سه شنبه 30 مرداد 1397 - 22:02

نماینده‌ای که جسارت ندارد، روی رأی خود ایستادگی کند، اشتباه به مجلس آمده است

نمایندگان در قبال رأیی که در مجلس می‌دهند، هیچ مسئولیتی ندارند، آنان حتی مسئولیت مدنی هم در قبال آن ندارند و اگر رأی شان باعث خسارت به جامعه شود، نه تنها از سوی هیچ نهادی مؤآخذه نمی‌شوند، بلکه مردم و موکلان آنها نیز از آرای نمایندگان خود باخبر نمی شوند.

به گزارش «بویرنیوز»؛ به همین منظور، عده ای از وکلای ملت، طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان مجلس را مطرح کرده و به گفته برخی از آنها، قرار است در روزهای آتی از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شود؛ این طرح می تواند نمایندگان را در قبال آرای آنها مسئولیت پذیر کند.

محمدجواد فتحی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: همه افراد در جامعه وقتی مسئولیتی را می پذیرند، در قبال آن مسئولیت، احساس تکلیف دارند و این مسئولیت گاهی اخلاقی، گاهی قانونی و گاهی قضایی و یا اجتماعی می تواند باشد؛ اما در مورد نمایندگان مجلس این احساس مسئولیت وجود ندارد و اگر هم باشد، صرفا اخلاقی است.

این نماینده مجلس گفت: از هیچ نماینده ای از رأیی که می دهد، در جایی سؤال نمی شود و نماینده نه تنها مسئولیت قضایی و کیفری ندارد، بلکه حتی مسئولیت مدنی هم ندارد و مشخص نمی شود، چرا نماینده ای که شاید با یک رأی خود، خسارات بسیاری به مردم و جامعه برساند، استعفا نمی کند؟! بنابراین این طرح شفافیت آرای نمایندگان نمی تواند باعث می شود، آنان مسئولیت رأیی را که می دهند، بپذیرند؛ پس تنها راهکار شفاف بودن رأی نمایندگان است تا اگر مردم هم خواستند، بتوانند نظر نماینده خود را در مورد یک لایحه یا یک موضوع، رصد کنند.

فتحی در پاسخ به این که آیا نماینده ها به این طرح رأی می دهند، گفت: این طرح، یک طرح آرمانی است و مطرح نمودن این موضوعات برای ارتقای نظام قانون گذاری بسیار مهم است.

نماینده تهران افزود: قانون مؤسسات مالی که این میزان خسارت را به کشور وارد کرد، ناشی از قانون فاسدی است که توسط نمایندگان مجلس تصویب شده بود و بنا بر این قانون، وزارت تعاون می توانست مجوز صدور مؤسسه مالی و اعتباری را بدهد. این قانون پس از پانزده سال اثر خود را نشان داد و عده ای کلاهبردار پول مردم را بالا کشیدند و هزاران میلیارد تومان به دولت خسارت زد، ولی امروز هیچ نماینده ای مسئولیت آن را قبول نمی کند، در حالی که باید نماینده های آن دوره، مسئولیت رأی خود را می پذیرفتند.

این نماینده در ادامه یادآور شد: گویا شفافیت و علنی کردن آرای نمایندگان باید به عنوان یک اصل پذیرفته در مجلس مطرح شود، همان طوری که طبق قانون پخش زنده مشروح مذاکرات توسط رسانه ها علنی است، این موضوع نیز باید علنی شود. اساس پخش جلسات علنی به این دلیل است که مردم از اوضاع داخل مجلس آگاه شوند، چون به طریق اولی نتیجه مذاکرات مجلس آرای نمایندگان به موضوعات مطرح شده است که مردم باید از آن نیز اطلاع داشته باشند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که شاید برخی نمایندگان از ترس برخی نهادهای نظارتی در برخی از رأی گیری ها مشارکت نکنند، گفت: اگر نماینده مجلسی هست که این میزان جرأت و جسارت را ندارد که آنچه در راستای منافع ملی تشخیص می دهد، روی آن ایستادگی نکند ـ به دلیل اینکه به رأی فلان نهاد نظارتی نیاز دارد ـ صلاحیت نماینده شدن را ندارد. این فرد اصلا نباید وارد مجلس می شد و اشتباهی به مجلس آمده است.

وی در پایان افزود: یکی دیگر از نیازهای مجلس، نظم است. به نظر من، این فضای باز مجلس، عامل بی نظمی در داخل صحن است. باید صحن به گونه ای باشد که نماینده حتی حق صحبت با نفر بغل دستی خود را هم نداشته باشد و شش دانگ حواسش به مسائلی باشد که مطرح می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=289041
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما