ازهر پنجره ای وارد شود ایمان از پنجره دیگر خارج میشود.

  3. ناشناس گفت:

    برادر محترم شاید اندکی به اعتقاد نداشتن باشد ولی مشکل اصلی اقتصادی است جوانی که بیکاره در همسایگی خود میبینه افرادی هستند سرمایه های باد آورده ای دارند که اورت خرج میکنن اون هم بهش فشار میاد مگه ما انقلاب نکردیم که فاصله بین فقیر غنی کم بشه الان فقیر هر روز فقیرتر و……..باید رهبران و دلسوزان کشور فکری بکنند ولا این انقلاب به اسونی بدست نیاورده باید سخت مواظب آن باشیم به منتخب مردم کمک کنیم تا …….

    • رمضان گفت:

      اما برادرمحترم اين اختلاف طبقاتي درهمه جاي دنيا وجودداره وخصوصا درشهرهاي بزرگ ايران كه اين اختلاف بيشتره بنابرين نتيجه ميگيريم كه فقرفرهنگي وتنگ نظري باعث اين جوررفتارها ميشود

  4. اعتدال و امید گفت:

    ایا نوجوان ۱۵ ساله هم مشکل بیکاری دارد ریشه را در موارددیگر برسی کنید بیکاری هم یک دلیلش هست

    • حسین گفت:

      شایدم پیش بیاد که خودکشی صورت بگیره اونم بخاطر نادانی و جهالت اما نسل ها تغییر کردن الان دغدغه یک نوجوان دغدغه ادمای سن و سال دار نسل های قبل هست

  5. مربم گفت:

    چشم و هم چشمی تو شهر ما بیداد میکنه.چیزی که بعنوان یه جوون روزانه میبینم.پسر میبینی بی هیچ کاری بهترین ماشین زیر پاشه خب طبیعی یه پسر جوون دیگه که ببینش روش اثر بزاره مخصوصا این دوره زمونه که ارزش ادما شده به مادیات و ماشین زیر پاشون. این گوششه. با اون دوستمون هم موافقم مردم شهرم واقعا ناشکرن و زیاد کفر میگن.

  6. Vs گفت:

    بله برادر عزیز این گونه اعمال نتیجه بی ایمانی و نبود اعتقاد است که خود ناشی ازاین است که مسئولان رده بالای سیایی و فرهنگی واعتقادی و ….. کشور ما به نام دین و مذهب سر مردم کلاه گذاشتند و نتیجه اعمالشان شده بی انگیزگی و به پوچی رسیدن مردم و فرزندان این دیار و کشور خداوند گناه این بندگان سر خورده و مظلوم را به پای بانیان ان بگیرد

  7. محمد گفت:

    در عجبم ؛اداره فرهنگ وارشاد اسلامی استان رتبه برتر سال 97را بین ادارت به خود اختصاص داده اما در مسئله خودکشی هم استان جزءرتبه های اول است خیلی با عقل سلیم همخوانی ندارد.

    • حسین گفت:

      استان خودمون به دلیل وسعت کم نسبت به استانهای دیگه اختلاف طبقاتی و ناعدالتی بیشتر به چشم میاد نتیجه این میشه ک مردم فشار بیشتری احساس کنن
      متاسفانه مشکلاتی از قبیل طایفه گرایی و …

  8. قليخان گفت:

    خدادبه دادمردم استان كي به كي برسد

  9. علی گفت:

    درود
    بی عدالتی ظلم و بی انگیزگی نداشتن امید به آینده

    و از همه بدتر مسئولین بی لیاقت همه باعث میشن طرف خودکشی کنه البته اختلاف عقاید بین نسل های جدید و قدیم هم بی دلیل نیست

  10. ناشناس گفت:

    سلام دوستان :جوان بیکار درهمه خانواده ها وجود داردولی این دلیل نمیشه دست به خودکشی بزنند الان خیلی از این جوانان که این کار را میکنند اتفاقا تحقیق کنید عمدتا از خانواده های متوسط یا بالای جامعه هستند به نظرمن نبود فرهنگ دینی درست عامل اصلی اینکار میباشد.متاسفانه خانواده ها مراعات مسایل دینی واخلاقی را نمیکنند این هم نتیجش.

  11. غریب گفت:

    سلام دوستان مراعات نکردن خانواده ها در مسایل دینی واخلاقی جلوی فرزندان خود عامل اصلی این کار میباشد والا در اکثر خانواده ها جوان بیکار وجود داره ولی این دلیل نمیشه دست به خودکشی بزنند.اتفاقا اکثر این خودکشیها از خانواده های متوسط به بالای جامعه میباشند.

  12. محمد رضا گفت:

    آقایان ما فرهنگ درستی توی این استان نداریم هنوز که هنوزه خانواده ها با مسائل مطرح جوانان امروزی بانادانی وتعصب برخورد میکنند این است که جوانان به ورطه ی خودکشی منحرف میشوند.ازسویی دیگرمسائل اقتصادی مملکت علی الخصوص مشکلات اقتصادی وشغلی استان ما وآمار بالای جوانان بیکارما همچون قوز بالاقوز شده آیا با این چنین مشکلاتی دیگر اعتماد به نفسی برای یک جوان باقی خواهد ماند؟
    مردم وقتی میبینند که سیاست های غلط مدیرانشان (که ادعامیکنند وقسم میخورند که براساس وچهارچوب دین مبین اسلام است )
    این گونه وضع خراب اقتصادی ومعیشتی رابرایشان به بارآورده آیا دیگر اعتقادودین ومذهبی برایشان باقی میماند؟
    الحمدالله که صداوسیمایی هم داریم برپایه ی کذب وکتمان حقایق
    آیا بهتر نیست صداوسیما وسایر رسانه های جمعی ما بجای درپیش گرفتن سیاست ستارالعیوبی سیاست آشکارحقایق رادر پیش گیرد تا به درستی چشم وگوش مردم راباز کند تا وخامت اوضاع برملا شده،هم مردم وهم مسئولین برای بهبود اوضاع تکانی به خود دهند؟

  13. شهروندیاسوجی گفت:

    جوان یعنی شادی.شیک پوشیدن.تفریح.نشاط.مطالعه.تجربه کسب کردن…..
    مسایل تربیتی در خانواده و مدرسه جدا..مدارس متاسفانه معلمین الگوی خوبی برا بچه ها نیستن…فقط بر روی مسایل تحصیلی بچه ها اونم اندک…مسایل تربیتی توجه نمیشه…
    از لحاظ اجتماعی و شهری…جوان باید چکار کنه…نه حای تفربحی سالمی نه سینما ….ووووو …الان جوانان تحصیل کرده بیکار….بیکاری فقرمیاره و تباهی…ازدواج کم صورت میگیره…..وقتی پدری از لحاظ اقتصادی نتونه دوچرخه..لبتاب……بخره مسکل بوجود میاد….همه مسایل اقتثادی نیس مسایل معنوی هم به بیراه رفته…وقتی جوانان دنبال مسجدمیرن و ازشون سو استفاده سیاسی میشه چکارکنن….دنبال ورزش موسیقی.فرهنگی…جای خود داره…
    متاسفانه مسیولین در خواب هستن….

  14. دنا بویراحمدی گفت:

    بیکاری و فقر عامل اول است شک نکنید

  15. شهروند یاسوجی گفت:

    سلام من در بین اقوام چندین نفر را از خودکشی نجات دادم
    ریشه یابی کردم
    1فقر
    2 اختلاف طبقاتی
    3 بیماری روحی و روانی
    4 ناامیدی نسبت به آینده
    5 احساس پوچی
    نهایتا همه چیز از فقر مالی شروع میشود

  16. کاظم اصلاحات گفت:

    نظرات همه متین هرکس هندوانه خوردباید پای لرزش بنشیند ازمکافات عمل غافل مشو گندم از…….درسته بی ایمانی نزدمسئولان موج میزنه بله قبول دارم اگرایمان بودعدالت هم بوداگراعتقادبه معاد واخرت بود فساد دزدی تبعیض کلاه برداری و……. نبودولی مابایددراخرت پاسخگوی اعمال خودمون باشیم بز رابه پای خود ومیش راهم به پای خودش دارمیزننداگرمن خودمو اصلاح کنم توخودتو اصلاح کنی دیگران هم اصلاح کنند جامعه اصلاح میشودحالاادم باایمان درمادیات به پایین دستش نگاه میکنه ودرمعنویات به بالادستش اگرنان جوی داشت میخوره وبه رضای خداراضی هست اینها نتیجه بی ایمانیست بی خداییست نه اینکه خودم پاکم خودم هم ضعف ایمان زیاد داشتم ولی متوجه شدم که بی ایمانی هیچ سرانجامی ندارد

  17. ناشناس گفت:

    حرف حق رو زدید آقای کاظم . زندگی خیلیها سخت و مبهم میشه ولی فقط خداست که ادم رو به آینده امیدوار می کنه . واسه همین فرموده اند نا امیدی از رحمت خدا از بزرگترین گناهان محسوب میشه .

  18. شهروند گفت:

    عزیران تاحدودی نکنه نظارت دوستان را مطالعه کردیم .بعضی ها خوب نوشتن .اما در شهر زندگی می کنیم که تاحدودی همدیگر ا می شناسیم واگر خوب دقت کنید اکثر جوانانی که دست به خودکشی می زنند از خانواده های هستند که مشکلات مالی انها خیلی کمتر است وخیلی از انها حتی سرمایه دا هم هستند مشکل از جای دیگر است .
    مشکل بی اعتقادی واز یاد خدا فراموش بودن چرا تا کنون جوانانی هرچند فقیر یا بی نیاز که درمسجد حضور داند یک مورد هم مشاهده نشده پس بی اعتقادی وقانع نبودن وموارد معرفتی می باشد وزیاد به بیکاری نیست می بینید اکثر این جوانها خودرو دارند پدر ومادر هم داند وپدرشان از وضعیت خوبی هم برخوردارهستند ..پس بیکاری ملاک نیست ودامن نزیندید.

  19. منابع ملی گفت:

    جناب شهروندی که مطالعه فرمودیند وموارد ذیل را
    بیان کردید .
    1فقر
    2 اختلاف طبقاتی
    3 بیماری روحی و روانی
    4 ناامیدی نسبت به آینده
    5 احساس پوچی
    موارد فوق که نوشتین فقر لازم به ذکر است که تحقیقات را بیشتر کنید اتفاقا بالای چندین نفر که اقدام به خودش کرده اند از خانوادهای بودند که هیچ مشکل مالی نداشتند وگاها کسانی بودند که پدرانشان حتی برای انها ماشین خریداری کرداه اند .
    به عقیده بند ه ازمشکلات اساسی سستی دین وعدم اعتقاد به مبانی دینی و… می باشد اگر بنا باشه هرکس فقیر شد خودکشی کنه که نصف دنیا باید خودکشی کنند

  20. حسن گفت:

    کفر شده ورد زبانها

دیدگاه شما