پنجشنبه 18 مرداد 1397 - 9:26

مدیرکل آموزش و پرورش استان: در هیچ دوره ای بعد از انقلاب در این حدو اندازه جایگاه کشوری نداشتیم

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به گفته امام راحل(ره) مطبوعات باید یک مدرسه سیار و یک بنگاه هدایت باشند.

به گزارش بویرنیوز منطقه کهگیلویه و بویراحمد هادی زارع پور عصر سه شنبه، ۱۶ مرداد ماه به مناسبت روز خبرنگار در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در بحث قلم زدن رسانه آنچه مهم است رعایت اخلاق رسانه ایست که می بایست حفظ شود.

مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد در ادامه با بیان اینکه رسانه ها مهمترین عنصر مهندسی افکار عمومی جامعه هستند، اظهار داشت: در نظام های سکولار که دین در متن جامعه نیست ارزش های خبری به سمت منفی گرایی و جنجال آفرینی گرایش دارند ولی خداراشکر در نظام ما که ارزش های دینی بسیار مهم شمرده می شوند آموزه های اخلاقی در حرفه های ما اساس کار قرار می گیرند که در این مورد رسانه ها نیز اهمیت موضوع را بسیار درک کرده و رعایت می کنند.

زارع پور اظهار کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان ۷۱۳هزار و ۵۲ نفر بوده که ۴۷۱هزار و ۱۵۲ نفر جمعیت هدف بین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۳۷ هزار و ۴۶ نفر باسواد هستند که سهم مردان استان ۹۶.۱ درصد و سهم زنان ۸۹.۴ درصد است.

زارع پور بیان کرد: بالاترین باسوادی استان را شهرستان گچساران با ۹۶.۶ درصد و پایین ترین باسوادی را شهرستان کهگیلویه با احتساب بخش چاروسا و دیشموک با ۸۸.۲  دارند.

وی افزود: از آنجائیکه سواد آموزی یک حوزه بسیار مهم و مورد تأکید می باشد و دولت تدبیر و امید نیز توجهات خاصی به این رویکرد دارد  به  همین منظور و با استفاده از تمام ظرفیتهای استان  پیگیر  اجرای طرح پایلوت ارتقاء شاخص های باسوادی در شهرستان کهگیلویه خواهیم بود  تا به  میانگین باسوادی در سطح کشورکه  ۹۴.۷ درصد می باشد نزدیک شویم..

مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: عملکرد سواد آموزی این استان در سال ۹۶ – ۹۷ در ۱۶ شاخص  رتبه دوم را کسب کرده ایم که در ۱۱ شاخص از میانگین کشور بالاتر هستیم و درواقع رتبه دوم را در بین استان ها با اختلاف یک امتیاز کسب نمودیم.

وی عنوان کرد: در حوزه سواد آموزی برای سال۹۷-۹۸ برنامه ای را تدوین و عملیاتی کرده ایم و به تصویب شورای آموزش و پرورش استان رسید که به تمامی جهت اجرا مناطق ابلاغ گردید.

زارع پور با اشاره به طرح های در دست اجرا آموزش و پرورش در زمینه سواد آموزی تصریح کرد: طرح خواندن با خانواده، حلقه های کتاب و کتابخوانی، مراکز یادگیری محلی ”  در حال حاضر 8 مرکز می باشد و برای سال جدید نیز 8 مرکز دیگر پیش بینی و اجرا خواهد گردید”، طرح نماز کلید و طرح توسعه سوادآموزی زنان و دختران عشایر استان از جمله طرحهای آموزش و پرورش استان در سال ۹۷- ۹۸ است که در این مراکز هم سواد پایه آموزش داده می شود و هم مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی از طریق تفاهم نانمه ای که با سازمان جهاد کشاورزی و فنی و حرفه ای استان برقرار نمودیم آموزش داده می شود.

این مسئول ادامه داد: حجم ابلاغی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی وزارت ۵۶۳۵ نفر برای باسوادی در سال ۹۷ ابلاغ شده است .

زارع پور درخصوص عملکرد آموزش و پرورش طی چارسال گذشته اظهار داشت: بیشترین موفقیت های اداره کل آموزش و پرورش استان طی چهار سال گذشته و در دولت تدبیر و امید بود به طوریکه برای اولین بار این اداره کل بیش از 600 رتبه را در مسابقات علمی-عملی-ورزشی و پرورشی توسط دانش آموزان، هنرجویان و معلمان در سطح کشور کسب نمود و در هیچ دوره ای بعد از انقلاب در این حدو اندازه جایگاه کشوری نداشتیم.

مدیرکل آموزش و پرورشاستان ادامه داد: در زمینه های صیانت از حقوق شهروندی، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج سامانه سامد، تکریم ارباب رجوع و … در چهار سال گذشته جزء دستگاه  برتر استان بودیم.

زارع پور با اشاره به عدم تغییر ظرفیتهای آموزش و پرورش در طی این سالها و تلاش برای استفاده از ظرفیت حداکثری از داشته های موجود افزود:

افزایش مدارس هیأت امنایی از 36 مدرسه در سال (92-93) به 60 مدرسه در سال(96-97)

افزایش درآمد اختصاصی از مبلغ (1 میلیارد و 100 میلیون) به (3 میلیاردو 900 میلیون)

کاهش نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در دوره متوسطه دوم در سال(92-93) از 7/5 به 2% در سال(95-96) کاهش پیدا کرده.

در سال (92-93) تعداد 4 پژوهشسرا داشتیم که در سال 96 در هر (13) شهرستان پژوهشسرای دانش آموزی راه اندازی گردید.

در سال (92-93) تعداد 600 کلاس هوشمند وجود داشت کخ در سال (96) به 1173 کلاس ارتقاء داده شد.

راه اندازی اتوماسیون تحت وب برای تمامی مناطق استان.

اتصال 1200 مدرسه به شبکه ملی رشد(شبکه آموزش) در راستای سیاست دولت الکترونیک .

1834 شغل پایدار از طریق کنکور سراسری و ماده (28) اساسنامه دانشنامه فرهنگیان  صورت پذیرفت.

ایجاد و تأسیس (4) کانون اصلاحی حرکات در استان(تلاش برای رفع ناهنجاری قامتی به خصوص در دختران)

احیاء (12) دارالقرآن کریم

ایجاد و تأسیس (7) مرکز اختلالات یادگیری

افزایش تعداد مراکز مشاوره و راهنمایی از (3) مرکز به (7) مرکز ” با توجه به آسیب های اجتماعی این مراکز می توانند بسیار کمک کننده دانش آموزان و اولیای آنان باشد”

زارع پور درخصوص مطالبات فرهنگیان نیز اظهار داشت: یکی از مطالبات جدی و حساس که طی 20 سال به موضوع چالشی برای این اداره کل تبدیل شده بود یعنی همان بحث پاداش مناطق محروم ، توانستیم بعد از بعد از سالها مبلغ 35 میلیارد تومان به فرهنگیان پرداخت نماییم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان به گران بودن هزینه های آموزشی در استان نسبت به کشور خبر داد و افزود: وجود 775 مدارس با پایین تر از (10) نفر دانش آموز شرایط را برای آموزش و پرورش دشوار نموده که امیدواریم حداقل مدارس 1 دانش آموزی ما با همت اولیاء و حمایتهایی که قطعا آموزش و پرورش  انجام خواهد دادجمع آوری گردد.

در ادامه خواهش نیک معاون سواد آموزی این اداره کل اظهار داشت: تا آذر ماه فرصت برای ثبت نام افراد در فاصله سنی 10-49 سال به واحدهای سواد آموزی به منظور ارائه گواهی و با سواد نمودن این افراد طی مدت (5) ماه و با (400) ساعت آموزش) فراهم شده که امیدواریم استقبال خوبی را از سوی مردم عزیز استان شاهد باشیم و برای هر سواد آموزی که در این دوره ها قبول شود و یا برای هر مربی که برای با سواد نمودن حتی یک شخص اقدام نماید قطعا مشوق هایی درنظر گرفته شدهد.

در پایان یاری پور معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش نیز افزود: آموزش و پرورش دستگاه پر چالش و عریض و طویل و بسیار مورد توجه نهادهای مختلف است که این امر قطعا سختی کار ما را دو چندان می کند ولی با این وجود در طی این سالها تلاش شد تا تأثیرات خوبی را در حوزه های مختلف داشته باشیم.

یاری پور در خصوص شدت نقل و انتقالات در حوزه آموزش و  پرورش اظهار داشت: حوزه نقل و انتقالات به خصوص انتقال به شهر یاسوج بسیار حوزه شلوغی است با این وجود نهایت تلاش ها به منظور ساماندهی این حوزه در حال انجام می باشد.

به گزارش بویرنیوز، در پایان این نشست از خبرنگاران فعال در حوزه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل بعمل آمد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=288486
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما