جمعه 19 مرداد 1397 - 17:54

چه کسی می تواند اوضاع بهم ریخته اقتصادی کشور را نجات دهد؛ لزوم بازگشت فرمانده

گروه اقتصادی – هیچ زمانی از بدو انقلاب تا امروز وضعیت اقتصادی و چالش های اساسی کشور تا این اندازه نگران کننده نبوده است.

به گزارش بویرنیوز، رشد بالای نقدینگی، افزایش سرسام آور قیمت دلار و سکه و همزمانی آن با اعمال تحریم ها و خارج شدن شرکت های بزرگ اروپایی از کشور و در کنار همه اینها چالش های نظیر آب و محیط زیست شرایط کشور را در حالت بیسابقه ای قرار داده است.

چیزی که در وضعیت فعلی مشهود به نظر می رسد عدم وجود برنامه و سنگر بندی برای مقابله با این وضعیت است که روز به روز بر وخامت آن افزوده می شود و ظاهرا عزم جدی یا توان کافی برای سرو سامان دادن به این وضع مشاهده نمی شود.

بدون شک امروز باید کار را به کاردان سپرد و کسی کاردان است که توانست در دوران مدیریتی خود شرایط باثبات اقتصادی را ایجاد کند.

همه معترف هستند که بهترین دوران از نظر اقتصادی در کشور هم به لحاظ ثبات و هم از نظر رشد و توان خرید خانوار در دوره اصلاحات بوده است.

به گونه ای که در سال های اخر دولت اصلاحات تخصیص های سازمان برنامه و بودجه بطور کامل تحقق پیدا کرد و در طول انقلاب این وضعیت منحصر بفر بوده است.

بیاد بیاوریم که وضعیت تحریمی آن دوران نیز دست کمی از الان نداشت و تازه ارتباط با کشورهای اروپایی  نیز در سطح کنونی نبود اما شاخص های اقتصادی 4 سال آخر دوره اصلاحات بیسابقه است.

در اخرین سال های دولت اصلاحات 107 درصد مالیات وصول شد که در تاریخ انقلاب مانند نداشته است و رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور در آن سال ها به گونه ای بوده است که حساب ذخیره ارزی با 5 هزار میلیارد دلار که بیش از 12 میلیارد دلار مثبت بود تحویل دولت بعدی داده شده است که تاکنون چنین وضعیتی در کشور وجود نداشته است.

در آن سال ها اوراق مشارکت به پائین ترین سطح خود رسانده شد و برنامه سوم توسعه بیش از 95 درصد تحقق در برنامه شد.

نرخ ارز را هم که همه به یاد دارند که با 800 تومن و قیمت بنزین 20 تومان در هر لیتر و قیمت هر سکه 60 هزار تومان تحویل دولت احمدی نژآد شد.

مردی که در آن دوران فرماندهی اقتصادی کشور را به عهده داشت، دکتر صفدر حسینی بود.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=288457
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما